Een afkorting voor "webgebaseerde seminars", webinars zijn virtuele presentaties, workshops, lezingen, lezingen en andere evenementen voor een bedoeld publiek. Webinars worden gebruikt om een onderwerp te onderwijzen, te trainen of te demonstreren en, recentelijk, om producten en diensten op de markt te brengen en te verkopen. Afhankelijk van of ze live of vooraf opgenomen zijn, kunnen webinars interactief zijn, waarbij deelnemers kunnen communiceren met de gastheer om vragen te stellen, feedback te geven, deel te nemen aan peilingen en met andere aanwezigen te praten.
Hieruit volgt dat webinarsoftware een tool of platform is dat wordt gebruikt om webinars te maken, uit te zenden en te beheren, hun prestaties te volgen en te analyseren en om inkomsten te genereren met hun inhoud. Het kan een lokaal programma zijn dat wordt gedownload en geïnstalleerd op een computer of een cloudgebaseerde app die webinars streamt vanuit een internetbrowser.
Afgezien van het uitzenden van webinars, stelt de software webinar-hosts en organisatoren in staat om deelnemerslijsten te beheren, deelnemers hun inloggegevens en inloggegevens te sturen om toegang te krijgen tot de sessies, en samenwerking tussen hosts en aanwezigen mogelijk te maken.
Met webinarsoftware kunt u virtueel aanwezig zijn waar uw publiek zich ook bevindt en wanneer ze inhoud willen consumeren. Als het gaat om de voordelen van webinarsoftware, komt dit nauwelijks aan de oppervlakte.
Webinarsoftware heeft een lange weg afgelegd sinds de eerste webinar-oplossingen in de jaren negentig werden gelanceerd. Samen met deze evolutie kwam een groot aantal use-cases die hebben bewezen te werken onder degenen die het hebben gebruikt.
Marketing en promoties
Het gebruik van webinars in marketing en promoties past in de groeiende trend om waardevolle en nuttige content te bieden aan uw doelgroep, of u nu een B2C- of B2B-onderneming bent. Het hele punt van het gebruik van webinarsoftware is de verspreiding van informatie en inhoud - van complexe ideeën tot informele onderwerpen.
Webinarsoftware kan in elke fase van de marketingtrechter een rol spelen.
Webinars hebben bewezen een uiterst effectieve marketing- en promotietool te zijn, en het is een basistactiek geworden bij veel bedrijven in een aantal sectoren.
Onderwijs
Webinars zijn een effectief leermiddel, vooral in deze tijd waarin e-learning snel groeit. Omdat de meeste mensen visueel leren, biedt webinarsoftware mediarijke virtuele klaslokalen waarmee docenten, instructeurs en coaches het publiek effectief door een les kunnen leiden met behulp van visuele hulpmiddelen zoals diapresentaties en video's. Of het nu wordt gebruikt door grote instellingen zoals scholen, hogescholen en universiteiten, of door kleine leercentra of solo-instructeurs, websitesoftware maakt boeiender en effectiever onderwijs mogelijk. Een ander voordeel is dat het de potentie van potentiële ingeschrevenen en studenten over geografische grenzen heen vergroot.
Vergaderingen en conferenties
Hoewel webinars vaak worden gebruikt om inhoud uit te zenden naar een publiek publiek, betekent dit niet dat ze niet kunnen worden gebruikt voor privé- en interne evenementen zoals bedrijfsvergaderingen en brancheconferenties. Waarom duizenden dollars uitgeven aan het huren van een locatie als je webinarsoftware kunt gebruiken en toch je publiek kunt aanspreken en je me kunt krijgensage overbrengen tegen een fractie van de kosten zonder de impact te verminderen (zolang u uw webinar op de juiste manier uitvoert)? Organisaties van elke omvang kunnen webinarsoftware gebruiken om belangrijke vergaderingen te houden en bedrijfsbrede aankondigingen uit te zenden.
Het mooie van webinarsoftware is dat de inhoud automatisch kan worden opgenomen, opgeslagen en gearchiveerd. Het opgenomen webinar wordt een on-demand referentie die medewerkers op een later tijdstip kunnen raadplegen indien en wanneer nodig. Deze zelfbedieningsinhoud wordt een langetermijnbron voor interne communicatie, educatie en bewustwording.
Vergaderingen en conferenties die via webinarsoftware worden gestreamd, zijn vooral gunstig voor multinationale organisaties, omdat geïnteresseerde deelnemers hierdoor niet meer naar een fysieke locatie hoeven te reizen.
Verhoog de betrokkenheid van het publiek
Webinars zijn zeer verkoopbare evenementen. Met de juiste strategie en tactiek is het gemakkelijk om je publiek enthousiast te maken. Wetende dat een aankondiging, vergadering, conferentie, lezing of presentatie live wordt uitgezonden, maakt het evenement extra zwaar. Een effectieve pre-webinarpromotie geeft deelnemers het gevoel dat ze deel gaan uitmaken van iets belangrijks, spannends en nieuwswaardigs. Het maakt uw publiek ook vatbaarder voor meer participatie tijdens het webinar zelf.
Daarnaast kunnen presentatoren gebruikmaken van webinarsoftwarefuncties zoals enquêtes, peilingen en livecommunicatie om interesse te wekken. Deze zorgen ervoor dat kijkers zich meer betrokken voelen, vergroten de ontvangst en helpen ideeën beter te bezinken.
Webinar-softwarefuncties creëren ook gedenkwaardige mijlpalen in uw presentatie en "sticky" afhaalrestaurants, waardoor het effect van uw presentaties wordt versterkt, zelfs nadat ze zijn afgelopen.
Markeer referenties
Er zijn maar weinig online tools die webinarsoftware kunnen verslaan op het gebied van bouwautoriteit. Webinars bieden individuen, bedrijven en organisaties een platform om thought leadership op te bouwen door hun staat van dienst te benadrukken, expertise te demonstreren in niches, disciplines en gebieden waarin ze zich bevinden, en door van tevoren toegevoegde waarde te bieden met relevante en nuttige informatie. Webinar-software kan ook worden gebruikt om deelbare multimedia-inhoud te creëren, die positieve mond-tot-mondreclame voor uw merk kan stimuleren.
Iedereen die informatie wil verspreiden, content wil creëren en waardevolle en nuttige informatie wil delen, kan webinarsoftware gebruiken. Het is echter vooral nuttig voor de volgende segmenten:
Marketing- en verkoopteams
De slogan "Content is King" domineert al jaren de wereld van online marketing en met een goede reden. Klanten zijn nu kritischer en moeilijk verkopende marketing- en verkooptactieken zijn niet meer zo effectief als voorheen. Het opbouwen van relaties is belangrijk bij het faciliteren van de stroom van de kopersreis.
Hier komt webinar-software om de hoek kijken, omdat het marketing- en verkoopteams helpt om producten en diensten te pitchen op een manier die waarde biedt (beantwoordt de vraag van de klant "what's in it for me?"). Webinarsoftware is in hoge mate aanpasbaar, wat betekent dat marketing- en verkoopmessages kunnen worden gepersonaliseerd om specifieke behoeften en pijnpunten aan te pakken van de klanten waarmee u in contact bent.
Webinar-tools kunnen ook worden geïntegreerd met andere digitale marketing- en verkoopplatforms, waardoor het gemakkelijk is om merkartikelen aan presentaties toe te voegen.
opvoeders
Lesgeven en leren zijn concepten die niet langer beperkt zijn binnen de vier muren van fysieke klaslokalen en webinars hebben het mogelijk gemaakt voor e-learning om te evolueren naar wat het nu is. Dankzij de naadloze integratie met een aantal leerbeheersystemen (LMS) kunnen docenten live webinars geven voor een leerervaring die meer lijkt op een persoonlijke omgeving en tegelijkertijd opgenomen sessies uploaden zodat studenten in hun eigen tempo kunnen leren .
Een aantal LMS heeft ingebouwde webinarsoftware met leer-/onderwijsspecifieke functionaliteiten zoals quizzen en functies voor het maken van aantekeningen, maar er zijn ook stand-alone webinartools die speciaal zijn gemaakt voor docenten en die eenvoudig kunnen worden aangesloten op verschillende LMS.
Coaches voor persoonlijke ontwikkeling
Nauw verwant aan opvoeders zijn persoonlijke ontwikkelingscoaches. Deze omvatten levenscoaches, loopbaancoaches, beoefenaars van de geestelijke gezondheidszorg en relatietherapeuten om er maar een paar te noemen. In plaats van persoonlijke ontmoetingen of klanten te vragen om naar hun kantoor te komen, wat een wrijvingspunt kan zijn, kunnen coaches profiteren van webinarsoftware om klantsessies virtueel te houden. Webinars kunnen ook de frequentie van annuleringen en uitstelingen verminderen, omdat sommige externe factoren worden geëlimineerd die ervoor kunnen zorgen dat klanten niet doorgaan met hun geplande afspraken, zoals verkeer en slecht weer.
Contentmakers en beïnvloeders
Op een gegeven moment moeten makers van inhoud en influencers zich onderscheiden van anderen die zich in dezelfde niche als zij bevinden. Een van de manieren om dit te doen, is door webinarsoftware te gebruiken om een betrokken groep volgers en community te cultiveren door middel van informatieve en nuttige inhoud die hen zal belonen met quick wins.
Er is geen cookie-cutter-benadering voor het gebruik van webinars. In feite zijn webinars het meest effectief wanneer ze worden gebruikt in overeenstemming met specifieke doelstellingen.
Verschillende soorten webinars vereisen verschillende soorten software. Hier zijn enkele van de meest voorkomende classificaties van webinarsoftware die u kunt tegenkomen.
Evergreen webinar-software
Met dit type webinar-hostingtechnologie kunt u online evenementen creëren met inhoud die van huidige en toekomstige relevantie is. Dit is met andere woorden een webinarplatform voor het uitzenden van webinar-onderwerpen die altijd actueel zijn.
De voordelen van een evergreen webinar zijn onder meer:
Evergreen webinars kunnen live of vooraf worden opgenomen.
Geautomatiseerde webinarsoftware
Geautomatiseerde webinarsoftware geeft u de mogelijkheid om vooraf opgenomen webinars te publiceren die alleen toegankelijk zijn op vooraf bepaalde data en tijden. Deze "beperkte tijd"-benadering heeft een aantal voordelen, waaronder:
Webinar-software op aanvraag
Net als bij een geautomatiseerde webinar-oplossing, zendt on-demand webinarsoftware vooraf opgenomen webinars uit. Het verschil is dat in plaats van kijkers beperkte toegang te geven tijdens vooraf ingestelde schema's, on-demand webinartechnologieën vooraf opgenomen inhoud altijd beschikbaar maken.
Het gebruik van on-demand webinarsoftware heeft de volgende voordelen:
Just-in-time webinarsoftware
Een just-in-time webinarprogramma of app wordt gebruikt om vooraf opgenomen webinars te streamen die geïnteresseerde deelnemers de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan een sessie die slechts enkele minuten nadat ze op de registratiepagina zijn beland, begint (vandaar de term "just in time") . Dit schema wordt dynamisch gemaakt telkens wanneer iemand de bestemmingspagina van een webinar bezoekt en wordt weergegeven samen met andere schema's die op latere datums zullen plaatsvinden.
Een relatief nieuwe webinar-technologie, just-in-time webinars worden steeds populairder vanwege vele positieve redenen:
Er zijn een aantal alles-in-één webinarplatforms die beschikken over de functionaliteiten van de vier hierboven besproken oplossingen. Als je denkt dat je al deze soorten webinar-software op een bepaald moment zult gebruiken, is het misschien de beste optie om te kiezen voor een webinar-app die al deze functionaliteiten heeft.
Het begrijpen van de gemeenschappelijke kenmerken van een webinar-oplossing is de eerste stap voordat u er een aanschaft. Deze informatie helpt u bij het verfijnen van uw webinar-oplossingen op basis van hun mogelijkheden, zodat u zeker weet dat de software die u selecteert alle functies kan uitvoeren die u nodig hebt.
Hieronder worden de typische kenmerken van webinarsoftware opgesomd. Bekijk deze lijst, kies de kenmerken die het beste passen bij uw vereisten en gebruik deze vervolgens als criteria bij het kiezen van welk platform u wilt kopen of waarop u zich wilt abonneren.
Evenzo zijn hieronder beschreven aanvullende functies van de webinar-software. Deze zijn leuk om te hebben en het niet hebben van deze functionaliteiten weerhoudt je er niet van om je eerste webinar te lanceren. Ze bieden u echter wel extra mogelijkheden die u misschien nuttig vindt als u in de toekomst een meer ervaren gebruiker wordt.
Gepersonaliseerde branding
Of u nu een bedrijf of een particulier bent, branding is cruciaal als u wilt dat uw webinars bekendheid genereren, affiniteit opbouwen en herinneren. Dit is vooral belangrijk als u webinars gaat gebruiken als een kernmarketing- en promotietactiek. Hiermee kunt u uw bedrijf of uw naam koppelen aan de ideeën, producten of diensten die u presenteert. Gepersonaliseerde webinars zouden een niet-onderhandelbare functie moeten zijn bij het kiezen van webinarsoftware, maar dit is mogelijk niet beschikbaar voor gratis versies.
Op rollen gebaseerde toegang
Net als bij persoonlijke evenementen, is het beheren van het gedrag van deelnemers tijdens een webinar van vitaal belang om een soepel verloop van de discussie te garanderen. Op rollen gebaseerde toegang stelt hosts in staat om het gebruik van bepaalde tools te beperken op basis van rollen. Dit garandeert dat interactie met het publiek altijd naar keuze van de spreker plaatsvindt. Het leidt ook de aandacht van de deelnemers waar de spreker het op een bepaald moment wil. Presentatoren kunnen bijvoorbeeld deelnemers dempen, gesprekken tussen deelnemers uitschakelen en het delen van schermen beperken tot de host en co-hosts, om er maar een paar te noemen.
Opnemen
Met deze functie kunnen webinar-hosts hun sessies opnemen om ze later te bekijken. Opgenomen webinars kunnen op een persoonlijke website of elders op internet worden gepubliceerd, zodat iedereen ze op een later tijdstip kan bekijken of downloaden. Sommige websites bevatten zelfs betalingsgateways, waardoor bezoekers een vergoeding moeten betalen voordat ze toegang krijgen tot een opgenomen webinar. Deze mogelijkheid verlengt ook de houdbaarheid van inhoud door live webinars opnieuw te gebruiken als vooraf opgenomen geautomatiseerde, on-demand en just-in-time evenementen.
Registratie
Een essentieel onderdeel van een succesvol webinar is een eenvoudig en naadloos registratieproces. Met een ingebouwde registratiefunctie kunnen geïnteresseerde deelnemers zich aanmelden voor een webinar binnen de app en kunnen organisatoren de aanwezigheid controleren zonder het platform te verlaten. Met sommige webinarsoftware kunnen hosts ook bestemmingspagina's maken, onderpandmateriaal verzenden en geautomatiseerde e-mailreeksen (herinneringen, enz.) Binnen de app instellen.
Livechat van deelnemers
Een van de gemakkelijkste manieren om betrokkenheid en deelname van het publiek tijdens een webinar te stimuleren, is via livechat. Er zijn drie primaire manieren waarop live chat kan werken: privéberichtensages verzonden naar de presentator, openbare berichtensages zichtbaar voor de hele groep en privéberichtensages verzonden naar andere deelnemers. Gastheren kunnen livechat gebruiken om vragen te verzamelen voor het Q&A-gedeelte van het webinar en bieden deelnemers de mogelijkheid om onderling te converseren om de discussie te verrijken.
Peilingen en enquêtes
Realtime publiekspeilingen en -enquêtes bieden de spreker specifieke gesprekspunten waarmee hij zijn boodschap kan aanpassensage op basis van de reacties van de aanwezigen. Dit geeft presentatoren aanwijzingen om de inhoud van hun presentatie binnen het webinar zelf (van toepassing op live webinars) te draaien op een manier die relevanter is en meer resoneert met de aanwezigen. Bovendien kunnen deelnemers het webinar beoordelen en hun feedback, opmerkingen en suggesties geven tijdens of net voor het einde van de sessie.
Gebeurtenisanalyse
Het bijhouden van belangrijke prestatiestatistieken voor, tijdens en na een sessie is belangrijk om de prestaties van uw toekomstige webinars te verbeteren. Evenementenanalyse biedt inzicht in verschillende prestatiegebieden van webinars, zoals opt-in- of registratiepercentage, aanwezigheidspercentage, uitvalpercentage (en waar met name tijdens de sessie deelnemers vertrekken), voltooiingspercentage, conversiepercentage (als u producten en diensten aanbiedt tijdens het webinar), en downloadsnelheid (als u downloadbare materialen verzendt) om er maar een paar te noemen. Dit geeft je een idee van wat je goed hebt gedaan en kunt herhalen in volgende webinars, en wat er moet worden aangepast. Een aantal webinar apps bieden een dashboard waarmee je in één oogopslag in vogelvlucht ziet hoe je webinar ervoor staat.
Deelnemersrapporten
Deze functie verzamelt gegevens van deelnemers voor analyse. De gegevens die u verzamelt, kunnen worden gebruikt om leads te segmenteren die kunnen worden gekoesterd via follow-up-e-mails en andere vormen van communicatie. Als u demografische informatie verzamelt, kunt u uw post-webinarbereik afstemmen op de profielen van de aanwezigen en een diepgaande doelgroepanalyse uitvoeren.
Integraties van sociale media
Een van de beste manieren om uw webinar te promoten om de registratiegraad te verhogen, is via sociale media. Webinarsoftware die eenvoudig kan worden geïntegreerd met verschillende sociale-mediaplatforms, stelt u in staat om meer aandacht voor uw evenement te krijgen en tegelijkertijd uw inhoud over verschillende kanalen te streamen, wat het aantal kijkers vergroot. Inhoud die op sociale media wordt uitgezonden, is ook gemakkelijk te delen, waardoor het bereik van uw inhoud groter wordt dan uw oorspronkelijke doelgroep. Bovendien genereert de integratie van sociale media geavanceerde interesse voor uw volgende webinars.
Software-integraties
Met deze functie kunt u uw webinarsoftware koppelen aan andere apps voor extra functionaliteiten. Als u bijvoorbeeld momenteel CRM-software (klantrelatiebeheer) gebruikt, kunt u uw webinarplatform koppelen zodat alle registranten automatisch naar uw e-maillijst worden geleid. U kunt uw webinar-oplossing ook koppelen aan uw website of het maken van bestemmingspagina's om de zichtbaarheid van uw eigen webactiva te vergroten. Sommige webinar-apps kunnen ook verbinding maken met meer branchespecifieke tools, zoals software voor digitaal activabeheer, leerbeheersystemen en leerbeheersystemen voor bedrijven.
Niet alle webinar-software-opties zijn gelijk gemaakt. Bij het kiezen van een webinar-app, vooral als u ervoor betaalt, is het belangrijk om naar de belangrijkste factoren te kijken om ervoor te zorgen dat u uw investering terugkrijgt en uw webinar-doelstellingen bereikt.
Hier is een checklist van de belangrijke elementen die u moet evalueren bij het kiezen van welk webinarplatform u wilt gebruiken:
Video Quality
Zelfs het best geconceptualiseerde en goed samengestelde webinar zal mislukken als de videokwaliteit ondermaats is. Hetzelfde geldt voor audio. Als audiovisueel medium is een goede beeld- en geluidskwaliteit van het grootste belang voor webinars om een maximale impact te hebben. Stel je voor dat de deelnemers van je webinar een gepixelde video van de spreker te zien krijgen. Andere rode vlaggen waar u op moet letten, zijn videovertragingen, geluidsvolume, kraken van audio en niet-synchrone audio en video. Zoek naar webinar-software die ten minste HD-ready (1280 x 720 pixels) resolutie kan streamen.
Makkelijk te gebruiken
Hoewel je geen webinarsoftware wilt die te dun is qua features, wil je ook geen platform kiezen dat te complex is om te gebruiken. U zou meteen een webinar-app moeten kunnen gebruiken zonder hulp van uw IT-team. Zoek naar een webinar-oplossing met een gebruiksvriendelijke gebruikersinterface, eenvoudig te gebruiken, met ingebouwde functionaliteitsprompts en goed gedocumenteerde veelgestelde vragen en gebruikersbronnen. Een goede webinar-oplossing moet gebruikersonafhankelijk zijn, zodat zelfs beginners het kunnen gebruiken zonder al te veel uit te zoeken.
Opties voor scherm delen
De mogelijkheid om het scherm te delen zou een van de absolute minimumcriteria moeten zijn bij het kiezen van webinarsoftware. Mogelijkheden voor het delen van schermen kunnen variëren tussen verschillende webinarplatforms. Met sommige webinartools kunt u bijvoorbeeld alleen uw scherm of uw video delen, deze tegelijkertijd delen of twee presentatoren toestaan hun schermen tegelijkertijd uit te zenden.
Klantenservice
Net als bij elke andere SaaS-technologie (Software as a Service), kiest u een webinar-oplossing van een provider die goede klantenondersteuning biedt via meerdere kanalen. Dit zorgt ervoor dat u de hulp krijgt die u nodig heeft als en wanneer u technische problemen ondervindt met de software. U kunt ook profiteren van extra klantenserviceondersteuning, zoals een toegewijde klantenservicemedewerker die aan uw account is toegewezen, een uitgebreide bibliotheek met gebruikersbronnen en onboarding en training van nieuwe gebruikers.
Software voor videoconferenties
Webinarsoftware en videoconferentiesoftware delen een aantal kenmerken en functionaliteiten. Beide verbinden mensen via een videostream via internet en stellen aanvullende tools beschikbaar om de communicatie te vergemakkelijken. Het belangrijkste verschil is dat software voor videoconferenties doorgaans geschikt is voor kleine groepen, terwijl webinarsoftware duizenden deelnemers kan ontvangen en informatie kan uitzenden voor openbare consumptie. Webinar-apps bieden ook meer mogelijkheden voor presentaties in vergelijking met platforms voor videoconferenties die gewoonlijk worden gebruikt voor vergaderingen.
Platformen voor virtuele evenementen
Webinaroplossingen en virtuele evenementenplatforms creëren beide een interactieve virtuele ervaring voor hun deelnemers, maar hoewel ze in veel opzichten op elkaar lijken, verschillen ze ook op verschillende gebieden, voornamelijk als gevolg van het doel waarvoor ze zijn gemaakt. Webinar-oplossingen zijn meestal bedoeld om één evenement tegelijk te streamen, terwijl virtuele evenementplatforms - omdat ze zijn ontworpen om evenementen op locatie te repliceren - meerdere evenementen tegelijkertijd kunnen uitzenden. Met virtuele evenementenplatforms kunnen deelnemers van de ene sessie naar de andere springen. Hoewel webinars meestal gericht zijn op audiovisuele presentaties, hebben online evenementenplatforms andere interactieve functionaliteiten zoals interactieve tentoonstellingen, webcabines en andere soorten virtuele ruimtes.