NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

E-commerce

TL; DR: E-commerce, een afkorting van elektronische handel, verwijst naar het kopen en verkopen van goederen of diensten via internet, waarbij vaak online transacties tussen bedrijven en consumenten betrokken zijn.
Delen

Wat is e-commerce?

E-commerce is het kopen en verkopen van goederen of diensten op internet. E-commerce wordt ook wel online winkelen, e-shopping of webshopping genoemd. De term 'e-commerce' wordt vaak gebruikt voor het online kopen en verkopen van fysieke producten, maar kan ook verwijzen naar diensten en immateriële activa die online worden gekocht en verkocht.

E-commerce kan een uiterst lucratieve zakelijke onderneming zijn vanwege de lage overhead, weinig behoefte aan werknemers en de populariteit van elektronische betalingen. Het succes van e-commerce vereist echter veel tijd en moeite om producten te promoten via sociale media, e-mail, internetzoekmachines en andere wegen.

Op dit moment is e-commerce de populairste manier om te winkelen, omdat het toegankelijk en handig is. Gebaseerd op statistiek , concluderen ze dat er tegen eind 2021 wereldwijd meer dan 2.14 miljard online shoppers zullen zijn. De stijging werd sterk beïnvloed door de COVID-19 pandemie.

Bovendien worden er meer platforms voor gecreëerd en hebben bedrijven digitale verkoop en promotie omarmd. Game changer-functies worden ook beschikbaar gesteld door grote e-commercebedrijven zoals Amazon en eBay. Dit is inclusief 1-klik winkelen.

Geschiedenis van e-commerce

Hoewel de vroegste transactie in 1994 op een winkelwebsite plaatsvond, kan de overdracht van documenten via een elektronische methode die bekend staat als Electronic Data Interchange teruggaan tot de jaren zestig.

Vanaf dat moment is e-commerce geëvolueerd en heeft het de weg vrijgemaakt voor enorme online shopping-krachtpatsers zoals Amazon, eBay, Rakutenen Alibaba.

Nadeel en voordelen van e-commerce

Het belangrijkste voordeel van e-commerce is dat bedrijven een groter bereik hebben. Zodra hun producten online zijn gepubliceerd, zullen ze zichtbaar zijn voor miljoenen kopers over de hele wereld.

Het stelt verkopers ook in staat om de kosten te verlagen omdat er geen fysiek winkel- of winkelpersoneel nodig is. Alle transacties worden via internet gedaan en betalingen worden meestal verwerkt via veilige methoden zoals PayPal, Stripe en Wise.

Terwijl het grootste nadeel van e-commerce het risico op online fraude is. Dit is van invloed op kopers, omdat het een uitdaging is om te weten of het product dat ze kopen origineel is of zelfs bestaat. Bovendien zal het voor kopers moeilijker zijn om het gekochte artikel terug te sturen vanwege de hoge verzendkosten en de lage productiewaarde.

Voor verkopers is een nadeel om op te merken de tijd en kennis die nodig is om een ​​e-commerce website op te zetten. Hoewel platforms het bouwen van websites zo eenvoudig mogelijk hebben gemaakt, kunnen andere factoren het creatieproces beïnvloeden, zoals onderzoek naar producten en concurrenten, branding en het maken van teksten, afbeeldingen en andere media.

Het opzetten van een e-commercesite kost minder dan: 30 minuten of 12 maanden , afhankelijk van hoe voorbereid het bedrijf is.

Soorten e-commerce bedrijfsmodellen

Business-to-business - Dit model is van toepassing op bedrijven die goederen en diensten aan andere bedrijven verkopen.

Business to consumer - Dit model komt het meest voor in de lijst. Het B2C-model is van toepassing wanneer de verkoper in direct contact staat met zijn klant om goederen en diensten af ​​te handelen.

Consument tot consument - Het C2C-model is een populaire vorm van verkopen en kopen onder klanten. Het kan worden gedaan op verschillende platforms zoals Facebook, Instagram, Craigslist en andere online marktplaatsen.

Consumer to business - C2B stelt consumenten in staat om aan bedrijven te verkopen en vindt meestal plaats in de dienstensector. Een geweldig C2B-voorbeeld zijn affiliate marketingdiensten en werkt op een marktplaats zoals Upwork.

Bijgewerkt februari 17, 2024
Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.