Deze inhoud wordt door lezers ondersteund, wat betekent dat als u op sommige van onze links klikt, we een commissie kunnen verdienen.

min gelezen

HubSpot vs. Salesforce: welke CRM is het beste voor e-commerce?

Findstack Redactie

Bijgewerkt 21 september 2023

Er zijn meer dan 600 eCommerce CRM-oplossingen op de markt, dus het is gemakkelijk om je erin te verliezen, vooral als je nieuw bent in dit soort software en niet helemaal begrijpt hoe het werkt.

Dit artikel helpt u bij het kiezen van het beste CRM-systeem voor uw e-commercebedrijf, afhankelijk van het budget, de grootte en de workflow.

Zoals je kunt zien, hebben we de opties al beperkt tot: top CRM-bedrijven - HubSpot en Salesforce – om de kennis over hun capaciteiten te verdiepen. Hieronder vindt u een vergelijking van hun prominente functies en beoordelingen.

Uitgelichte partners

 

Waarom zijn Salesforce en HubSpot de beste CRM-bedrijven?

Meer dan 150,000 bedrijven over de hele wereld de Salesforce-klantenservice gebruiken. Onder hen zijn Adidas, Burberry, Canon en Coca-Cola.

Het bedrijf genereerde vorig jaar meer dan $ 21 miljard aan jaaromzet en heeft een CRM-marktaandeel van 19.8%.

Het is meer dan de volgende 4 deelnemers samen. Deze enterprise-level Software-as-a-Service (SaaS) concurreert met Oracle, SAP, Adobe, Microsoft, en een tijdje geleden, HubSpot.

2 g2 beoordelingen
Bron: G2

HubSpot begon zijn vruchten af ​​te werpen in 2004 door de introductie van inbound marketing – een methode om betekenisvolle en duurzame relaties met klanten op te bouwen, die nog steeds relevant is.

Omdat het bedrijf snel aan het opschalen was, besloten de oprichters om in 2014 over te stappen van een spectrum aan applicaties naar een platform door het gratis CRM te lanceren.

Sindsdien is het bedrijf erkend door recensenten als №2 beste CRM-software direct na Salesforce en heeft bereikte $ 1 miljard in jaaromzet. Tegenwoordig hebben ze meer dan 120,000 klanten, waaronder Casio, Suzuki, Atlassian en SurveyMonkey.

Vergelijking van HubSpot en Salesforce CRM-functies

De belangrijkste facetten om naar te zoeken in CRM zijn maatwerk, integraties, automatiseringsmogelijkheden, klantenservice en rapportage. We hebben factoren als prijs en gebruiksgemak aan de lijst toegevoegd om u een volledig beeld te geven.

Houd er rekening mee dat beide Salesforce en HubSpot kan voor alle bedrijven worden gebruikt, ongeacht hun branche, type of grootte. Dus alleen u kunt beslissen welke het beste bij uw behoeften past.

HubSpot en Salesforce-prijzen

Bent u op zoek naar CRM-services die voor altijd gratis zijn? Dan HubSpot is de beste oplossing voor jou.

Voor $ 0 geeft uw abonnement u tot 15 miljoen niet-marketingcontacten en geen opslagdatum. U krijgt ook toegang tot livechat, bestemmingspagina's, lijstsegmentatie, e-mailmarketing en advertentiebeheer. Houd er rekening mee dat e-mails, live chats en bestemmingspagina's die u maakt, HubSpot branding.

Stel dat u de branding wilt verwijderen en de functionaliteit van uw CRM wilt vergroten. Dan moet u maandelijks of jaarlijks betalen. Prijzen beginnen bij $ 45 per maand (gefactureerd op $ 540 per jaar, inclusief 2 gebruikers). Hoe hoger het aantal contacten en gebruikers dat u kiest, hoe duurder het abonnement. Hetzelfde geldt voor producten.

De minimale kosten voor een ondernemingsplan zijn $ 5,000 (inclusief 10 gebruikers). Met dit plan kunt u voorspellende leadscores, triggers voor gedragsgebeurtenissen, adaptieve tests inschakelen en zelfs uw HubSpot CRM met Salesforce.

3 prijzen

Salesforce plannen zijn diverser. Er zijn 4 edities voor kleine bedrijven, 4 voor Sales en Service Cloud, evenals Platform Starter- en Platform Plus-oplossingen.

De instapprijs is $ 25. De meest elementaire en minst aanpasbare versie biedt account-, contact-, leadbeheer, e-mailintegratie met Gmail of Outlook en de mobiele Salesforce-app. Daarna nemen de kosten toe naarmate u meer opties toevoegt.

Uiteindelijk kijk je naar $ 300 per gebruiker per maand met functies zoals toegang tot 110 aangepaste objecten, Lightning App Builder, AppExchange, aanpasbare rapporten en dashboards, 24/7 ondersteuning en op AI gebaseerde leadscores.

Vergeet niet dat u moet betalen voor de implementatie van Salesforce. De som kan variëren van een paar duizend dollar tot honderdduizenden voor wereldwijde bedrijven. en in tegenstelling tot HubSpot, biedt Salesforce geen gratis abonnement.

Kortom, beide CRM's kunnen snel erg duur worden. Daarom is het cruciaal om het juiste abonnement te kiezen.

CRM-bruikbaarheid

Bepalen wat comfortabel is, is subjectief. Wat voor de een intuïtief is, kan de ander puzzelen of irriteren. Echter, Hubspot CRM is gebruiksvriendelijker van HubSpot en beoordelingen van Salesforce-klanten.

Volgens G2, bijna 8 duizend mensen beoordeeld HubSpot tools met 4.4 op 5. De meesten van hen zijn vertegenwoordigers van kleine bedrijven met minder dan 50 werknemers.

4 hubspot beoordelen
Bron: G2

Wat het gebruiksgemak betreft, merken recensenten op dat ze tevreden zijn met: HubSpot beheer- en automatiseringsmogelijkheden.

Een van de meest voorkomende problemen van gebruikers zijn:

  • Beheer van de marketingcontacten
  • Taken sorteren
  • E-mail volgen
  • Vergaderingen plannen
  • Slechte aanpassing

Qua functionaliteit is Salesforce veel uitgebreider. Maar de complexiteit ervan kan lastig worden om mee om te gaan. Dat is de reden waarom veel gebruikers klaagden dat ze speciale technische kennis nodig hebben om met het platform te werken.

5 salesforce-beoordeling
Bron: G2

Hoewel Salesforce CRM moeilijker is om mee te werken, had het geen significante invloed op de scores. Ruim 11 duizend klanten gaven het platform een ​​4.2 op 5.

De meerderheid van de reviewers zijn werknemers van middelgrote bedrijven (5,295) en ondernemingen (3,516), wat aantoont dat Salesforce-software de beste keuze is voor grotere bedrijven.

6 gebruiksgemak vergelijking

HubSpot vs. Salesforce-aanpassing

Salesforce is een volledig aanpasbare CRM. Er zijn 2 soorten wijzigingen die u in uw CRM kunt aanbrengen om aan de behoeften van uw bedrijf te voldoen: configuratie en aanpassing.

Salesforce-configuratie is minder gecompliceerd en verwijst naar het ontwikkelen van applicaties in het Salesforce-ecosysteem zonder een regel code te schrijven. Dat heet declaratieve ontwikkeling.

U kunt een reeds gegeven functie of module inschakelen om te functioneren met declaratieve ontwikkeling. Hieronder hebben we laten zien hoe u een vooraf gekwalificeerd selectievakje aan het contactobject kunt toevoegen.

7 een aangepast object maken

Op dezelfde manier kunt u elk bestaand object aanpassen aan uw behoeften. Alle benodigde tools zitten in het systeem.

Salesforce Customization heeft hetzelfde doel. De methode verschilt echter. Aanpassing omvat programmatische ontwikkeling om elke functie toe te voegen die niet beschikbaar is als onderdeel van de toepassing.

Uw team van ontwikkelaars kan Salesforce aanpassen met verschillende tools. Sommige worden geleverd door Salesforce (Visualforce, Apex, Salesforce Object Query Language, Lightning-componenten, Salesforce Connect) en andere partners van Salesforce.

Als u B2C of B2B bent, kunt u overwegen om Salesforce Commerce Cloud (SFCC) aan te passen. Het is cloudgebaseerd en stelt een bedrijf in staat om een ​​snelle site te bouwen die een groot aantal gebruikers tegelijkertijd kan bedienen. SFCC is de beste hulp voor bedrijven zoals Nike, Adidas, Loreal, enz.

8 SFCC
Bron: Salesforce.com

Daarnaast zijn er meer dan 400 kant-en-klare integraties uitgevoerd door externe spelers. Het kan een orderbeheersysteem (OMS), betalingsverwerkingsservice en wat u maar wilt zijn. Dat maakt Salesforce de beste CRM voor grote e-commercebedrijven.

HubSpot handhaaft ook een hoog niveau van maatwerk. De standaardobjecten lijken veel op standaardobjecten in Salesforce. Ze vertegenwoordigen verschillende vooraf gedefinieerde gegevenstypen, zoals Contacten, Bedrijven, Producten en Deals. Een object in elk van deze categorieën heeft speciale eigenschappen die u kunt gebruiken om informatie over een bepaald record te verzamelen.

HubSpot mogelijkheden van objecten

U kunt echter aangepaste objecten maken met behulp van API-sleutelverificatie (Application Programming Interface).

HubSpot CRM biedt u aangepaste eigenschappen, objectpijplijnen, opgeslagen weergaven, recordzijbalken, voorbeeldkaarten, enz. Het platform heeft zelfs een Open API voor integraties, maar is niet zo aanpasbaar als Salesforce.

Een dergelijk gebrek aan aanpassingsmogelijkheden wordt meestal merkbaar wanneer uw bedrijf groeit en uw verkoopontwikkelingsprocessen gecompliceerder worden, dus u wilt minder functies met meer diepgang.

Als u bijvoorbeeld een aanpasbare database van potentiële klanten (prospects) moet maken, HubSpot CRM schiet tekort, en Salesforce is het betere alternatief.

CRM-integratie

Een CRM-integratie verbindt applicaties van derden met uw CRM-software. Geïntegreerde CRM kan de productiviteit en efficiëntie verhogen door alle gegevens op één plek te verzamelen.

Dus als je CRM-e-mailintegratie hebt, brengt het alle inkomende berichten in kaartsages naar de respectieve contacten en voegt persoonlijke klantrecords in uw e-mailsjablonen in om de berichten te personaliserensage.

Bovendien helpt e-mailintegratie gebruikers bij het maken van gerichte campagnes voor specifieke groepen contactpersonen met behulp van hun nieuwste gegevens. En dat alles gaat zelfs zonder het systeem te verlaten.

Een van de meest populaire CRM-integraties voor e-commercebedrijven zijn:

  • eCommerce-platform integraties (Shopify, Adobe Commerce)
  • Software voor e-mailmarketing integraties (MailChimp, Privy, Front)
  • Social media integraties (Facebook, LinkedIn, Twitter)
  • Software-integraties voor virtuele callcenters
  • Account-based marketing (ABM) integraties (OrgChartHub, CalibreMind)
  • Leadgeneratie integraties (WordPress, terugsturen, SurveyMonkey)
  • Advertentie-integraties (Facebook-advertenties, AdRoll, Instapage)
  • Analytics en data-integraties (Databox, Hotjar, Klipfolio)
  • Customer Success-integraties (Slack en Zendesk)

Te gebruiken zowel HubSpot en Salesforce spelen goed samen met andere platforms. Ze bundelen hun krachten met andere SaaS-bedrijven om een ​​nog betere klantervaring te bieden.

Hubspot integraties

HubSpot heeft intern ondersteunde integraties met Zoom, WordPress, SurveyMonkey, Zapier, Slack, Databox, Chrome, Google Agenda, CallHippo en Wistia. Extra integraties zijn beschikbaar op HubSpot App-marktplaats. Meer dan 900 bedrijven hebben zich aangesloten en worden HubSpot Partners verbinden.

10 hubspot integraties
Bron: HubSpot

HubSpot App-markt heeft u iets te bieden voor elke taak die u moet doen.

Stel dat u uw e-mailcontacten wilt gebruiken om een ​​trechter te creëren die potentiële klanten aanmoedigt om meer te weten te komen over uw producten. Met dat doel, HubSpot stelt u in staat om uw website te integreren met Gmail of Outlook inbox om snel alle benodigde gegevens over te dragen.

Of misschien wil je je Facebook Ads-account koppelen aan je CRM. In dit geval moet je bevestigen dat je een accountbeheerder bent in Bedrijfsmanager. Met het gekoppelde Facebook-advertentieaccount kunt u alle leadadvertentiecampagnes binnen . beheren HubSpot.

Zoals je kan zien, HubSpot biedt naadloze integraties met alle cruciale eCommerce-tools. Het biedt ook de mogelijkheid om uw eigen app te bouwen en deze kosteloos op de markt te plaatsen.

Naast wereldwijde zichtbaarheid, wordt uw app ondersteund door: HubSpot product- en ontwikkelaarsrelatieteams. Ze staan ​​24/7 voor je klaar om je te helpen met al je vragen.

11 hubspot app marktplaats beoordeling
Bron: Hubspot

Salesforce-integraties

Het Salesforce-ecosysteem bevat duizenden producten, componenten, vooraf gebouwde sjablonen en adviesdiensten. U kunt ze verkennen in een cloudmarktplaats genaamd AppExchange. Het heeft apps voor alle afdelingen, industrieën en zakelijke use-cases.

Omdat Salesforce CRM zo robuust is, heb je niet veel integraties nodig. De meest populaire zijn G-Suite, Slack, Mailchimp, Zapier en Quickbooks.

12 appuitwisseling
Bron: AppExchange-Salesforce

Als u moeite heeft met het zoeken naar de juiste app voor uw bedrijf, heeft Salesforce tientallen gratis gidsen voor jou. Ze worden gedeeld door de grootte van het bedrijf, de sector, de afdeling, en sommige zijn ontworpen om een ​​bepaald probleem op te lossen.

Bovendien zijn er tal van boeken, nieuws, tips en rapporten op het platform om je op de hoogte te houden van marktplaatsinnovaties en aanbiedingen.

13 recensie van salesforce-app-marktplaats
Bron: AppExchange-Salesforce

E-commerce automatisering

De kans dat u al enkele automatiseringstechnologieën gebruikt voor het beheren van uw winkel is groot. En het is geen verrassing. Volgens IBM, 61% van de bedrijven wereldwijd gebruikt automatiseringssoftware. 19% van de bedrijven is van plan het in de komende 12 maanden te gebruiken.

14 e-commerce automatisering
Bron: IBM

E-commerce automatisering maakt gebruik van technologie (inclusief CRM) om repetitieve taken en zelfs enkele complexe gevallen uit te voeren, zoals geautomatiseerde incidentrespons zonder menselijke interactie. Het maakt uw online winkel gemakkelijker te runnen en bespaart kosten.

Te gebruiken zowel HubSpot en Salesforce stroomlijn alle eCommerce-bedrijfsprocessen - van het genereren van leads en het verzamelen van feedback tot voorraadbeheer en gegevensverrijking.

Met Salesforce kunt u twee automatiseringstools gebruiken: Flow Builder, waarmee u stromen kunt bouwen, en Process Builder, waarmee u bestaande processen kunt bewerken. Daarnaast kunt u Apex gebruiken wanneer u meer functionaliteit nodig heeft dan beschikbaar is in Flow Builder.

De hele procedure is volledig aanpasbaar en vereist een beheerder om het uit te voeren, omdat er veel details zijn die u moet weten om zelfs de eenvoudigste keten te bouwen. Hieronder hebben we een proces gemaakt dat automatisch hoogwaardige zakelijke kansen beheert.

15 salesforce-automatisering
Bron: Trailhead Sales Force

Hubspot automatiseringstools zijn iets eenvoudiger te implementeren. Vooral marketing- en verkoopautomatisering vallen op.

Hiermee kunt u e-mailsjablonen maken, formulierreeksen maken, deze volgen en plannen, evenals leads roteren, deals maken, taken uitvoeren en contact opnemen met contacten tijdens vergaderingen, in een livechat en tijdens oproepen.

16 hubspot marketingautomatisering
Bron: Hubspot

Met een eersteklas abonnement krijgt u toegang tot geautomatiseerde leadscores, wat een game-changer is voor elk e-commercebedrijf.

Hubspot en Salesforce-klantenondersteuning

Voor beide HubSpot en Salesforce CRM, is het niveau van ondersteuningsservices gebaseerd op uw abonnementstype.

Zo ontvang je met Salesforce-ondersteuning een standaardpakket inclusief toegang tot online leergemeenschappen en de mogelijkheid om het ticket online in te vullen met een gegarandeerde responstijd van twee dagen. Bovendien kunt u een telefonisch ondersteuningsteam bellen als uw probleem kritiek is (uw bedrijf is gestopt).

Een eersteklas pakket biedt u een ticket voor 24/7/365 telefonische ondersteuning, online case-indiening, chat, een toegewijde succesmanager en een gegarandeerde reactie van één uur voor problemen die uw bedrijf stoppen.

Met een handtekeningmodus kunt u binnen 15 minuten hulp krijgen voor het oplossen van zakelijke problemen + al het bovenstaande.

Bovendien stelt het bedrijf voor producten zoals de Sales- en Serviceclouds plannen voor met 24/7 telefonische ondersteuning. Het is beschikbaar in meer dan een dozijn talen.

17 klantenondersteuning

HubSpot ondersteuning omvat live chats, telefoontjes, e-mails en het vullen van tickets. Al deze opties zijn echter niet beschikbaar voor gratis gebruikers. U moet zich abonneren op een betaald abonnement om hulp te krijgen van een ondersteuningsteam.

Let op: Hubspot telefonische ondersteuning is momenteel alleen beschikbaar in het Engels. Andere diensten worden ook geleverd in het Frans, Duits, Japans, Portugees en Spaans.

Te gebruiken zowel HubSpot en Salesforce zijn top CRM-platforms met levendige leergemeenschappen. Ze stellen opleidingen voor om de vaardigheid en kennis van gebruikers te vergroten. HubSpot richt zich vooral op inbound leadgeneratie, c

CRM-rapportage en analyse

Een van de grootste toegevoegde waarde die e-commercebedrijven halen uit CRM-software is rapportage en analyse.

Een rapport is over het algemeen een lijst met records die voldoen aan de criteria die u in het rapporttype hebt gedefinieerd. U kunt bijvoorbeeld een rapporttype maken waarin alleen sollicitaties met een bijbehorend cv worden weergegeven. Sollicitaties zonder cv worden niet weergegeven.

Op dezelfde manier kunt u rapporten maken voor verkoopactiviteiten, pijplijnen en prognoses.

CRM-analyse (ook wel klantanalyse of klantreisanalyse genoemd) interpreteert de historische en interactieve gegevens in uw CRM om u inzichten te tonen die uw zakelijke beslissingen zullen verbeteren en de conversieratio's zullen verhogen.

18 salesforce-rapport
Bron: Trailhead Sales Force

Te gebruiken zowel HubSpot en Salesforce CRM's bevatten ingebouwde rapportagesoftware. Hiermee kunt u gedetailleerde rapporten en dashboards genereren over zaken als topverkopers, gemiste kansen, enzovoort.

Salesforce is een top CRM-systeem voor het genereren van aangepaste rapporten en volledige functionaliteit op alle platforms en apparaten (inclusief mobiel). Het bedrijf biedt meer mogelijkheden dan: HubSpot voor het visualiseren van gegevens op het dashboard (trechters, taartdiagrammen, kilometertellers).

Bovendien krijg je met een nieuwe analyse-add-on, Tableau, een volledig beeld van hoe je klanten omgaan met je winkel, waardoor je meer bruikbare inzichten krijgt om de verkoop te verbeteren.

HubSpot's rapporten zijn beperkt tot standaard staafdiagrammen, lijngrafieken en numerieke tellers. Het premium rapportageplan heeft echter meer visualisatie-opties.

HubSpot vs. Salesforce – Laatste gedachten

Net als bij elke zakelijke beslissing, hangt het kiezen van de juiste CRM voor uw eCommerce-website af van uw doelen.

Salesforce is de beste CRM voor ondernemingen en winkels die op zoek zijn naar brede aanpassingsmogelijkheden. Hubspot zal geschikt zijn voor bedrijven die een kosteneffectieve tool willen en helpen bij marketinginspanningen.

Als u deze CRM-vergelijking hebt gelezen en nog steeds niet zeker weet of Salesforce of: Hubspot voldoet aan de behoeften van uw bedrijf, overweeg dan: meer leren over hun concurrenten. Er is zeker een oplossing voor uw problemen op de markt. Succes met het vinden ervan.

Noot van de redactie: dit is een gastpost van Kristina Shkriabina, Content Manager bij Synebo. Heb je expertise op het gebied van digitale marketing of software? Pitch je blogidee met behulp van onze contact pagina

← Terug naar blog

De Findstack Het redactieteam zet zich in om bedrijven te helpen bij het vinden van de perfecte softwareoplossingen. Onze ervaren schrijvers en redacteuren bieden informatieve inhoud om lezers in staat te stellen de beste beslissingen te nemen voor hun behoeften.

Laat u door ons begeleiden zodat u de juiste keuze kunt maken

Vereenvoudig het zoeken naar software en ga aan de slag door door onze categorieën te bladeren.

Blader door onze categorieën
Featured on

© 2023 Findstack.com, een bedrijf van SoHo Media Ltd. Alle rechten voorbehouden.
Advertisbeleid  |  Cookie beleid  |  Privacy Policy  |  Gebruiksvoorwaarden