NIEUW
Op afstand introduceren:
Vind de beste externe technische banen →

E-mailmarketing

TL; DR: E-mailmarketing is een digitale marketingstrategie waarbij commerciële berichten worden verzondensages naar een groep mensen via e-mail. Het wordt vaak gebruikt om producten, diensten of evenementen te promoten en kan zeer effectief zijn als het doelgericht en gepersonaliseerd is.
Delen

Wat is E-mailmarketing?

E-mailmarketing is een online marketingstrategie waarbij zorgvuldig opgestelde e-mails worden verzondensages aan mensen op een mailinglijst. Dergelijke regelmatig verzonden e-mails zijn bedoeld om contact te maken met het publiek en hen te betrekken op een manier die de verkoop stimuleert en de loyaliteit verhoogt.  

Hoewel e-mailmarketing al een tijdje bestaat in het digitale marketinglandschap, blijft het tot nu toe een van de meest populaire advertentietools. Een grote meerderheid van de volwassenen over de hele wereld heeft toegang tot ten minste één e-mailadres, waardoor e-mailmarketing een populaire keuze is om een ​​breed publiek te bereiken.

Soorten e-mails die worden gebruikt in e-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van directe, digitale marketing die is ontworpen om zakelijke producten en diensten te promoten en tegelijkertijd relaties met klanten op te bouwen. Bedrijven die investeren in e-mailmarketing gebruiken vaak verschillende soorten e-mail om klanten te bereiken, zoals:

Promotionele e-mails: E-mailmarketingcampagnes zijn vaak bedoeld om iets te promoten, zoals een product of dienst. Met promotionele e-mails kunt u de aandacht vestigen op speciale aanbiedingen, aanbiedingen, uitverkoop en meer.

Informatieve e-mails: Nieuwsbrieven en informatiegerichte e-mails vestigen de aandacht op de aard van het bedrijf en de dingen die het bedrijf bereikt. Het doel van informatieve e-mails is om een ​​relatie met de klant op te bouwen en de merkreputatie op te bouwen.

Transactionele e-mails: Transactionele e-mails informeren een klant over de details van zijn aankoop, verzendtijden en bedanken klanten vaak voor het kopen van iets. Deze e-mails helpen ook bij het opbouwen van relaties,

E-mailmarketing kan ook worden gebruikt om aankondigingen te doen over belangrijke informatie, zoals wijzigingen in de structuur van een bedrijf of nieuwe producten.

Wat is e-mailmarketingsoftware?

Regelmatig e-mails naar klanten sturen om producten te promoten en merk-/klantrelaties te verbeteren, zou erg moeilijk zijn om handmatig te doen. Gelukkig, e-mail marketing software kan helpen bij dit proces.

Een e-mailmarketingoplossing kan het proces van het verzenden van e-mails naar grote groepen mensen automatiseren. U kunt ook uw e-maillijsten ordenen en deze 'segmenteren' om zeker te zijn van de juiste berichtgevingsages de juiste mensen bereiken. De beschikbare software wordt vaak geleverd met segmentatietools om e-mails effectiever te verspreiden volgens specifieke workflows.

E-mailmarketingsoftware bevat vaak thema's en sjablonen, zodat bedrijven professioneel ogende e-mails kunnen maken zonder veel codeerkennis. Er is ook toegang tot tools voor analyse, rapportage, enzovoort. 

Voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing helpt een reeks doelstellingen voor de hedendaagse bedrijfsleiders te verwezenlijken. Als u een uitverkoop of promotie lanceert, kunt u klanten bereiken waar ze ook zijn. De meeste mensen hebben te allen tijde toegang tot een e-mailadres, vooral in het tijdperk van smartphones.

E-mailmarketing is effectief in het stimuleren van conversies, vooral wanneer bedrijven de juiste verkopen, aanbiedingen of deals aan klanten promoten. Andere voordelen zijn onder meer:

Verbeterde merkbekendheid

Mogelijkheden om klantloyaliteit op te bouwen

Ontwikkeling van merkreputatie

Onderzoek en inzichten van klanten

Klantenservice

De juiste e-mailmarketingstrategie kan vaak gepaard gaan met andere plannen voor digitale marketing, waaronder contentmarketing en advertenties op sociale media.

Bijgewerkt februari 17, 2024
Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.