min gelezen

De ultieme lijst met statistieken voor marketingautomatisering 2024

Christoffel Benitez

Bijgewerkt 18 april 2023

Marketingautomatisering is nu de industrienorm. Van chatbots tot big data, dit landschap wordt elk jaar diverser en drukker. Klanten komen nu via vele kanalen naar uw bedrijf en daarom is het hebben van een marketingautomatiseringsstrategie nu meer een vereiste dan een extraatje als het gaat om het bezitten van een bedrijf.

Om te overleven in dit nieuwe technische tijdperk, heeft uw bedrijf automatisering nodig. Als je niet zeker weet wat dit is, ben je hier aan het juiste adres. We leggen dit in detail uit en bieden u een ultieme lijst met marketingautomatiseringsstatistieken in 2024 om uw marketinginspanningen te laten groeien.

Laten we eens kijken naar enkele hoogtepunten! Maar eerst…

Wat is Marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is eenvoudigweg het gebruik van automatiseringsoplossingen om alle marketingprocedures in een bedrijf te beheren. Het is de technologie die marketingprocessen en multifunctionele campagnes automatisch over meerdere kanalen laat werken. Met marketingautomatisering kunnen bedrijven klanten targeten met geautomatiseerde berichtensages via e-mail, internet, sociale media, sms, enz. Het helpt bij het genereren en koesteren van leads, evenals bij het meten van de algehele ROI van campagnes.

Marketingautomatisering is geen nieuwe trend, maar wel een groeiende. De geschiedenis van marketingautomatisering begint al in 1992, maar het was pas in een later stadium, rond 2003, toen de industrialisatie begon. In de afgelopen jaren is het een essentiële zakelijke tool geworden voor miljoenen bedrijven over de hele wereld. Hier zijn een paar belangrijke trends voor 2024:

sleutel Statistieken voor marketingautomatisering – keuze van de redacteur

Nu we een paar interessante feiten hebben doorgenomen, gaan we er wat dieper op in en gaan we dieper in op hoe snel marketingautomatisering groeit.

Machine learning en kunstmatige intelligentie

Machine learning en kunstmatige intelligentie (AI) zijn twee cruciale tactieken waarvan wordt voorspeld dat ze in 2021 exponentieel zullen groeien. Machine learning en AI stellen bedrijven in staat informatie over hun publiek en kopers te verzamelen en in de toekomst betere campagnes voor hen te ontwikkelen. Bedrijven die machine learning en AI kunnen gebruiken in combinatie met hun automatiseringssoftware, kunnen de effectiviteit van hun campagnes maximaliseren en enorm succes boeken.

chatbots

Chatbots waren de toonaangevende automatiseringstrend in 2020 en zullen naar verwachting nog meer groeien in 2021. Chatbots spelen een cruciale rol bij het verbeteren van de klantenservice en betrokkenheid, en met chatbots kunnen bedrijfseigenaren interactie hebben met hun klanten en hun vragen beantwoorden zonder een vinger uit te steken.

Geautomatiseerde social media marketing

Geautomatiseerde social media marketing is wederom een ​​groeiende trend in 2021. Geautomatiseerde socialmediamarketing stelt bedrijfseigenaren in staat om weken van tevoren berichten te maken en deze op een specifieke datum en tijd te publiceren. Tools zoals Hootsuite en Buffer maken het gemakkelijk om dit te bereiken.

Gepersonaliseerde e-mailautomatisering

E-mail personalisatie speelt een cruciale rol bij het helpen van ondernemers bij het leveren van een op maat gemaakte ervaring voor hun publiek. Met alles-in-één software, zoals MarketingCloudFX, kunnen gebruikers klantgegevens verzamelen, organiseren en gebruiken om op het juiste moment geautomatiseerde e-mails te verstrekken.

Voordelen van marketingautomatisering (belangrijkste statistieken)

1. 63% van de bedrijven die marketingautomatisering gebruiken, presteerde beter dan concurrenten

Think Moosend, de huidige toonaangevende merken die marketingautomatisering gebruiken, verslaan hun concurrenten als het gaat om verkoop en ROI. Digitaal adverteren zal binnenkort volledig geautomatiseerd worden, wat zowel de inkomsten als de kwaliteit van advertenties zal verhogen.

2. Verkoopproductiviteit stijgt met 14.5% na gebruik van marketingautomatisering

77% van de bedrijfseigenaren had meer conversies na gebruik Marketing automatiseringssoftware, volgens Sales Fusion. Bovendien verminderde marketingautomatisering de marketingoverhead met 12.2%, en steeg de verkooppijplijn van B2B-marketeers die marketingautomatisering gebruikten met gemiddeld 10%.

Marketeers zien het potentieel van marketingautomatisering en profiteren nu al van de markt voor marketingautomatisering. Productiviteit, conversies en verkooppercentages worden allemaal positief beïnvloed door marketingautomatisering.

3. 80% van de marketeers zag een toename van het aantal leads na het gebruik van marketingautomatiseringssoftware

80% van de best presterende bedrijven die de afgelopen drie jaar of meer marketingautomatiseringstechnologie hebben gebruikt, hebben al de voordelen van automatisering ervaren in termen van hogere inkomsten en klantbetrokkenheid.

Bovendien meldt Email Monday dat 63% van de bedrijven marketingautomatisering geheel of gedeeltelijk uitbesteedt, wat betekent dat het grootste deel van de marketingautomatiseringsindustrie op dit moment wordt uitbesteed. Slechts 37% van de bedrijven vertrouwt op zichzelf voor hun automatiseringsbehoeften, terwijl slechts 12% besluit het allemaal aan een specialist over te laten.

4. Het gebruik van chatbots kan tot 30% besparen op de kosten voor klantenondersteuning.

Er wordt voorspeld dat bedrijven elk jaar bijna 1.3 biljoen dollar uitgeven om aan verzoeken van klanten te voldoen. Want de bedrijven die chatbots in hun marketingautomatisering hebben geïntegreerd, beweren dat chatbots tot 30% kunnen helpen besparen op de kosten voor klantenondersteuning, volgens Chatbots leven.

Chatbots kunnen een bedrijf helpen, en dat is goed om te horen 47% van de consumenten staan ​​open voor het kopen van items via een chatbot. Tegen 2021 zouden chatbots 85% van de klantenserviceverzoeken moeten overnemen.

5. Geautomatiseerde posts en advertenties op sociale media kunnen u meer dan 6 uur per week besparen.

Think Instapage, De nieuwste statistieken over marketingautomatisering laten zien dat u meer dan 6 uur per week kunt besparen met automatisering in sociale media. Het runnen van de socialemediakanalen van uw merk is al een uitdaging, maar als u het aan de bots overlaat, kunt u tijd vrijmaken om u te concentreren op wat belangrijk is. Tijd is geld, dus u bespaart geld door te investeren in technologie.

Statistieken over adoptie van marketingautomatisering

6. 63% van de marketeers is van plan om dit jaar hun marketingautomatiseringsbudget te verhogen

De marketingautomatiseringsindustrie groeit en is een van de meest cruciale trends in digitale marketing geworden. Marketeers realiseren dit potentieel, en 63% van marketeers zijn van plan om hun marketingautomatiseringsbudget dit jaar te verhogen, volgens Invespcro.

7. 27% van de bedrijven zegt dat ze zichzelf nog steeds als 'nieuw' beschouwen op het gebied van marketingautomatisering

Volgens recente studies, zegt 27% van de bedrijven dat ze zichzelf nog steeds beschouwen als "nieuw" op het gebied van marketingautomatisering, terwijl 86% van de marketeers "gebruiksgemak" als de meest kritische factor beschouwt bij het evalueren van automatiseringstools zoals webinar-platforms or e-mail marketing software. Dit is slechts een klein deel van alle bedrijven en een bewijs van de groei van deze marketingtrend.

8. Ongeveer 51% van de bedrijven gebruikt marketingautomatisering.

Marketingautomatisering is geen nieuwe trend, maar wel een groeiende. Volgens e-mail maandag, over 51% van de bedrijven gebruikt marketingautomatisering in 2021. De geschiedenis van marketingautomatisering gaat terug tot 1992, maar het was pas in een later stadium, rond 2003, toen de industrialisatie begon. In de afgelopen jaren is het een nietje geworden voor miljoenen bedrijven over de hele wereld.

9. 61% van de bedrijven zegt dat het implementatieproces van marketingautomatisering moeilijk was

Het creëren van gepersonaliseerde inhoud en automatisering en integratie van hoge kwaliteit lijkt een van de belangrijkste uitdagingen te zijn, aangezien 61% van bedrijven zeggen dat het implementatieproces van marketingautomatisering in 2020 ingewikkeld was. Misschien is de oplossing gewoon om het uit te besteden en het aan de professionals over te laten.

10. 86% van de marketeers beschouwt "gebruiksgemak" als de meest cruciale factor bij het evalueren van automatiseringstools

Van chatbots tot big data, marketeers en bedrijven zijn op zoek naar de gemakkelijkst mogelijke manier om hun marketinginspanningen een stuk eenvoudiger te maken. Het is geen verrassing dat volgens Invespcro 86% van de marketeers "gebruiksgemak" als de meest kritische factor beschouwt bij het evalueren van automatiseringstools.

Machine learning en kunstmatige intelligentie (AI) zijn twee cruciale technologieën waarvan usage in marketingautomatisering zal naar verwachting exponentieel groeien in 2021. Daarnaast zijn chatbots, geautomatiseerde socialmediamarketing en gepersonaliseerde e-mailautomatisering de belangrijkste automatiseringstrends om naar uit te kijken in 2021.

Marketingautomatisering ROI en resultatenstatistieken

11. Volgens 65% van de marketinginfluencers is het verhogen van de marketing-ROI de topprioriteit voor een marketingtechnologiestrategie om te bereiken

Bedrijven doen er alles aan om geld te verdienen en het proces zo eenvoudig mogelijk te maken. 65% van de marketinginfluencers is het ermee eens dat het verhogen van de marketing-ROI de topprioriteit is voor een marketingtechnologiestrategie. Meer dan de helft van de deelnemers aan dit onderzoek door Ascend 2 overeengekomen dat uw marketing-ROI bepaalt hoe succesvol een MA-systeem is.

12. 78% van de succesvolle marketeers zegt dat marketingautomatisering het meest verantwoordelijk is voor het verbeteren van de inkomstenbijdrage

Het verhogen van de omzet is een langetermijndoel voor zowel marketing als sales. Als de strategie succesvol blijkt te zijn, zal dat de verkoop en omzet verbeteren. Volgens Adobe De staat van marketingautomatisering, zegt 98% van succesvolle marketeers dat marketingautomatisering erg belangrijk is voor zakelijk succes.

Hoe komt marketingautomatisering in het spel?

Marketingautomatisering kan taken automatiseren waar u niet veel tijd aan wilt besteden. Dit geeft u extra tijd om u te concentreren op de verkoop en meer geld te verdienen.

13. Marketingautomatisering zorgt voor een toename van 14.5% van de verkoopproductiviteit en een verlaging van de marketingoverhead met 12.2%.

Deze statistiek van Nucleus Research laat zien hoe automatisering de verkoop kan verhogen en tegelijkertijd de kosten kan verlagen. Daarmee geeft automatisering u vervolgens meer tijd om u te concentreren op conversies. Bovendien kan marketingautomatisering deze strategieën beheren en outsourcing voorkomen. Als u niet hoeft uit te besteden, kan uw marketingoverhead afnemen.

14. 80% van de gebruikers van marketingautomatisering zag hun aantal leads toenemen en 77% zag het aantal conversies toenemen

80% van de gebruikers van marketingautomatisering zag hun aantal leads toenemen en 77% zag het aantal conversies toenemen. Deze statistiek van Venture Beat laat ons zien dat meer dan de helft van de 43 onderzochte automatiseringsplatforms meer leads en conversies genereert. Dit komt omdat marketingautomatisering marketing en verkoop met elkaar verbindt om hetzelfde doel te bereiken, waardoor uiteindelijk de ROI wordt verhoogd. De statistieken laten zien hoe marketingautomatisering hoogstwaarschijnlijk een succesvolle investering zal zijn.

Software-suggestie:: Wilt u uw webinar-conversies verbeteren? Uitchecken de beste bouwers voor bestemmingspagina's om zeer converterende webinar-trechters te creëren.

15. 57% van de B2B-marketeers gebruikte respons- en waardestatistieken om ROI te meten

Volgens Slideshare, vertrouwen de meeste B2B-marketeers op respons- en waardestatistieken om de ROI te meten. Reactiestatistieken vertellen u of uw publiek het leuk vindt wat ze ontvangen, en waardestatistieken vertellen u of u uiteindelijk geld verdient. Als uw responsstatistieken afnemen, kunt u uw marketingsysteem gebruiken om A/B-testen te starten en uw doelgroep opnieuw te targeten. Als uw waardestatistieken afnemen, moet u mogelijk opnieuw evalueren of uw automatiseringssysteem de juiste zakelijke doelen nastreeft.

Beperkingen/uitdagingen voor marketingautomatisering Statistieken

16. 16% van de marketeers gelooft dat hun grootste uitdaging het creëren van kwaliteitsautomatisering is

16% van de marketeers gelooft dat het creëren van kwaliteitsautomatisering de grootste is, iets wat we nog niet eerder hebben gehoord. U wilt niet dat uw marketingautomatiseringssysteem uw klanten nutteloze informatie stuurt, en wat u wilt, is dat het verbinding maakt met uw klanten met waardevolle inhoud.

17. Slechts 19% van de individuen zag een dramatische toename van gekwalificeerde leads met marketingautomatisering.

Slechts 19% van de individuen zag een dramatische toename van gekwalificeerde leads met marketingautomatisering in 2020, volgens LeadMD. LeadMD kwam er pas achter dat 31% van de marketeers enige groei ziet in gekwalificeerde leads.

Een studie van KDM onthult dat er over het algemeen goedkopere alternatieven zijn voor marketingautomatisering. De helft van deze studie blijft weg van marketingautomatisering omdat ze denken dat er goedkopere alternatieven zijn. Ja, marketingautomatisering is duur, maar uiteindelijk zult u waarschijnlijk een betere ROI krijgen.

19. 56% van de marketinginfluencers vindt databeheer de meest uitdagende marketingtechnologie om te implementeren

56% van de marketinginfluencers vindt databeheer de meest uitdagende marketingtechnologie om te implementeren. Het kan even duren om eraan te wennen, maar u kunt de hoofdpijn vermijden en uw marketingautomatiseringsplatform in de loop van de tijd opschalen.

Statistieken voor marketingautomatisering - Samenvatting

Als u iets wilt afleiden van deze statistieken over marketingautomatisering, is marketingautomatisering een investering. Als u de juiste marketingautomatiseringsplatforms kunt kiezen die uw bedrijf ondersteunen, kunt u uw omzet zien groeien.

Wil je meer weten?


← Terug naar blog

Christopher Benitez is een freelanceschrijver die gespecialiseerd is op het gebied van digitale marketing. Zijn werk is gepubliceerd over SEO en affiliate marketing-specifieke niches zoals Monitor Backlinks, Niche Pursuits, Web Hosting Secret Revealed en andere.

Laat u door ons begeleiden zodat u de juiste keuze kunt maken

Vereenvoudig het zoeken naar software en ga aan de slag door door onze categorieën te bladeren.

Blader door onze categorieën
Featured on

© 2023 Findstack.com, een bedrijf van SoHo Media Ltd. Alle rechten voorbehouden.
Advertisbeleid  |  Cookie beleid  |  Privacy Policy  |  Gebruiksvoorwaarden