De term "affiliate" wordt het vaakst gebruikt in de zakenwereld, door bedrijven die aannemers beschrijven die verantwoordelijk zijn voor het vestigen van de aandacht op een merk. Affiliates treden op als pleitbezorgers van de bedrijven waarvoor ze werken, voeren marketing- en promotietaken uit of verkopen producten namens een ander bedrijf.
Sommige bedrijven bouwen hele 'affiliate'-programma's die tientallen verschillende mensen aantrekken, zoals het aangesloten Amazon-netwerk. Andere merken zullen zich richten op het handmatig selecteren van een klein aantal filialen die volgens hen het meest gunstig zijn voor de groei van hun bedrijf.
In algemene zakelijke termen verwijst het woord "affiliate" naar de officiële verbinding tussen twee zakelijke entiteiten. Met andere woorden, er is een contract dat de activiteiten van het ene merk en een andere persoon of groep bindt. De entiteiten hoeven niet openbaar verbonden te zijn, maar ze moeten een overeenkomst hebben die het ene bedrijf toegang geeft tot de diensten van de andere entiteiten.
Volgens de SBA kan een persoon, bedrijf of entiteit een gelieerde onderneming zijn van een ander bedrijf als het tweede bedrijf op basis van verschillende factoren controle heeft over de eerste entiteit. Aansluiting kan bijvoorbeeld worden gedefinieerd door contractuele relaties, eigendoms- of managementrelaties. Partijen bij een joint venture kunnen ook als "affiliates" van elkaar worden beschouwd.
In de eerste plaats zijn er twee specifieke toepassingen voor de term "affiliate" in het bedrijfsleven:
In vennootschapsrecht en belastingen is een gelieerde onderneming een bedrijf dat verbonden is met een ander bedrijf door een ondergeschikte rol te vervullen.
In de online detailhandel is een gelieerde onderneming een contractant of bedrijf dat een ander merk moet helpen producten en diensten te verkopen via directe verkoop of marketing.
Een partnerprogramma of "associateprogramma" is een regeling waarbij een bedrijf een andere entiteit (een persoon of bedrijf) een commissie betaalt om te helpen bij de groei van het bedrijf. De partnerovereenkomst kan inhouden dat een ander bedrijf of individu een product op hun website of via hun sociale-mediakanalen verkoopt.
Een van de meest voorkomende vormen van affiliate-programma's is 'affiliate marketing'. Bij affiliate marketing is de affiliate verantwoordelijk voor het doorsturen van potentiële leads naar de website van de handelaar, waar ze een product kunnen kopen. Meestal worden affiliates in deze situatie betaald op basis van het aantal leads dat ze aan het bedrijf leveren, of het aantal mensen dat converteert via een speciale, traceerbare link.
Affiliate programma's kan om een aantal redenen gunstig zijn. Ten eerste geven ze bedrijven toegang tot aanvullende marketing- en promotiemiddelen, zodat ze mogelijk een groter aantal klanten kunnen bereiken. Affiliate marketing kan ook helpen om de reputatie van een merk te verbeteren, door associaties op te bouwen met andere bekende personen.
In het digitale marketinglandschap is affiliate marketing vaak nuttig omdat het kan helpen bij het verbeteren van de SEO-ranking van een bedrijf. Backlinks naar websites vanaf locaties met een hoge autoriteit kunnen het imago van het merk in de ogen van zoekmachines verbeteren.
Partnerovereenkomsten kunnen vaak worden aangegaan door allerlei soorten professionals, waaronder freelancers, eenmanszaken, naamloze vennootschappen en joint ventures. Om de gelieerde relatie succesvol te laten zijn, moet deze echter een volledig contract hebben, waarin de partijen schetsen:
De voorwaarden van de aangesloten overeenkomst
De definitie van "aangesloten" in de situatie
De relatie tussen de twee partijen
De rechten en plichten van de aangeslotene
Wie betaalt wat, waarom en wanneer?
Welke licenties zijn mogelijk vereist voor de aangesloten onderneming of het bedrijf?
Wie is eigenaar van het intellectuele eigendom dat in het partnerschap is gecreëerd?