Split-testen is een methode om gecontroleerde experimenten uit te voeren, waarmee bedrijven de prestaties van de ene factor kunnen vergelijken met de andere. Met split-testen kunt u bijvoorbeeld bepalen of de ene versie van een knop op een webpagina tot meer klikken of conversies leidt dan de andere. Het doel van split-testen is om verschillende vormen van inhoud, zoals e-mails, bestemmingspagina's en websites, te optimaliseren voor de beste resultaten.
De meeste splittesten worden uitgevoerd met behulp van speciaal gereedschap. Bestemmingspagina-bouwers or e-mail marketingtools , worden bijvoorbeeld meestal geleverd met 'multivariate' of 'split testen'-services waarmee u specifieke wijzigingen in uw bestemmingspagina kunt testen aan een deel van uw websiteverkeer of een e-mail kunt testen aan een selecte groep mensen op uw abonneelijst.
Splittesten is een vorm van experimenteren bedoeld om de ROI (Return on Investment) van verschillende webitems te verbeteren. Door experimenten uit te voeren met verschillende elementen van een stuk online-inhoud, kunt u precies zien welke factoren de meeste kans hebben om positieve resultaten te beïnvloeden, zoals een lead die wordt omgezet in een koper. Deze marketingmethodologie wordt meestal gebruikt om de marketingkosten te verlagen en ‘conversie-optimalisatie’ mogelijk te maken. Split-testen kunnen:
Hulp bij doelgroepinzichten: Split-testen kunnen u helpen uw doelgroep beter te begrijpen, door u elementen van een ontwerp of inhoud te laten zien die een klant ervan kunnen overtuigen een aankoop af te zien.
Verlaag de marketinguitgaven: Als u weet welke factoren met succes de verkoop of positieve acties op uw website of in uw marketingcampagnes stimuleren, geeft u minder geld uit aan ineffectieve strategieën.
Hulp bij het ontdekken van nieuwe mogelijkheden: Split-testen kunnen bedrijven ook helpen te experimenteren met nieuwe promotiestrategieën die ze nog niet eerder hebben geprobeerd, en te bepalen welke inspanningen verder onderzoek waard zijn.
Het gebruikelijke splittesten voor een bedrijf helpt bij het opbouwen van een proces van op data gebaseerde besluitvorming, gericht op de voorkeur van de doelgroep. Tegenstrijdige meningen tussen marketing- en ontwerpteams kunnen op de proef worden gesteld met de split-testmethodologie, zodat bezoekers van de website uiteindelijk de uiteindelijke beslissing nemen over wat "het beste" is.
Split-testen kunnen worden gebruikt op aanmeldingsformulieren, registratiepagina's, uitknijppagina's, productpagina's en kassa's - vrijwel overal waar een meetbaar doel kan worden verbeterd. Hoewel bedrijven zelf gesplitste testexperimenten kunnen uitvoeren, maken tools het gemakkelijker om de resultaten van verschillende experimenten te volgen en beslissingen te nemen op basis van significante statistieken.
De meeste split-testcampagnes kijken naar de invloed van specifieke elementen in een webpagina of marketingcampagne. Sommige punten die bedrijven kunnen testen met split-testen kunnen zijn:
Tekst: marketingtekst, koppen, beschrijvingen en call-to-action-inhoud
Visuele elementen: afbeeldingen, foto's, video's, kleuren, infographics en ontwerpen
Gebruikerservaring: Elementen van hoe klanten door een ervaring navigeren
Lay-out: De indeling van de opmaak van elementen op een pagina
Aanbiedingen: de deals of beloften die in een marketingtekst worden gedaan
Sommige bedrijven gebruiken ook split-testen om te bepalen of bepaalde aspecten van een pagina kunnen worden verwijderd. Vaak leiden minder pagina-elementen tot minder afleiding van het primaire doel.