NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

CRM

TL; DR: CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een strategie en technologie voor het beheren van interacties en relaties met klanten en potentiële klanten, met als doel de zakelijke relaties, het klantenbehoud en de omzetgroei te verbeteren.
Delen

Wat is een CRM?

CRM of "Customer Relationship Management" is de term die vaak wordt gebruikt om te verwijzen naar technologie waarmee bedrijven hun interacties met klanten kunnen volgen en beheren. CRM-systemen helpen organisaties om een ​​sterkere band met hun doelgroep te ontwikkelen, wat de verkoop en merkloyaliteit in de loop van de tijd stimuleert.

CRM-software helpt met organisatie, efficiëntie, tijdbeheer en ervoor te zorgen dat u heeft wat nodig is om indruk te maken op uw klanten. Hoewel het concept van CRM-software al sinds het midden van de jaren '90 bestaat, begon de technologie pas de laatste tijd echt extra aandacht te krijgen, omdat het concept 'CX' of klantervaring essentiëler wordt voor merken.

Als mensen het hebben over 'CRM', verwijzen ze vaak naar Customer Relationship Management als een softwareoplossing. Er zijn echter verschillende definities van CRM, zoals:

CRM als proces: Customer Relationship Management als ‘proces’ zijn de verschillende inspanningen en systemen die een bedrijf gebruikt om merkrelaties te onderhouden en te beheren.

CRM als strategie: Dit is een bedrijfsfilosofie over hoe relaties met potentiële leads en klanten moeten worden beheerd.

CRM als technologie: Dit is het softwareproduct dat teams kunnen gebruiken om de interacties tussen klanten en het bedrijf vast te leggen, te volgen, te analyseren en te verbeteren.

Het doel van "Customer Relationship Management" als algemeen concept is om strategieën, processen en technologieën te gebruiken om zakelijke relaties te verbeteren en het bedrijf te laten groeien.

Wat doet CRM-software?

Software voor klantrelatiebeheer heeft vaak een aantal functies. U kunt klantcontactgegevens vastleggen, zoals e-mail, telefoon en interacties op sociale media, en zelfs klantgedrag op uw website volgen. CRM-oplossingen zijn ook effectief in het binnenhalen van andere informatie over de activiteiten van het bedrijf en het opslaan van details over klantvoorkeuren.

In wezen geeft CRM-technologie bedrijven een kijkje achter de schermen van alle informatie die nodig is om de verwachtingen van een klant en uw publiek in het algemeen te begrijpen. Met een 360 graden beeld van elke interactie met een consument kun je veel betere gesprekken voeren met je doelgroep. Voordelen van CRM-software zijn onder meer:

Organisatie: Het georganiseerd houden van klantinformatie is van cruciaal belang als u een geweldige CX probeert te leveren. Uw CRM-technologie verzamelt alle telefoonnummers, e-mailadressen en klantgegevens, zodat u voor elke klant een gepersonaliseerde ervaring kunt creëren.

Taakregistratie: De juiste software kan helpen om het team op één lijn te brengen rond specifieke taken en zelfs verschillende processen te automatiseren. Hierdoor blijft het team zo efficiënt mogelijk draaien, ook op een hybride werkplek of remote werkomgeving.

Verkoopkansen: CRM-oplossingen volgen zaken als aankooppatronen en bieden inzicht in trends en thema's. Dit maakt het voor bedrijven gemakkelijker om te bepalen hoe ze moeten evolueren om in de toekomst te kunnen groeien.

Verkoop volgen: Verkoopbeheer is een veelvoorkomend onderdeel van de CRM-omgeving. U kunt uw technologie gebruiken om de voortgang van verkoopgesprekken in de hele organisatie te volgen. Dit helpt ook om te bepalen met wie u contact moet opnemen.

Gepersonaliseerde communicatie: CRM-technologie geeft u een kijkje achter de schermen bij uw klanten, zodat u op een persoonlijkere manier met hen kunt communiceren. Maatwerkcommunicatie verbetert over het algemeen de merkloyaliteit en conversies.

Verhoogde retentie: Het volgen van klantrelaties maakt het ook gemakkelijker om te bepalen welke van uw klanten op het punt staan ​​het schip te verlaten.

Bijgewerkt februari 17, 2024
Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.