min gelezen

De ultieme lijst met webinarstatistieken voor 2024

Christoffel Benitez

Bijgewerkt 18 april 2023

Als resultaat van de Covid-19 pandemie, hoorden we plotseling vaak over 'online workshops', 'live lessen' en 'virtuele training', die in werkelijkheid allemaal alternatieve termen voor webinars zijn.

Webinars geven je de mogelijkheid om je vaardigheden en kennis te delen terwijl je je publiek laat groeien. Als je een bedrijf hebt, is het een geweldige manier om een ​​heel nieuw publiek te bereiken en als marketingstrategie, dankzij de snelle verspreiding van selfservice webinar-softwareplatforms, webinars zijn eenvoudig en goedkoop te maken.

We hebben een lijst met webinarstatistieken voor 2024 samengesteld en op basis van wat we hebben gezien, suggereren de cijfers dat webinars - als marketingkanaal en verkooptrechter - exponentieel in omvang zullen blijven groeien.

Als je niet overtuigd bent, bekijk dan deze cijfers en ontdek zelf hun potentieel.

Webinar Statistieken — Keuze van de redactie

  • Het gemiddelde opkomstpercentage ligt tussen de 40% en 50%.
  • De meeste mensen registreren zich 8 dagen voor het evenement.
  • 60% van de bedrijven ontwerpt hun webinar om gebruikers om te zetten in betalende klanten.
  • 54% van de B2B-professionals kijkt wekelijks naar webinars.

Laten we ingaan op de specifieke kenmerken van webinars en hoe dit uw bedrijf kan beïnvloeden.

Algemene webinarstatistieken

Laten we deze lijst beginnen met basisstatistieken over webinars en de mensen die ervan genieten. Wanneer is de beste dag om een ​​webinar te houden? Hoe lang moeten ze zijn? Kijken mensen er nog naar? Hoeveel deelnemers bekijken webinars van begin tot eind?

Laten wij het uitzoeken.

1. Midweekdagen zijn de beste dagen om een ​​webinar te hosten.

(Klaar om te praten)

Om specifieker te zijn, moet u uw webinars op dinsdag en woensdag publiceren. Dezelfde bron meldt dat het gemiddeld aantal aanmeldingen voor een webinar 260 is. Het gemiddelde opkomstpercentage is 40% tot 50% van degenen die zich hebben geregistreerd.

2. Webinars moeten 30 tot 40 minuten duren.

(Grote Marker)

Volgens BigMarker geeft 44% van de webinarbezoekers er de voorkeur aan dat sessies 45 minuten duren. 41% zei dat ze zouden willen dat ze 30 minuten lang waren. Slechts 10% zei dat ze zouden willen dat ze een heel uur zouden gaan.

Dus als je een webinar gaat houden, moet je proberen deze tussen de 30 en 40 minuten te laten duren. En de beste uren om ze te hebben? Overal tussen 10 en 11 uur.

Overigens zei 92% van de webinarbezoekers dat ze een live vraag- en antwoordsessie willen voordat een webinar voorbij is. U moet daar rekening mee houden wanneer u uw webinar timet. Anders zal de sessie de aanbevolen lengte van het webinar overschrijden.

3. Het aantal webinars is gestegen.

(WerkCast)

Volgens WorkCast zag hun webinarbezoek een stijging van 87%. Ongeveer 94% van hun webinars wordt on-demand beschikbaar gesteld. Dit is geweldig, omdat gebruikers hiervan profiteren om de webinars in het weekend te bekijken (of opnieuw te bekijken).

18% van de on-demand weergaven vindt plaats op zaterdag en zondag, ondanks het nauwelijks promoten van de inhoud bij de gebruikers.

4. De meeste webinarbezoekers gebruiken Windows

(MegaVergadering)

Volgens MegaMeetings gebruikt 80% van de gebruikers een Windows-besturingssysteem. Slechts 18% gebruikt Apple-apparaten (13% Mac, 5% iOS). Slechts 2% is op Android-apparaten.

Wat browsers betreft, heeft Microsoft de voorkeur. 45% van de gebruikers gebruikt Internet Explorer of Edge. Het wordt gevolgd door Google Chrome met 39%.

5. 40% van de webinarbezoekers let van begin tot eind op.

(Maak sociale media verkopen)

Make Social Media Sell zegt dat gemiddeld 40% van de luisteraars aandacht schenkt vanaf het begin van een webinar tot het einde. De rest haakt af naarmate het webinar vordert.

Om ervoor te zorgen dat uw publiek blijft hangen, moet u uw titels onweerstaanbaar maken, korte introducties doen, uw kijkers iets nieuws beloven en een call-to-action toevoegen.

Webinar-registraties

Laten we nu eens kijken naar de cijfers voor webinar-registraties. Wanneer kan ik me het beste inschrijven? Kun je na het live-evenement nog steeds weergaven krijgen? Wat maakt dat mensen zich willen aanmelden?

Hieronder vind je alle antwoorden op deze vragen.

6. De meeste webinar-registraties gebeuren 8 dagen voor het evenement.

(Bloggen X)

Als je een webinar organiseert, wil je de registraties 8 dagen voor de lancering openen. Volgens Blogging X meldt 54% van de bezoekers zich rond die tijd aan voor het evenement.

46% van de inschrijvingen gebeurt binnen de week van het evenement.

Dezelfde bron vermeldt dat e-mail de meest effectieve manier om webinars te promoten. Van alle dagen om e-mails te sturen om webinars te promoten, is woensdag de beste. Het responspercentage voor e-mails die op die dag worden verzonden, is 22%.

E-mails die in het weekend worden verzonden, krijgen slechts een responspercentage van 5%.

7. Denk aan de 4 Us.

(OptinMonster)

OptinMonster zegt dat de sleutel voor een goed webinar is om de 4 Us te onthouden: nuttig, urgent, uniek en ultraspecifiek.

Door deze formule te gebruiken, zouden deelnemers meer betrokken zijn. Het is ook belangrijk dat u bij het plannen van uw webinar nadenkt over de producten of diensten die u wilt dat uw publiek koopt en welke actie u wilt dat ze ondernemen.

8. Je krijgt nog steeds een publiek nadat het evenement voorbij is.

(Slimme inzichten)

10 dagen na een evenement zou je nog steeds 47% views kunnen hebben als je opnames beschikbaar hebt. Dat aantal daalt tot 24% na 20 dagen. Op dag 30 krijgt u slechts 10% weergaven.

Daarna zullen mensen het webinar blijven bekijken, maar het kijkerspubliek daalt naar zo'n 2% tot 6%.

Webinars voor bedrijven (best practices)

Als u een bedrijf runt, wilt u weten hoe webinars de inkomsten beïnvloeden. Is het de moeite waard om in webinars te investeren? Hoeveel geld mogen ze meenemen? Is dit echt zo populair als het lijkt onder ondernemers?

Hieronder staan ​​​​statistieken die het bekijken waard zijn. Ze kunnen je misschien overtuigen om webinars een kans te geven.

9. 60% van de bedrijven ontwerpt hun webinar om gebruikers om te zetten in betalende klanten.

(GaNaarWebinar)

In 2017 besprak GoToWebinar hoe 60% van de bedrijven webinars gebruikt om mensen door de hele klantlevenscyclus te loodsen. Ze willen gebruikers omzetten van prospects naar loyale klanten.

Andere use-cases zijn onder meer onboarding en training van klanten (31%), marketing en het genereren van vraag (29%), training van medewerkers (16%), gemeentehuis en vergaderingen met alle betrokkenen (10%) en persevenementen (8%).

10. Webinars zijn populair in de farmaceutische industrie.

(Livestorm)

De farmaceutische ruimte heeft een participatiegraad van 63%. Webinars in deze categorie duren meestal gemiddeld 20 minuten, wat het laagste is in vergelijking met andere sectoren.

Webinars zijn ook populair in de volgende branches: SaaS, internet, consulting, onderwijs en financiële dienstverlening. De branche met de laagste participatiegraad adverteert met 33%.

11. 42% van de marketeers zei dat ze van plan waren om in 2021 webinars te gebruiken.

(Wyzowl)

83% van de marketeers vindt webinars effectief, hoewel slechts 41% van hen eraan deelneemt of deze bijwoont. Daarom zegt 83% dat ze van plan zijn om webinars te starten of eraan deel te nemen.

12. Het on-demand beschikbaar stellen van webinars verhoogt de opkomst.

(Venture Haven)

Venture Harbor wist niet waarom het slechts een aanmeldingspercentage van 20.56% kreeg toen het webinars deed. Maar dat veranderde toen het van tactiek veranderde en on-demand-functies gebruikte.

Wanneer kijkers video's direct kunnen bekijken, blijkt dat hun publiek minder tijd had om van gedachten te veranderen. Dit verhoogde het aanmeldingspercentage tot 42.46% - meer dan het dubbele van het oorspronkelijke percentage.

13. U kunt $ 11,286 verdienen met een enkele webinar.

(Teachable)

Scott Britton verdiende $ 11,286 van een enkel seminar voor zijn online cursus, Udemy Fast Track.

Van de 16,000 mensen op zijn e-maillijst hebben 759 zich aangemeld voor het webinar. Dat is een conversieratio van 5.27%. Dat aantal daalde verder, aangezien slechts 232 van degenen die zich hadden aangemeld, hadden deelgenomen. Maar van daaruit werden 40 mensen klant.

14. Marketeers worstelen om het succes van webinars te kwantificeren.

(de pijpleiding)

De reden waarom marketeers het moeilijk vinden om het succes van een evenement te meten, is dat ze maar naar een of twee statistieken kijken. Er zijn verschillende statistieken om naar te kijken als ze willen zien hoe effectief het is.

Marketeers moeten kijken naar webinarregistraties, het webinar conversieratio van bestemmingspagina, de bron van de aanmeldingen voor het webinar, de kosten van het webinar, het conversiepercentage van de deelnemers en hoeveel tijd de deelnemers aan het webinar hebben doorgebracht.

Ze kunnen ook kijken naar live versus opgenomen weergaven, feedback van deelnemers, de gekwalificeerde leadconversieratio en de inkomsten die uit het webinar worden gegenereerd.

Software-suggestie:: Wilt u uw webinar-conversies verbeteren? Uitchecken de beste bouwers voor bestemmingspagina's om zeer converterende webinar-trechters te creëren.

15. Eén webinar kan u meer dan 500 leads opleveren.

(99 bedrijven)

De meeste bedrijven gebruiken webinars om leads te genereren. Ongeveer 73% van de business-to-business (B2B) marketeers denkt met dit platform hoogwaardige leads te kunnen krijgen.

Er zijn meer B2B-bedrijven die webinars gebruiken dan business-to-consumer (B2C) bedrijven. 61% van de B2B-bedrijven gebruikt webinars, terwijl slechts 17% van de B2C-bedrijven deze optie heeft onderzocht. Non-profitorganisaties komen op de derde plaats met 11%.

Webinar Statistieken over consumentengedrag

Laten we nu eens kijken hoe webinars consumenten beïnvloeden. Hoe consumeren ze webinars? Hoeveel van hen zullen veranderen in betalende klanten? Hoe vaak kijken ze naar webinars?

Dit gedeelte geeft antwoord op al deze vragen en meer.

16. Gemiddeld zal 50% van een publiek presentatiedia's downloaden.

(Adobe)

Als er na een webinar presentatiedia's beschikbaar zijn, zal 50% van het publiek deze downloaden. 29% van de aanwezigen zal ook productoplossingen downloaden, waardoor het gemakkelijker wordt om shoppers in de marketingtrechter te vangen.

Na een seminar zal 19% van de aanwezigen een demo-breakoutsessie van 5 tot 10 minuten bijwonen.

17. 25% van de mensen bekijkt webinars met hun telefoon.

(WerkCast)

WorkCast zei dat 25% van de mensen hun mobiele apparaten gebruikt om webinar-inhoud te bekijken. Daarom moet u ervoor zorgen dat uw webinar-platform naar keuze is mobielvriendelijk.

18. Tussen de 2% en 5% van de bezoekers koopt bij jou.

(De gemerkte solopreneur)

Gemiddeld koopt 2% tot 5% van de webinarbezoekers bij uw bedrijf. Dat lijkt misschien laag, maar niet alle bezoekers maken deel uit van uw doelgroep. Dus als het je lukt om je webinar binnen te krijgen front van de juiste mensen, hoe hoger de cijfers zullen zijn.

19. 54% van de B2B-professionals bekijkt wekelijks webinars.

(Bel Centraal)

De pandemie van 2020 heeft bedrijven en marketeers ertoe aangezet hun strategieën te wijzigen. Daarom is er een plotselinge stijging van het aantal webinar-kijkers.

67% van de marketeers investeerde meer tijd in webinars. Amerikaanse merken hebben het aanbod van webinars met maar liefst 36% verhoogd - dat is alleen tussen februari en maart 2020.

Webinar Statistieken – Kosten en vergoedingen

Hoeveel zou het u kosten om een ​​webinar voor uw bedrijf te hosten? En wat voor apparatuur heb je nodig?

Hier vind je alles wat je moet weten over investeren in je eigen webinar.

20. Webinarplatforms kunnen $ 150 tot $ 500 per maand kosten.

(Netwerk voor zakelijke bijeenkomsten)

Er zijn bedrijven die bedrijven helpen hun webinars te hosten. Een webinarplatformplan kan tussen de $ 150 en $ 500 per maand kosten.

Op sommige van deze platforms kunt u echter gratis webinars houden. Het grootste nadeel van een gratis webinar is dat het aantal deelnemers beperkt is. Deze functie is bedoeld om het product uit te proberen. Dus niet iedereen kan meedoen.

21. Je hebt geen luxe uitrusting nodig om te beginnen.

(Steile digitale marketing)

Je hebt maar 3 dingen nodig om je eerste webinar te hosten. Je hebt een microfoon, een webcam en goede verlichting nodig. Een goede microfoon kan je tussen de $ 50 en $ 250 kosten, afhankelijk van het merk. Je kunt een webcam kopen voor $ 100 tot $ 200.

Met lampen heb je veel mogelijkheden. Een starter-softbox-kit kost je misschien $ 39. Liefhebbers van verlichtingsapparatuur zullen u $ 102 terugbrengen.

U kunt in de loop van de tijd upgrades uitvoeren, zoals de aanschaf van een DSLR of spiegelloze camera. Vergeet niet uw internetverbinding te controleren. Je hebt snel internet nodig om live webinars uit te zenden.

Webinar Statistieken — Samenvatting

Webinars zijn geen modegril. Gebaseerd op statistieken, zijn ze hier om te blijven.

Steeds meer mensen volgen webinars omdat het zo gemakkelijk is om meer te weten te komen over een product of dienst. Als u een bedrijf runt, is dit een andere manier om uw merk aan een groter publiek te introduceren.

We zullen nog steeds de effecten van de pandemie van 2020 voelen nadat het jaar voorbij is. Dat betekent dat de meeste mensen nog steeds vanuit huis zullen werken. Marketeers moeten dus creatiever zijn in de manier waarop ze consumenten informeren. Een webinar is een goede manier om de sociale afstandsnormen na te leven en tegelijkertijd het bedrijf in leven te houden.

Wil je meer weten?


← Terug naar blog

Christopher Benitez is een freelanceschrijver die gespecialiseerd is op het gebied van digitale marketing. Zijn werk is gepubliceerd over SEO en affiliate marketing-specifieke niches zoals Monitor Backlinks, Niche Pursuits, Web Hosting Secret Revealed en andere.

Laat u door ons begeleiden zodat u de juiste keuze kunt maken

Vereenvoudig het zoeken naar software en ga aan de slag door door onze categorieën te bladeren.

Blader door onze categorieën
Featured on

© 2023 Findstack.com, een bedrijf van SoHo Media Ltd. Alle rechten voorbehouden.
Advertisbeleid  |  Cookie beleid  |  Privacy Policy  |  Gebruiksvoorwaarden