NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

Webinar

TL; DR: Een webinar is een online seminar waarmee deelnemers via internet in realtime kunnen communiceren en informatie kunnen uitwisselen.
Delen

Wat is een webinar?

De term 'Webinar' staat voor 'Webseminar', een soort online onderwijsstrategie die vaak is opgebouwd met videopresentaties, lezingen en workshops die online worden gehost. Deze online evenementen zijn meestal interactief en bieden verschillende docenten de mogelijkheid om kennis te delen, hetzij on-demand (via vooraf opgenomen sessies), hetzij live.

Webinars worden vaak gebruikt als een zeer effectieve vorm van contentmarketing, maar ze kunnen ook worden gegeven als onderdeel van een online cursus, training of evenementervaring. Sommige webinars zijn ook effectief voor het opbouwen van thought leadership, het aangaan van merk-/klantrelaties en het verbeteren van de klantervaring.

Welke soorten inhoud zijn opgenomen in een webinar?

Er zijn veel verschillende soorten inhoud die in een "webseminarie" kunnen worden geïmplementeerd om de volledige educatieve ervaring te creëren. De meeste presentatoren of docenten zullen verschillende media gebruiken om informatie te delen en het publiek te betrekken. Veel voorkomende inhoudstypen zijn onder meer:

Slideshows: Educatieve video’s vaak getoond met bijbehorende inzichten van de docent.

Live video's: live gestreamde video's waarbij presentatoren kunnen deelnemen aan vraag- en antwoordsessies met klanten en de 'menselijke' kant van een bedrijf kunnen laten zien.

Tekstchat: Sommige seminars bevatten chatcomponenten waarmee studenten met elkaar kunnen praten of vragen kunnen stellen.

Enquêtes en quizzen: Vragenlijsten, quizzen en andere 'test'-inhoud kunnen worden gebruikt om studenten te betrekken en hun voortgang bij te houden.

Scherm delen: producenten van inhoud kunnen hun scherm delen om in realtime uit te leggen wat ze doen.

Waar worden webinars voor gebruikt?

Of het nu live of vooraf opgenomen is, webinars kunnen voor een breed scala aan doeleinden geschikt zijn. Het meest voorkomende type webinar is het ‘educatieve’ webseminar, waarbij een presentator een publiek informeert over een vakgebied waarin zij expertise hebben. Andere opties zijn onder meer:

Productwebinars: Deze webinars zijn meestal bedoeld om de mogelijkheden van een product te demonstreren of een nieuw product aan aandeelhouders en klanten te presenteren.

Onboarding-webinars: Onboarding-webinars zijn bedoeld voor HR-doeleinden en kunnen helpen om een ​​teamlid te verwelkomen in een omgeving waar hij of zij gaat werken.

Onboarding-webinars voor gebruikers: Net als bij standaard onboarding-webinars kunnen onboarding-webinars voor gebruikers een klant kennis laten maken met een dienst of product, om hen te helpen leren hoe ze deze kunnen gebruiken.

Webinars voor werknemerstraining: webinars voor werknemerstraining zijn bedoeld om specifieke vaardigheden te delen met groepen personeelsleden in een zakelijke omgeving.

Veel educatieve webinars worden gebruikt als een manier om leads vast te leggen voor koesterende strategieën op de lange termijn, terwijl webinars voor onboarding van producten en gebruikers meer bedoeld zijn voor klantenbehoud en ondersteuning. Beide bovenstaande gebruikssituaties vereisen meestal een speciale webinar softwareplatform met ingebouwde functies om de opname- en deelprocessen te stroomlijnen.

Wat zijn de voordelen van een webinar?

Webinars hebben veel voordelen te bieden. Afhankelijk van het soort webinar dat u geeft, kunt u uw educatieve ervaring gebruiken om klanten aan te trekken, te koesteren en te behouden, werknemers te betrekken of eenvoudigweg uw positie als thought leader te vestigen. Enkele van de grootste voordelen van webinars zijn:

Thought leadership: Wanneer u boeiende, feitelijke en interessante inhoud levert in de vorm van een webinar, is de kans groter dat u overkomt als een branche-expert.

Contentcreatie: Door uw webinars op te nemen, krijgt u waardevolle inhoud die u kunt delen om in de toekomst klanten te helpen converteren, via sociale media, e-mail en zelfs uw blog.

Leadgeneratie: een webinar, aangeboden als onderdeel van een leadmagneet, kan u helpen de e-mailadressen te verzamelen van klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw product of dienst.

Behoud van medewerkers: webinars kunnen op een leuke en boeiende manier helpen bij het trainen, onboarden en ondersteunen van medewerkers.

Merkbereik: webinars kunnen een geweldige manier zijn om de aandacht van een breed scala aan nieuwe klanten te trekken, vooral als u samenwerkt met andere opinieleiders tijdens uw lessen.

Bijgewerkt februari 17, 2024
Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.