min gelezen

De ultieme lijst met Facebook-statistieken voor 2024

Christoffel Benitez

Bijgewerkt 18 april 2023

Als marketeer is het belangrijk om de huidige trends en ontwikkelingen op social media in de gaten te houden. Statistieken zijn op dit moment een onmisbare gids omdat ze antwoorden geven op de brandende vragen: welk platform is op dit moment bijzonder veelbelovend? En welk contentformat krijgt de meeste aandacht? De volgende 71 Facebook-statistieken vertellen je hoe het momenteel gaat met de tophond onder sociale netwerken.

Facebook: feiten en gegevens over de geschiedenis van het platform

  1. On 4 februari 2004, Facebook werd opgericht, toen nog onder de naam “Facemash” en enige tijd later als “Thefacebook”. Het sociale netwerk is opgericht door Harvard-student Mark Zuckerberg. Op 20 september 2005 werd “The” uit de naam geschrapt en kreeg het netwerk zijn huidige naam.
  2. Mark Zuckerberg moest echter eerst het domein kopen omdat Facebook.com al bezet was. De trotse prijs van het domein: € 200,000.
  3. Eigenlijk is Facebook opgevat als een puur universitair netwerk. Hoewel het aanvankelijk een voorrecht was voor Harvard-studenten, kregen andere universiteiten geleidelijk toegang tot het sociale netwerk, te beginnen met: Yale en Stanford.
  4. On 1 december 2004brak het platform voor het eerst de grens van één miljoen gebruikers.
  5. Van oktober 2005, Facebook breidde zijn netwerk wereldwijd uit. Nu kregen ook Europese universiteiten toegang, te beginnen met het VK.
  6. Sinds september 2, 2006 iedereen kan lid worden van het sociale netwerk. De enige vereisten: Een minimum leeftijd van 13 jaar en een geldig e-mailadres.
  7. Tegenwoordig moeilijk voor te stellen: de Like-knop maakte niet altijd deel uit van het repertoire van het sociale netwerk. Facebook introduceerde het pas op de avond van 9 februari 2009 (lokale tijd).
  8. Drie jaar later, in april 9, 2012, Facebook kondigde de aankoop aan van rivaliserende Instagram voor $ 1 miljard.
  9. In februari 1, 2014, werd bekend dat Facebook zijn volgende concurrent overneemt: de mobiele berichten-app WhatsApp. Vergeleken met Instagram moet Facebook er fors meer voor betalen: de deal kost in totaal 16 miljard dollar.
  10. On 4 June 2015, publiceerde Facebook de zogenaamde Lite Apps in meer dan 100 landen, waaronder met name ontwikkelingslanden. De Lite-apps moeten het dataverbruik verminderen en dus mensen met een lage internetsnelheid ten goede komen. Dit maakte de weg vrij voor het sociale netwerk om wereldwijd succes te behalen.
  11. In juni 20, 2018, Instagram heeft de nieuwe IGTV-app uitgebracht. Dit is bedoeld om de concurrentie aan te gaan met met name het videoplatform YouTube door het uploaden van video's tot een uur mogelijk te maken.

Nu je de geschiedenis van Facebook kent, laten we eens kijken naar de uitgebreide geschiedenis van het bedrijf. Want vooral marketeers moeten weten hoe Facebook werkt en hoe succesvol het sociale netwerk is om hun marketingactiviteiten op elkaar af te stemmen en aan te passen. De volgende Facebook-statistieken zouden je daarom een ​​dieper inzicht moeten geven in het grootste sociale netwerk ter wereld.

Algemene Facebook-statistieken

  1. De winst van Facebook was $ 18.49 miljard in 2019.
  2. Facebook is het zesde meest waardevolle bedrijf ter wereld.
  3. Sinds 1 januari 2013 heeft Mark Zuckerberg verdiend een dollar per jaar.
  4. Dit is echter niet al te dramatisch, aangezien zijn persoonlijk fortuin ongeveer 60 miljard US dollar.
  5. In 2019, 44,942 medewerkers werkte voor Facebook.
  6. 100 miljard messages zijn dagelijks verzonden via de aanvullende diensten van Facebook, zoals Instagram.
  7. Facebook is de derde meest bezochte website in de wereld. Alleen YouTube en Google lopen voor op het sociale netwerk.
  8. De meest gebruikte reactie-emoji is “Liefde”, het is goed voor meer dan de helft van de emoji-reacties.

We realiseren ons: Facebook is enorm. Geen enkel ander sociaal platform kan momenteel houd je goed met het aantal gebruikers op het netwerk. Vanuit marketingperspectief roept dit verschillende vragen op: Wie zijn Facebook-gebruikers precies? Welke doelgroepen kunnen relevant zijn voor uw merk? Zodat u niet langer hoeft te puzzelen, hebben we de laatste feiten over Facebook-gebruikersnummers verzameld die u kunnen helpen uw advertentiemaatregelen nog nauwkeuriger af te stemmen op uw potentiële klanten.

Wie gebruikt Facebook? Huidige Facebook-gebruikersnummers

  1. Facebook heeft bijna 2.5 miljard maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd (vanaf 4e kwartaal 2019). Dit zijn gebruikers die in de afgelopen 30 dagen minimaal één keer hebben ingelogd.
  2. In termen van dagelijkse gebruikersaantallen ziet het er net zo indrukwekkend uit: het sociale netwerk had 1.66 miljard dagelijkse actieve Facebook-gebruikers in het vierde kwartaal van 2019.
  3. In 2017, 26.3 procent van de wereldbevolking Facebook al gebruikt.
  4. Als alle diensten zoals Instagram, WhatsApp en Co samen worden beschouwd, is de usage tarief voor januari 2020 is 49 procent van de wereldbevolking.
  5. Dit is vooral te danken aan de regio Azië-Pacific. In Europa daalden de gebruikersaantallen voor de eerste keer in de eerste kwartaal van 2018.
  6. In West-Europa wordt Facebook gebruikt door 54 procent van de bevolking en in Oost-Europa door 49 procent van de bevolking.
  7. In Duitsland heeft Facebook ongeveer 32 miljoen actieve gebruikers per maand.
  8. 29 miljoen van deze gebruikers, zo'n 91 procent, gebruiken de mobiele versie van Facebook.
  9. 23 miljoen Duitsers gebruik Facebook elke dag.
  10. 62 procent van de Facebook-gebruikers wereldwijd zijn tijdens 35.
  11. Er zijn nog meer jongere gebruikers op Instagram: 71 procent van Instagram-gebruikers wereldwijd zijn jonger dan 35. Houd bij het plannen van uw campagne daarom rekening met het netwerk waarin u uw doelgroep het meest bereikt.
  12. De gemiddelde volwassene in de VS gebruikte Facebook voor ongeveer 38 minuten per dag in 2018. Instagram's gemiddelde usage tijd in 2018 was 27 minuten per dag. Aangezien sociale media mensen elke dag vergezellen, mogen marketeers hen niet verwaarlozen als communicatiekanaal.
  13. 74 procent van de Facebook-gebruikers heeft een hoog inkomen.
  14. 98 procent van de actieve gebruikers wereldwijd gebruik Facebook mobiel. Het optimaliseren van uw advertenties voor mobiele weergave is daarom geen optie, het is een must.
  15. 64 procent van alle mensen gebruik liever (Facebook) messaging dan een telefoontje om contact op te nemen met een bedrijf.
  16. 43 procent van de Facebook-gebruikers uit de VS gebruik het sociale netwerk om het nieuws te lezen.
  17. De leeftijdsgroep 65+ is de snelst groeiende gebruikersgroep op Facebook.
  18. Facebook 583 miljoen nepaccounts verwijderd alleen al in het eerste kwartaal van 2018.
  19. De meest populaire is de hoofdpagina van Facebook met 213 miljoen likes.
  20. De populairste Europeaan op Facebook is de voetballer Cristiano Ronaldo met 123 miljoen likes.

Facebook-advertentiestatistieken

De advertentie-inkomsten van Facebook groeien kwartaal na kwartaal. En niet toevallig: het platform biedt adverteerders een breed portfolio aan advertentiemaatregelen. Marketeers hebben hier keuze te over. De volgende Facebook-advertentiestatistieken zouden u daarom enige oriëntatie moeten geven.

  1. Facebook had een advertentie omzet van $ 69.66 miljard in 2019.
  2. 94 procent van de advertentie-inkomsten werd gegenereerd door mobiele advertenties in het derde kwartaal van 2019. We zien opnieuw: de alomtegenwoordigheid van mobiel gebruik mag niet worden verwaarloosd.
  3. Als u wilt dat uw promoties effectief zijn, moet u nadenken over het type inhoud dat u plaatst. Omdat alleen 18 procent van de top 500 content op Facebook zijn afbeeldingen.
  4. Video's, aan de andere kant, make-up bijna 82 procent van de top 500 inhoud.
  5. Vooral bij video's moet aandacht worden besteed aan optimalisatie voor mobiele apparaten, vooral voor verticaal bekijken, aangezien meer dan 75 procent van de video's wereldwijd worden bekeken op mobiel toestellen.
  6. Dit jaar advertentie-inkomsten uit video's op Facebook in de VS zullen volgens de eerste voorspellingen ongeveer 10.2 miljard dollar bedragen.
  7. Als de merknaam en een merkspecifieke mesage worden gepresenteerd in de eerste tien seconden van een video, zullen er drie keer meer interacties zijn.
  8. In het laatste kwartaal van 2019 bedroeg de gemiddelde wereldwijde advertentie-inkomsten per gebruiker $ 8.38.
  9. In Europa bedroeg de gemiddelde opbrengst per gebruiker voor het laatste kwartaal van 2019 $ 12.99. In een wereldwijde vergelijking laat de Europese markt een enorm potentieel zien op het gebied van advertentie-inkomsten.
  10. Gemiddeld krijgen video's 59 procent meer betrokkenheid dan enig ander type Facebook-bericht. Video's moeten zeker deel uitmaken van uw advertentiecampagne.
  11. 60 procent van Facebook-gebruikers staan ​​open voor het ontvangen van persoonlijke berichtensages van bedrijven.
  12. In het Tijdens de kerstperiode van 2018 zei tweederde van de respondenten in een wereldwijde enquête dat ze hadden stuurde een berichtsage aan een bedrijf via berichten.
  13. De mogelijkheid om producten te kopen in de chat wordt steeds populairder. 45 procent van de zogenaamd Conversational commerce-kopers gebruiken berichten om informatie over het product en de prijs te krijgen.
  14. De gemiddelde gebruiker op Facebook klikt elke maand op 8 advertenties.
  15. In het vierde kwartaal van 2019 daalde de gemiddelde prijs voor een advertentie met 5 procent.
  16. Meer dan 140 miljoen bedrijven gebruiken Facebook-apps elke maand.
  17. Volgens een onderzoek is de organisch bereik van een bedrijf op Facebook was gewoon twee procent in 2014. Omdat Facebook zelf geen bijbehorende data publiceert, is het huidige organische bereik moeilijk te benoemen. Op basis van de constante algoritme-aanpassingen, die bijdragen van familie en vrienden consequent begunstigen, gaan experts ervan uit dat het nu nog lager is en zal blijven dalen. Uw content moet daarom van een hogere kwaliteit zijn en beter afgestemd op de doelgroep.
  18. In een enquête zei 94 procent van de bedrijven dat ze actief zijn op Facebook. 81 procent zit op Instagram. Om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken, moet u uw bedrijf en uw advertentiecampagnes daarom zo breed mogelijk positioneren.
  19. Facebook wordt gebruikt door 90 miljoen KMO's. Het sociale netwerk is niet langer alleen een advertentieplatform voor grote bedrijven.
  20. Van deze 90 miljoen mkb-bedrijven is slechts 7 miljoen waren "actieve adverteerders" in het derde kwartaal van 2019.
  21. Een toevoegen CTA-knop kan de klikfrequentie met 2.85 keer verhogen. Moedig uw prospects dus actief aan om met uw bedrijf en advertenties te communiceren.
  22. 9 am is de beste tijd om op doordeweekse dagen Facebook-berichten te posten, omdat veel mensen op weg naar hun werk of tijdens de eerste paar minuten op kantoor naar hun nieuwsoverzicht gluren.

Verhalen zijn een nieuwe vorm van adverteren op Facebook. Ondertussen zijn ze een integraal onderdeel geworden van Facebook, Instagram en Co. De volgende statistieken zullen u vertellen waarom u uw merk in de verhalen moet adverteren en het moet optimaliseren voor verticale plaatsing.

Facebook-verhaalstatistieken

  1. 500 miljoen mensen gebruik elke dag Instagram-verhalen.
  2. 300 miljoen mensen gebruik elke dag Facebook-verhalen.
  3. In totaal 1 miljard verhalen zijn dagelijks verspreid via Facebook, WhatsApp en Instagram. Verhalen zijn een integraal onderdeel geworden van sociale netwerken.
  4. 40 procent van de Instagram-verhalen worden wereldwijd zonder geluid bekeken. Pas uw inhoud aan door video's te ondertitelen.
  5. 51 procent van de gebruikers is geïnteresseerd in verhalen met aanbiedingen en promo's.
  6. Het Verhalen-formaat wordt gebruikt door 2 miljoen actieve adverteerders elke maand.
  7. In Duitsland is gemiddeld 44 procent van gebruikers zocht naar meer informatie op de website van een merk na het zien van een product in een verhaal.
  8. Advertenties in stories die zijn geoptimaliseerd voor verticale plaatsing op smartphones verhoogde merkresultaten met 35 procent.

Conclusie: Facebook blijft ook in 202 een van de belangrijkste platforms voor marketeers2

Het in de gaten houden van de laatste ontwikkelingen op Facebook is van cruciaal belang voor het plannen van een duurzame marketingstrategie. Het sociale netwerk voor Amerikaanse universiteiten is uitgegroeid tot een wereldwijd bedrijf dat via aanvullende diensten zoals Instagram invloed uitoefent op tal van kanalen van uw social media-marketing.

Wil je meer weten?

← Terug naar blog

Christopher Benitez is een freelanceschrijver die gespecialiseerd is op het gebied van digitale marketing. Zijn werk is gepubliceerd over SEO en affiliate marketing-specifieke niches zoals Monitor Backlinks, Niche Pursuits, Web Hosting Secret Revealed en andere.

Laat u door ons begeleiden zodat u de juiste keuze kunt maken

Vereenvoudig het zoeken naar software en ga aan de slag door door onze categorieën te bladeren.

Blader door onze categorieën
Featured on

© 2023 Findstack.com, een bedrijf van SoHo Media Ltd. Alle rechten voorbehouden.
Advertisbeleid  |  Cookie beleid  |  Privacy Policy  |  Gebruiksvoorwaarden