Deze inhoud wordt door lezers ondersteund, wat betekent dat als u op sommige van onze links klikt, we een commissie kunnen verdienen.

Hoe start je een podcast in 2024? (Ultieme stapsgewijze handleiding)

Christoffel Benitez

Bijgewerkt 21 september 2023

Het is gek om te denken dat tegenwoordig iedereen een talkshow kan beginnen en deze via podcasts kan uitzenden. En je hebt geen speciale apparatuur nodig om te beginnen. De meeste tools die u nodig hebt, zijn in de handel verkrijgbaar. Er is zelfs een kans dat je al over alle tools beschikt die je nodig hebt om te beginnen met opnemen.

Als je erover hebt nagedacht om een ​​podcast te beginnen, maar niet weet waar je moet beginnen, zullen we je door alle basisprincipes leiden en je het vertrouwen geven dat je nodig hebt om je allereerste podcastaflevering te publiceren.

Hoe podcasten werkt

Laten we beginnen met te definiëren wat een podcast is en hoe het werkt. Een podcast is niet zo heel anders dan een talkshow op de radio. Het enige verschil is hoe ze worden gedistribueerd en geconsumeerd.

In tegenstelling tot een radioprogramma worden podcasts online geplaatst en afgespeeld. Je vindt ze meestal op podcastdistributiediensten, maar je kunt ze net zo gemakkelijk op je eigen website hosten. Sommigen uploaden zelfs hun podcasts op video streaming sites zoals YouTube.

Er zijn natuurlijk nog andere verschillen. Podcasts hebben een nichepubliek. Je kunt praten over een zeer niche-onderwerp en toch een publiek vinden dat wil luisteren. Er zijn ook minder regels, dus je kunt godslastering opnemen als je wilt - iets wat je niet zou willen doen als je op de radio bent.

woord afbeelding

En het grootste verschil is dat podcasts on demand beschikbaar zijn. Uw publiek kan op elk gewenst moment afstemmen. Ze kunnen zelfs naar meerdere shows achter elkaar luisteren als ze tijd hebben.

Als je je podcast wilt starten, hoef je alleen maar je show op te nemen, postproductiewerk te doen, een distributiekanaal te vinden en je inhoud te uploaden. We zullen deze stappen hieronder in detail bespreken.

Waarom een ​​podcast starten

Mensen hebben verschillende redenen om een ​​podcast te beginnen. Voor sommigen is dit een hobby waar ze gemakkelijk aan kunnen beginnen. Ze praten uitgebreid over onderwerpen die hen na aan het hart liggen en delen hun gedachten met de wereld.

Voor anderen is het een kans om ernaast geld te verdienen. Podcasts met een goede aanhang zijn aantrekkelijk voor adverteerders. Omdat de meeste podcasts zich richten op een nichepubliek, kunnen ze programma's kiezen die op hun kernpubliek zijn gericht.

Artiesten gebruiken podcasts om ontdekt te worden of om hun publiek te laten groeien. Dit geldt vooral voor comedians en influencers.

Bedrijven en merken zijn ook gesprongen. Ze gebruiken podcasts om over hun producten te praten en hun gemeenschappen op te bouwen. Sommige organisaties gebruiken podcasts om hun doelen te promoten. Er zijn zelfs kerken die podcasting gebruiken als verlengstuk van hun diensten.

De entertainmentindustrie gebruikt ook podcasts omdat het gebruikers in staat stelt om onderweg inhoud te verwerken. Het is niet langer ongewoon om afleveringen en documentaires te vinden op verschillende podcast-apps en websites.

Het hangt dus allemaal af van wat je doelen zijn als podcaster.

1. Plannen voor je podcast

De sleutel tot een succesvolle podcast is voorbereiding. Als je de basis legt, wordt het hele proces beter beheersbaar en zal je output meer gepolijst zijn.

Voordat je op de opnameknop drukt, moet je een paar beslissingen nemen over je podcast.

Bepaal wie uw doelgroep is

Je doelgroep bepaalt het concept, de titel, de onderwerpen, de lengte van de afleveringen, de publicatiegegevens en al het andere daartussenin. Het is dus essentieel om te weten wie je show moet aanspreken.

Zelfs als je al een niche in gedachten hebt, moet je je doelgroep beperken.

Laten we een voorbeeld gebruiken. Stel dat je een podcast lanceert die helemaal draait om het bouwen van computers. Ga je afleveringen maken die zelfs nieuwelingen kunnen waarderen? Of wil je je verdiepen in onderwerpen die misschien niet beginnersvriendelijk zijn?

woordbeeld 1

Maak je content voor een specifieke community? Of werkt het ongeacht waar de luisteraar vandaan komt?

Het kennen van je doelgroep is de eerste stap naar het lanceren van een podcast.

Geef een naam en beschrijf uw podcast

Een solide podcastnaam zal je ongetwijfeld helpen nieuwe luisteraars te vinden. Dus welke naam je ook kiest, zorg ervoor dat deze in het oog springt. Het moet ook meteen duidelijk maken waar de show over gaat.

Denk ook aan de volgende punten:

  • Houd je titel kort en to the point. Dit maakt het gemakkelijker voor uw luisteraars om u te vinden of u aan te bevelen bij hun vrienden.
  • Vermeld uw merknaam. Dit geldt dubbel voor bedrijven, influencers of organisaties die al een sterke aanhang hebben.
  • Voeg waardevolle zoekwoorden toe. Doe wat trefwoordonderzoek om relevante woorden of woordgroepen te vinden waar mensen vaak naar zoeken. Dit helpt bij de vindbaarheid.
  • Toon wat persoonlijkheid. De toon zetten via de titel en beschrijving van je podcast kan gebruikers ertoe aanzetten een aflevering af te spelen.

Je moet er ook aan denken om domeinen en handvatten voor sociale media te controleren om te zien of je podcastnaam in strijd is met andere webproperty's.

Bepaal de lengte van de aflevering en de publicatiefrequentie

Technisch gezien kun je podcasts urenlang laten duren, vooral als je de show op je site host. Maar het is het beste om een ​​limiet te stellen aan hoe lang een aflevering duurt.

Volgens Statista, is de gemiddelde lengte van podcasts die door volwassenen worden afgespeeld 30 minuten (34%). Maar ergens tussen de 15 en 60 minuten werkt.

woordbeeld 2

Maar als u regelmatig publiceert, zoals een of twee keer per dag, moet u proberen uw afleveringen korter te houden. Dagelijkse podcasts zijn moeilijk vol te houden, omdat je maar zoveel kunt doen. Je loopt ook het risico de interesse van je publiek te verliezen als een aflevering te lang aansleept.

Onthoud: je bent waarschijnlijk niet de enige show waarop je luisteraars zijn geabonneerd. En ze zouden ook tijd willen hebben om andere programma's te consumeren.

U kunt langer gaan als u alleen wekelijks of maandelijks publiceert.

Gebaseerd op InsideRadio's verslag, het lijkt erop dat woensdag de beste dag is om te publiceren, maar slechts met een kleine marge. Het aantal afleveringen dat op weekdagen wordt gepubliceerd, is zo goed als gelijk. Wat je niet wilt, is om in het weekend afleveringen uit te brengen.

Wat belangrijker is, is dat je je aan een publicatieschema houdt, zodat je luisteraars weten wanneer ze een nieuwe aflevering kunnen verwachten.

Kom met goede afleveringstitels

Net als de titel van je podcast, moet je slim omgaan met de titels van je afleveringen. Hiervoor gelden dezelfde regels. U wilt wat zoekwoordonderzoek doen, zodat mensen ze gemakkelijk online kunnen vinden. Je zou net zo beschrijvend willen zijn als jij, terwijl je de lengte van de titel in gedachten houdt.

Sommige podcasters nemen het afleveringsnummer op in hun titels, wat luisteraars kan helpen om door uw inhoudsbibliotheek te navigeren.

Afspraak maken op een formaat

Het planningsproces omvat het regelen van een podcast-formaat. De drie meest voorkomende soorten zijn als volgt:

  • Solo — Dit is het gemakkelijkste formaat om te gebruiken, vooral voor beginners. Het heeft wel zijn voor- en nadelen. Je kunt in je eigen tijd werken en je bepaalt het tempo van de show. Maar het kan moeilijk zijn, vooral voor mensen die niet in hun eentje een hele aflevering kunnen dragen.
  • Meerdere hosts — Dit formaat heeft een natuurlijker verloop omdat je meestal een gesprek voert met andere mensen. Ook is de inhoud meestal spannend, vooral als de hosts verschillende opvattingen hebben over de besproken onderwerpen.
  • Interviews op afstand — Dit formaat is populair omdat luisteraars elke week worden voorgesteld aan nieuwe gasten. Maar het kan een logistieke nachtmerrie zijn om interviews op afstand uit te voeren. Je hebt ook veel verbindingen nodig om het voor elkaar te krijgen.

U zult later waarschijnlijk met deze indelingen gaan experimenteren. Maar aangezien je nog maar net begint, is het beter om bij één te blijven totdat je je oriënteert.

2. opname

Nadat je klaar bent met het voorbereidende werk, is het tijd om je podcast op te nemen. Hier is een lijst met alle dingen die je nodig hebt.

Apparatuur

Weet je nog dat we zeiden dat je niet veel apparatuur nodig hebt om een ​​podcast op te nemen? We maakten geen grapje.

Wat fysieke apparatuur betreft, heb je alleen een computer en een microfoon nodig om te starten. En naarmate je podcast groeit, kun je meer apparatuur toevoegen om je productiewaarde te verbeteren.

Laten we de apparatuurlijst opsplitsen.

Computer

Elke computer zou prima moeten werken. Maar het hebben van een nieuwere pc of laptop heeft zijn voordelen. Je hebt een computer nodig omdat je deze uiteindelijk gaat gebruiken als opslag voor je audiobestanden. Zorg dus voor voldoende opslagcapaciteit.

U zult waarschijnlijk ook opnamesoftware en bewerkingstools gebruiken. Dus hoe sneller de computer, hoe beter.

Microfoon

Bij podcasting worden vaak twee soorten microfoons gebruikt.

USB-microfoons

USB-microfoons zijn precies zoals ze klinken. Microfoons die u via de USB-poort op uw computer aansluit. Dit type microfoon is populair bij prijsbewuste podcasters. En voor de gemiddelde podcaster is dit een fantastische startersmicrofoon. Ze zijn ook gemakkelijk te gebruiken, aangezien de meeste USB-microfoons plug-and-play zijn.

woordbeeld 3

XLR-microfoons

Dan heb je XLR microfoons. Hoewel deze vaak worden gebruikt in professionele opname-instellingen, zijn ze in de handel verkrijgbaar. Onnodig te zeggen dat een XLR-microfoon net zo goed is als in de podcastingwereld. Ze zijn echter duurder dan hun USB-alternatieven.

En je hebt andere apparatuur nodig om XLR-microfoons bruikbaar te maken. Het gebruikt een speciale connector, dus je hebt de juiste soort kabels nodig en een audio-interface (mixer) zodat je het analoge bestand naar digitaal formaat kunt converteren.

Een ander ding om te onthouden is dat XLR-microfoons instellingen hebben die je moet aanpassen voordat je ze gebruikt. Je hebt dus enige kennis van audiomixen nodig om er het maximale uit te halen.

Afgezien van computers en microfoons, wilt u misschien ook investeren in hoofdtelefoons, popfilters, microfoonstandaards en akoestische borden.

Software voor audio-opname

Met audio-opnamesoftware kunt u niet alleen uw audio-opname vastleggen, maar kunt u ze ook bewerken. Het is dus moeilijk om podcasts te maken zonder.

woordbeeld 4

Gelukkig is er gratis software waarmee je audio kunt opnemen. Maar betaalde opties hebben functies die uw leven een beetje gemakkelijker kunnen maken.

Er zijn ook podcastservices met ingebouwde bewerkingstools waarmee je fragmenten kunt maken, intro's of outro's kunt toevoegen en meer.

Ruimte en locatie

Er is niets mis met het opnemen van een podcast vanuit je huis. Sommigen nemen zelfs op vanuit het comfort van hun slaapkamer. Maar je hebt wel een sfeer nodig die bevorderlijk is voor podcasting.

U wilt niet opnemen op een plaats waar het te rumoerig is. Zoek een kamer die geluid van buiten effectief blokkeert. En zorg ervoor dat je je huisgenoten of buren niet stoort tijdens het opnemen. Je wilt geen conflict beginnen.

Geluidsisolatie van een kamer is een geweldige oplossing als je het budget hebt.

Maar als u met een team werkt of regelmatig gasten uitnodigt om deel uit te maken van de show, wilt u misschien werken vanaf een locatie die speciaal voor uw show is ontworpen.

Scripting

Een van de geweldige dingen van podcasts is dat het meestal een vrij vloeiend gesprek is dat je hebt met mede-hosts, gasten of je publiek.

Dat gezegd hebbende: je moet nog steeds een script hebben.

Een script zal als richtlijn dienen en ervoor zorgen dat je alle punten haalt die je wilt maken. Je hebt ook een script nodig voor advertenties die je moet aansluiten. Andere aspecten van je podcast zijn misschien ook beter af met scripts, zoals je intro.

3. Bewerking en productie

Podcasts moeten worden bewerkt om coherent te klinken. Hier zijn enkele opmerkingen over het bewerken van een podcast.

Editing

Hoe beter je bent in bewerken, hoe professioneler je podcast zal klinken. Het goede nieuws is dat er online genoeg bronnen zijn die te maken hebben met het bewerken van podcasts.

Sterker nog, de meeste podcastafleveringen vereisen slechts minimale bewerkingen. Deze bewerkingen omvatten het verwijderen van lange pauzes, piepende vloekwoorden (als je een gezinsvriendelijke show bent), het nivelleren van audio, het invoegen van advertentie-onderbrekingen en het toevoegen van intro's en outro's.

Hoewel het in het begin moeilijk kan zijn, kun je het onder de knie krijgen door te oefenen.

Wanneer je ingewikkelde producties binnenstapt, kun je in de problemen komen. Als je podcastshow bijvoorbeeld een documentaireserie is, moet je misschien meer moeite doen dan normaal.

woordbeeld 5

Maar als bewerken niet jouw ding is, moet je een team inhuren om dat allemaal voor je te regelen. Er zijn sites waar je freelance podcast-editors kunt inhuren. Het enige wat u hoeft te doen is hen uw bestanden te bezorgen en zij zullen een voltooid bestand terugsturen dat klaar is om te uploaden.

U kunt ook een team inhuren om de logistiek voor u te regelen. Een goede producer kan backend-bewerkingen aan, zodat u zich kunt concentreren op de show zelf.

Muziek toevoegen

Muziek in podcasts is een lastig onderwerp vanwege auteursrechten. Zoals je misschien al geraden hebt, kun je niet zomaar een nummer toevoegen aan je show. Je zou wetten kunnen overtreden en jezelf in heet water kunnen krijgen.

Er zijn oplossingen, maar deze zijn kostbaar en niet de tijd of moeite waard.

Als je muziek aan je podcast wilt toevoegen, kun je kijken naar diensten die royaltyvrije muziek aanbieden. Tegen een abonnementsprijs kun je alle muziek in hun bibliotheek gebruiken.

woordbeeld 6

Afhankelijk van de serviceprovider is het mogelijk om de muziek in je podcast te blijven gebruiken nadat je je abonnement hebt beëindigd. Maar er zijn wel voorwaarden van toepassing, dus vergeet niet de kleine lettertjes te lezen.

Als je je podcast uploadt naar YouTube, heb je toegang tot de gratis muziekbibliotheek van de site. Spotify lanceerde ook een functie waarmee gebruikers combineer muziek en praatinhoud.

4. Publiceren en lanceren

Op dit punt zou je een aflevering moeten hebben die klaar is om te uploaden. Je bent nu een paar stappen verwijderd van het lanceren van je podcast.

Ontwerp kunstwerk

Het artwork van je podcast speelt een belangrijke rol bij het verkrijgen van downloads. Het moet de naam van uw podcast en afbeeldingen bevatten die aangeven wat voor soort inhoud gebruikers kunnen verwachten.

Het is verbazingwekkend hoe het juiste artwork de toon van je podcast kan zetten.

Als je podcast over je bedrijf gaat, zorg er dan voor dat je artwork consistent is met je branding. Als het een show over jou is, is het goed om een ​​foto van jezelf toe te voegen. En als het over je hobby gaat, gebruik dan beelden die je onderwerp duidelijk maken.

woordbeeld 7

Wat belangrijk is, is dat u kunt voldoen aan de vereisten voor podcast-illustraties van uw publicatieplatform. Bijna alle platforms hebben dezelfde vereisten als Apple Podcast, dus je kunt gewoon hun instructies volgen.

Je kunstwerk moet vierkant zijn en minimaal 1400 x 1400 tot 3000 x 3000 pixels groot zijn. Het moet in de RGB-kleurruimte zijn met 72 DPI. U kunt het opslaan als een JPEG- of PNG-afbeelding. En u moet de afbeelding comprimeren zodat deze sneller laadt op mobiele apparaten.

Als je niet handig bent met grafisch ontwerp, kun je een freelancer inhuren om een ​​podcast-artwork voor je te maken. Het is een goede eenmalige investering.

Host podcasts op een betrouwbaar platform

Het leuke van podcasts is dat je ze maar op één platform hoeft te publiceren. Nadat u dit hebt gedaan, kunt u de RSS-feed gebruiken om deze automatisch opnieuw te distribueren naar luisterplatforms.

Dat gezegd hebbende, moet je een betrouwbaar platform vinden, want dit is waar je inhoud zal leven. Je kunt podcast-hosts zien als een server die al je gegevens opslaat.

woordbeeld 8

Er zijn tal van opties die er zijn, dus kies zorgvuldig. Hier zijn enkele dingen waar u rekening mee moet houden bij het kiezen van een platform:

  • bandbreedte — Sommige platforms beperken hun opslagruimte. Dit geldt met name voor gratis te gebruiken diensten. Dit heeft invloed op het aantal afleveringen dat je kunt uploaden. Als je serieus bezig bent met podcasten en van plan bent veel shows te doen, zoek dan een platform met onbeperkte bandbreedte.
  • Marketingfuncties — Bekijk alle functies waarmee u uw podcast bij gebruikers kunt promoten.
  • Analytics — Je wilt de middelen hebben om het succes van je podcast te analyseren. Met deze gegevens kunt u samenwerken met adverteerders en sponsors. Je moet bijhouden hoeveel mensen je podcastafleveringen downloaden, samen met de luistergegevens.

Als je net begint, raden we aan om Buzzsprout als je podcasthost. Lees voor meer informatie ons artikel over de beste podcast-hostingplatforms.

Verzenden naar mappen

Een podcast-directory is waar mensen naar podcasts luisteren. De meest voorkomende voorbeelden zijn Apple Podcasts en Spotify. Maar er zijn er nog veel meer.

Meld je aan voor alle mappen waarin je je podcast wilt laten verschijnen. Nadat je dat hebt gedaan, ga je je show indienen door de RSS-feed-URL op te geven die wordt geleverd door je podcastplatform.

Dit lijkt misschien vervelend, maar dit is een eenmalig proces. Vanaf nu zullen de podcast-directories afleveringen publiceren telkens wanneer u nieuwe uploadt op uw podcastplatform.

5. Inkomsten genereren met uw podcast

Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met een podcast. De meeste gebruiken adverteerders, maar dat is verre van de enige route die u kunt nemen. Onthoud gewoon: je kunt geen geld verdienen als je nauwelijks luisteraars hebt. Dus je prioriteit zou moeten zijn om meer volgers te krijgen.

woordbeeld 9

Hier zijn enkele manieren waarop u geld kunt verdienen met podcasting.

  • Donaties — Je zou je luisteraars rechtstreeks om donaties kunnen vragen. Het is de gemakkelijkste manier om geld te verdienen met je podcast, maar aangezien gebruikers er niets voor terugkrijgen, is het een beetje moeilijker om het voor elkaar te krijgen.
  • Abonnementen — Diensten zoals Patreon maakt het mogelijk om abonnementen te starten die uw gebruikers kunnen gebruiken om exclusieve inhoud te vinden en voordelen te ontvangen die gewone luisteraars niet krijgen.
  • Merchandise — Verkoop merch die uw branding omvat. Dingen zoals shirts, mokken, stickers en knuffels zijn geweldige verkopers.
  • YouTube — Je kunt je podcasts opnieuw uploaden op YouTube en het genereren van inkomsten inschakelen. U kunt daar geld verdienen met de advertenties.
  • Affiliate Marketing — U kunt zich aanmelden voor affiliate programma's en gebruik je podcast om geld te verdienen door producten van externe leveranciers te verkopen.
  • Live evenementen — Als je eenmaal een groot aantal volgers hebt, kun je live-evenementen doen en mensen in rekening brengen die willen deelnemen.

Veelgestelde Vragen / FAQ

V: Hoeveel kost het om een ​​podcast te starten?

Het hangt er van af. Je zou gratis een podcast kunnen lanceren. Je zou op zijn minst moeten investeren in een goede microfoon en computer.

Vraag: Hoe start je gratis een podcast?

Pak een microfoon en een computer en begin met opnemen. Gebruik gratis bewerkingssoftware om uw audiobestanden op te schonen. Upload naar een gratis podcastplatform voor distributie.

Vraag: Kun je een podcast starten met alleen een iPhone?

Ja. Je kunt elk apparaat gebruiken dat audiobestanden kan opnemen en bewerken om je podcast te publiceren.

V: Welke software heb ik nodig om een ​​podcast te starten?

Alle audio-opname- en bewerkingssoftware zal werken. vermetelheid is een populaire open-source audiosoftware die werkt op Windows en macOS.

V: Hoe kan ik geld verdienen met een podcast?

U kunt adverteerders zoeken of uw publiek uw show laten financieren door donaties te geven of merchandise van uw site te kopen.

Samenvatting: je hebt je eerste paar afleveringen gepubliceerd! Wat is het volgende?

Er zijn een paar dingen die je kunt doen nadat je een aantal afleveringen hebt gepubliceerd.

U moet overwegen een website te bouwen. De meeste abonnementen voor podcastplatforms worden geleverd met een website. Maar misschien wilt u een geheel nieuwe site bouwen, omdat u op deze manier meer controle krijgt.

Een mailinglijst is ook iets waar je naar moet kijken. Het geeft fans de kans om met je in contact te blijven.

Maar het belangrijkste dat u op dit moment kunt doen, is een podcast-redactionele kalender starten. Dit helpt je om content consistenter te publiceren. En het zorgt er ook voor dat je verschillende onderwerpen behandelt.

Op zoek naar podcast-hostingdiensten?  Check out Findstack's lijst van de beste podcast-hostingplatforms.

← Terug naar blog

Christopher Benitez is een freelanceschrijver die gespecialiseerd is op het gebied van digitale marketing. Zijn werk is gepubliceerd over SEO en affiliate marketing-specifieke niches zoals Monitor Backlinks, Niche Pursuits, Web Hosting Secret Revealed en andere.

Laat u door ons begeleiden zodat u de juiste keuze kunt maken

Vereenvoudig het zoeken naar software en ga aan de slag door door onze categorieën te bladeren.

Blader door onze categorieën
Featured on

© 2023 Findstack.com, een bedrijf van SoHo Media Ltd. Alle rechten voorbehouden.
Advertisbeleid  |  Cookie beleid  |  Privacy Policy  |  Gebruiksvoorwaarden