Deze inhoud wordt door lezers ondersteund, wat betekent dat als u op sommige van onze links klikt, we een commissie kunnen verdienen.

8 dingen om naar te zoeken in software voor lidmaatschapsbeheer

Axel Grubba

Bijgewerkt 5 juli 2023

Stel je voor dat je een bruisende club leidt met een groot aantal leden. Op een willekeurige dag moet je jongleren met boekingen en verlengingen, betalingen beheren en volgen en evenementen monitoren. Te midden van al deze georganiseerde chaos komt Membership Management Software binnen om bedrijfseigenaren een oplossing te bieden. 

Iedereen die het heeft gebruikt, weet dat het meer is dan alleen een handig hulpmiddel, het is een must-have voor iedereen het beheren van een op lidmaatschap gebaseerde onderneming. Maar met zoveel opties die er zijn, kan het kiezen van de juiste software voor uw bedrijf overweldigend en verwarrend worden. Dus hier is een gids om u te helpen bij het doorzoeken van de beste beschikbare opties, zodat u de beste software voor lidmaatschapsbeheer die echt een verschil kunnen maken voor uw bedrijf. 

Uitsplitsing van de branche voor lidmaatschapsbeheer

Bron afbeelding: Capterra

Wat zijn lidmaatschappen en waarom zijn ze belangrijk voor elke faciliteit:

Exclusiviteit is universeel aantrekkelijk en vanuit zakelijk oogpunt bieden lidmaatschappen de sleutel tot exclusiviteit. Lidmaatschappen zijn een geweldige manier om je nichepubliek te targeten en een organische community op te bouwen. Via leden kunnen bedrijven gezonde klant-zakelijke relaties opbouwen en klanten speciale toegang geven tot producten, ontwerpen, kortingen en andere exclusieve voordelen.

Op lidmaatschap gebaseerde bedrijven werken op een wederzijds voordelige manier. Klanten besteden een deel van hun inkomen aan diensten, wat op zijn beurt zorgt voor een gestage inkomstenstroom voor bedrijven. Zoals in elk bedrijf gaat het om geven en nemen. Gezien dit, kunt u redelijkerwijs verwachten dat klanten persoonlijke aandacht willen om u hun bedrijf te geven. Ze willen het gevoel hebben ergens bij te horen en willen dat bedrijven de waarde van hun voortdurende steun erkennen. Dit alles kan worden bereikt door klantenlidmaatschapsmogelijkheden te bieden die de klanttevredenheid en loyaliteit kunnen vergroten. 

Bovendien kunnen lidmaatschappen ook zorgen voor meer betrokkenheid en usage van diensten binnen uw organisatie. Leden die in het lidmaatschap hebben geïnvesteerd, zullen waarschijnlijk hun voordelen willen maximaliseren. Dit verhoogde usage kan leiden tot een hogere omzet per klant.

Op weg naar merkloyaliteit

Loyaliteitsstatistieken

Bron afbeelding: Truelijst

Waar denken we aan als we aan een bepaald merk of een bepaalde dienstverlener denken? Het is de soepelheid van hun service, hun begrip van onze behoeften en hun reactievermogen, toch? Nu vraag je je misschien af, hoe sluiten lidmaatschappen hierop aan?

Overweeg dit: het starten van een lidmaatschapsprogramma geeft u toegang tot ledeninformatie. Deze gegevens, rijk aan inzichten over het gedrag en de behoeften van klanten, zijn van onschatbare waarde voor uw bedrijf. Een online ledendatabase houdt niet alleen gegevens bij; het is een krachtige marketingtool waarmee u betere strategieën kunt ontwikkelen en gebruikersgerichte inhoud kunt genereren, waardoor het ecosysteem van uw merk effectief wordt gevoed.

Bovendien kan de ledendatabase worden gebruikt om lidmaatschapsvoordelen te bieden die zijn afgestemd op klantgedrag, cross-selling en het upgraden van producten en diensten.

Gewaardeerd worden zorgt ervoor dat we die waarde willen delen met onze kring, net zoals we spannende aanbiedingen en kortingen delen. Dit leidt tot meer verwijzingen en merkadvocatuur, waardoor uw financiële stabiliteit en bedrijfswinsten op de lange termijn worden versterkt.

Over het algemeen verminderen lidmaatschappen de moeite, tijd en prioriteit die nodig zijn om nieuwe leden te werven, terwijl de ervaring van hun bestaande leden wordt verbeterd.

Waarom is lidmaatschapsbeheersoftware nodig?

Voordelen met behulp van software voor lidmaatschapsbeheer

Bron afbeelding: Software suggestie:

Stel je de takenlijst van een facilitair manager voor, die zijn dag begint met het tellen van boekingen, het handmatig invoeren van klantgegevens in spreadsheets, het berekenen van betalingen en het begroeten van de steeds groter wordende stapel papierwerk en schijnbaar eindeloze spreadsheets. Gedurende de dag hebben ze e-mails om te verzenden, accountgegevens om in te voeren, individuele berichtensages om te beantwoorden, klasherinneringen om uit te delen, betalingen om te verwerken en registratieformulieren om in te vullen, terwijl je er tegelijkertijd voor zorgt dat je niets dubbel boekt. 

Het hele proces is vervelend en tijdrovend, rijp voor menselijke fouten, en elke fout, hoe klein ook, kan uiteindelijk het winstgevende ledenbestand waarop uw bedrijf vertrouwt, ondermijnen.

Maar het is duidelijk dat lidmaatschapsbeheer veel potentieel heeft voor bedrijfsgroei. Dus hoewel het een ingewikkeld en ingewikkeld proces is, is het moeilijk voor bedrijven om de rug toe te keren aan wat het te bieden heeft.

De sleutel is om een ​​oplossing te vinden die kan ingrijpen en de manier waarop bedrijven ledengegevens kunnen beheren, vereenvoudigen. En met lidmaatschapsbeheersoftware beschikt u over alle functies die nodig zijn om klantbetrokkenheid te automatiseren, activiteiten bij te houden, klantinformatie bij te werken, slots toe te wijzen, betalingen af ​​te handelen, e-mailmarketing te beheren, gegevens te analyseren en voordelen en services aan te passen aan actieve leden op basis van hun gekozen abonnementen . 

Dit alles vermindert de administratieve werklast, waardoor u zich kunt concentreren op andere activiteiten die de groei van uw bedrijf stimuleren.

Hoe een lidmaatschapsbeheersoftware kiezen?

Het kiezen van de juiste software voor lidmaatschapsbeheer bepaalt de effectiviteit van uw bedrijf en vereniging management. Laten we er in meer detail over praten. 

1. Gemak

Software voor lidmaatschapsbeheer biedt gemak en flexibiliteit, waardoor je niet de lastige taak hebt om door bergen papierwerk te spitten.

Voordat u een platform selecteert, is het belangrijk om uw bedrijfs- en klantvereisten te begrijpen en hoe de software hieraan kan voldoen.

Deze platforms bieden een reeks lidmaatschapsoplossingen, inclusief maar niet beperkt tot lidmaatschapsregistratie, front bureaubeheer, klantenbeheer, online betalingsverwerking, meldingen, herinneringen en andere geavanceerde functies.

Zorg ervoor dat de waarden die door de beheersoftware worden gehandhaafd, overeenkomen met die van uw bedrijf, waardoor een symbiotische relatie ontstaat die uw bedrijf helpt bloeien.

2. Verbeterde beveiliging 

Laten we eens kijken naar een onderwerp dat van cruciaal belang is voor elk bedrijf: beveiliging.

Het platform dat u kiest, moet aangepaste velden bieden om ledengegevens te verzamelen, zodat u klanten kunt categoriseren en stroomlijnen op basis van hun specifieke behoeften en u in staat stelt om gerichte marketingstrategieën effectief in te zetten.

Online vrijstellingen kunnen de risico's in verband met wettelijke naleving verminderen, waardoor uw klanten op de hoogte blijven van uw bedrijfsbeleid. Daarom is het hebben van een lidmaatschapsbeheerplatform dat elektronische ontheffingen biedt een pluspunt.

Wanneer klanten u hun persoonlijke informatie toevertrouwen, worden hun veiligheid en beveiliging van het grootste belang - het is vergelijkbaar met het hebben van een bewaker aan de deur van uw bedrijf.

Zoek naar software die op rollen gebaseerde toegangscontrole, online lidmaatschapsdatabasebeheer, back-up en herstel van gegevens, naleving van beveiligingsvoorschriften en monitoring van gebruikersactiviteiten biedt. Het is van cruciaal belang dat lidmaatschapsbeheersoftware zorgt voor een veilige usage van de ledenlijst, waardoor elke mogelijke inbreuk op de privacy van de klant wordt voorkomen.

3. Verminder last en bespaar tijd 

Uiteindelijk komt alles neer op efficiëntie.

In de kern is het doel van software voor lidmaatschapsbeheer om activiteiten te stroomlijnen, waardoor u zowel tijd als moeite bespaart. Het is een hulpmiddel van onschatbare waarde dat arbeidsintensieve taken efficiënt afhandelt, zoals het beheren van terugkerende betalingen, het verzenden van e-mailherinneringen, het verzenden van boekingsmeldingen, het volgen van lidmaatschappen en meer.

Voer gewoon de benodigde gegevens in en laat de software voor de rest zorgen. Het is echter essentieel om software te kiezen die is uitgerust met de automatiseringsfuncties die uw bedrijf nodig heeft voor een soepele en efficiënte bedrijfsvoering.

4. Exclusieve opties voor ledenvoordelen

In wezen zijn lidmaatschappen contracten tussen klanten en bedrijven, die een reeks aantrekkelijke voordelen bieden. Deze voordelen kunnen zijn:

  • Kortingen en aanbiedingen
  • Vroegtijdige toegang
  • Netwerkkansen
  • Onderwijs en opleiding

Het geheim van het behouden van een bloeiend ledenbestand ligt in het bieden van exclusieve toegang en voordelen die niet beschikbaar zijn voor niet-leden.

Om de ledentevredenheid te vergroten, moeten bedrijven aanvullende stappen overwegen, zoals het aanbieden van speciale kortingen, het verlenen van vroege toegang tot producten, het definiëren van exclusieve lidmaatschapstijdstippen, het herinneren van leden aan verschuldigde betalingen, het bieden van netwerkmogelijkheden met andere leden van de gemeenschap en het verlenen van speciale toegang tot webinars, tutorials, en klassen.

Deze aanpak helpt klanten om te zetten in loyale supporters van uw bedrijf. Zorg er daarom voor dat deze voordelen in uw aanbod zijn opgenomen en dat de interface gebruiksvriendelijk is voor uw klanten. Het is cruciaal om de juiste lidmaatschapssoftware te vinden die past bij uw zakelijke behoeften.

5. Kosteneffectiviteit 

Interesse in uw bedrijf wekken, houdt vaak in dat u uw klanten opties biedt.

Om uw klantenbestand te versterken en hun loyaliteit te behouden, kunt u overwegen verschillende lidmaatschapsopties aan te bieden, zoals driemaandelijkse, halfjaarlijkse, seizoens- of jaarplannen. Zo kunnen klanten kiezen wat het beste bij hen past.

Geef uw klanten meer mogelijkheden door hen de vrijheid te geven een abonnement te kiezen dat bij hun behoeften past. Moedig ze aan om te beginnen met een basisplan en te upgraden naar lidmaatschappen van een hoger niveau met meer voordelen en deals naarmate ze meer betrokken raken.

Het is ideaal voor lidmaatschapsbeheersoftware om een ​​hoge mate van maatwerk in prijzen mogelijk te maken om klanten te behouden, lidmaatschapsverlengingen aan te moedigen en inkomsten te verhogen, en dit alles terwijl het wordt aangepast aan fluctuerende marktomstandigheden.

6. Integratie met meerdere tools

Als bedrijfseigenaar heeft beheersoftware die fungeert als centrale hub voor al uw administratieve behoeften zijn voor- en nadelen.

Hoewel het zeker gemakkelijker is om alles op één plek te hebben, wat als je al jaren specifieke software gebruikt om je accounts te beheren en je bent niet klaar om het op te geven om software voor lidmaatschapsbeheer te gebruiken? Het goede nieuws is dat u dat niet hoeft te doen, zolang u maar lidmaatschapssoftware kiest die naadloze integratie mogelijk maakt met andere cruciale software voor uw bedrijfsadministratie, zoals boekhoudsoftware or e-mailmarketingplatforms

Een platform dat doordachte integratie met de nodige zakelijke tools zorgvuldig overweegt, stelt bedrijven in staat verbinding te maken met meer dan 3000 andere softwareplatforms. Dus welke tools je ook nodig hebt, of het nu gaat om boekhouding, e-mailmarketing of online betalingen, ze moeten compatibel zijn met het platform dat je kiest, zodat je ze kunt blijven gebruiken.

7. Gemakkelijke toegangsvoordelen

Met een platform voor lidmaatschapsbeheer profiteert u van het voordeel dat u op elk gewenst moment toegang heeft tot uw ledengegevens, zonder dat u door eindeloze bestanden en mappen hoeft te navigeren.

Bovendien geven deze platforms u toegangscontrole. U kunt nu gevarieerde toegang verlenen tot verschillende voordelen op basis van uw lidmaatschapsniveaus met behulp van functies zoals check-ins met QR-codes. U fungeert als poortwachter en kunt op maat gemaakte ledenprofielen maken die zorgen voor de juiste toegangsniveaus voor de juiste personen.

U hebt ook de vrijheid om uw eigen informatie en inhoud van de servicewinkel bij te werken wanneer het u uitkomt. Dit geldt ook voor uw eindgebruikers; ook zij kunnen hun informatie bijwerken met slechts een paar klikken en tikken.

Zorg er dus voor dat u alle voordelen begrijpt die dergelijke software kan bieden, en kies er een die aan onze behoeften voldoet en aan uw eisen voldoet.

8. Klantenservice die om je geeft

Last but not least - Klantenondersteuning. 

In onze snelle wereld volstaat het wachten op een simpele, door een machine gegenereerde reactie niet. Daarom is het van cruciaal belang dat de door u gekozen lidmaatschapsbeheeroplossing wordt geleverd met een proactief klantenondersteuningsteam. Dit team moet benaderbaar en technisch onderlegd zijn, u begeleiden bij het volledige gebruik van de software en u helpen profiteren van elke aangeboden functie.

Het is dus verstandig om te kiezen voor software met klantenservice die niet alleen in staat is om problemen op te lossen, maar ook proactief is in het voorkomen van mogelijke problemen met softwaregebruik.

Conclusie

Het selecteren van de juiste lidmaatschapsbeheersoftware kan inderdaad een aanzienlijk verschil maken, waardoor uw bedrijf zich onderscheidt van de rest. Overweeg, voordat u uw keuze maakt, de kritieke factoren die we hebben besproken: het stroomlijnen van activiteiten, het verbeteren van klantbetrokkenheid en -behoud en uiteindelijk het verhogen van uw omzet. Er zijn tal van opties beschikbaar op de markt, dus neem de tijd en doe grondig onderzoek om een ​​weloverwogen beslissing te nemen. Zorg dat je bekijk de lijst met de beste lidmaatschapsplatforms om door beschikbare oplossingen te bladeren die u kunnen helpen uw lidmaatschapsplannen aan te passen en uw klanten betrokken te houden. 

← Terug naar blog

Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.

Laat u door ons begeleiden zodat u de juiste keuze kunt maken

Vereenvoudig het zoeken naar software en ga aan de slag door door onze categorieën te bladeren.

Blader door onze categorieën
Featured on

© 2023 Findstack.com, een bedrijf van SoHo Media Ltd. Alle rechten voorbehouden.
Advertisbeleid  |  Cookie beleid  |  Privacy Policy  |  Gebruiksvoorwaarden