NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

Weigeringspercentage

TL; DR: Het bouncepercentage is het percentage bezoekers van een website dat de site verlaat na slechts één pagina te hebben bekeken, zonder verdere interactie.
Delen

Wat is een bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het totale aantal bezoekers dat een enkele sitepagina bekijkt en weggaat zonder iets te doen, zoals op links klikken, een formulier ondertekenen of een product kopen. Een hoog bouncepercentage betekent niet altijd iets negatiefs, en hangt af van het doel van het bedrijf. Het analyseren ervan is echter nog steeds van cruciaal belang, omdat het eigenaren van online bedrijven kan helpen bij het bepalen van hun marketinginspanningen.

Sommige factoren die het bouncepercentage kunnen beïnvloeden, zijn het paginatype, CTA's, technische problemen, inhoud en site-ontwerp.

Goed versus slecht bouncepercentage

Bij het berekenen van het bouncepercentage is het slecht om een ​​hoog aantal te krijgen. Terwijl het bereiken van een laag aantal goed is.

Een slecht bouncepercentage (hoog getal) geeft aan dat er een probleem is met de bedrijfspagina. Dit kan de volgende redenen hebben:

Inhoud is niet relevant of oninteressant

Trage laadtijd van de pagina

Gebrek aan call-to-action en links

Slecht site-ontwerp

Een hoog bouncepercentage kan ook betekenen dat er een probleem is met de manier waarop zoekmachines de website crawlen, indexeren of rangschikken.

Aan de andere kant laten goede bouncepercentages (laag aantal) zien dat de pagina gebruiksvriendelijk, georganiseerd en efficiënt is en de gebruikers een duidelijk doel of call-to-action biedt. Het kan ook betekenen dat de inhoud van de pagina aantrekkelijk of overtuigend genoeg is om op te klikken.

Meer van Findstack : Bekijk onze gids op ' Beste bestemmingspagina-bouwers ' en vind de juiste tool om zeer converterende landingspagina's te ontwerpen en verlaag je bouncepercentage .

Gemiddeld bouncepercentage

Een rapport van GoRocketFuel.com verklaarde dat het gemiddelde varieert van 41 tot 51%. Dit varieert echter afhankelijk van de niche of branche waarin de website zich bevindt.

Deze grafiek van Backlinko toont het verschil in gemiddelde bouncepercentages op verschillende website-niches.

Gemiddelde bouncepercentages per sector

Om het bouncepercentage correct te analyseren, moeten bedrijven en individuen hun percentage vergelijken met de juiste categorie.

Wanneer maakt het uit?

Het belang van het bouncepercentage hangt af van de bedrijfsdoelen en het type pagina of website dat ze hebben. Het bouncepercentage is bijvoorbeeld van vitaal belang voor een e-commercebedrijf, omdat een hoog bouncepercentage meestal problemen betekent met het product of de service die op hun site wordt vermeld.

Bovendien zijn pagina's van e-commercewebsites gewoonlijk verkoop-, bestemmings- of product-/servicepagina's. Dit betekent dat als het bouncepercentage hoog is, mensen niet klikken of kopen, wat van invloed kan zijn op hun verkoop.

Het bouncepercentage is ook essentieel voor PPC-pagina's en advertenties. Een slecht bouncepercentage staat meestal gelijk aan een lage conversie.

Aan de andere kant zijn bouncepercentages niet zo cruciaal voor pagina's met lange en informatieve inhoud, zoals blogs. Dit type pagina is meestal gevuld met relevante en waardevolle informatie voor het publiek, dus als het bouncepercentage van de webpagina hoog is, maakt dat niet zoveel uit, aangezien dit geen invloed heeft op leads of verkopen.

Bovendien is het bouncepercentage van verkeer dat afkomstig is van sociale media of SEO niet ook essentieel.

Hoe wordt het bouncepercentage berekend?

Berekening bouncepercentage

Bouncepercentages kunnen worden berekend via online apps zoals Lido of verschillende gratis online rekenmachines .

Om het handmatig te doen, kunnen mensen deze eenvoudige berekening volgen:

Het bouncepercentage kan worden berekend door het totale aantal bezoekers dat is vertrokken te delen door het totale aantal bezoekers van de webpagina, maal 100.

Het totale aantal webpaginabezoekers van een X-bestemmingspagina is bijvoorbeeld 2,500 en het totale aantal mensen dat zonder interactie is vertrokken is 567. Dus 567 gedeeld door 2,500 keer 100 is gelijk aan 22.68%.

Dit bouncepercentage is redelijk. De eigenaar van het bedrijf of de website moet echter kijken hoe dat zich verhoudt tot andere websites in hun branche en manieren zoeken om dit aantal indien mogelijk te verminderen.

Bijgewerkt februari 17, 2024
Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.