Deze inhoud wordt door lezers ondersteund, wat betekent dat als u op sommige van onze links klikt, we een commissie kunnen verdienen.

E-mailcampagnes: hoe u de deliverability kunt testen en vergroten

Findstack Redactie

Bijgewerkt 22 Augustus 2022

E-mailmarketing wordt door velen gemeden, vooral als het af en toe als "dood" wordt beschouwd. Dit is wat het zo belangrijk maakt.

Dus, hoeveel e-mails worden er per dag verzonden?

e-mails ontvangen per dag
(Bron: Statista)

Zoals je ziet zijn dat er veel. Maar hoeveel daarvan worden er afgeleverd?

In de nasleep van COVID-19 vatten spamfilters plotseling vlam. Spam is goed voor 85% van alle verzonden e-mails en 85% van alle organisaties was in 2020 het doelwit van phishing-aanvallen, volgens Gegevensbescherming.

Betekent dit echter dat alle spam-e-mails oplichtings-e-mails zijn? Nee niet echt. Maar het betekent ook dat een e-mail die in de spam/junk-map terechtkomt zo goed als onbestaande is.

Dit is waar het verschil tussen levering en leverbaarheid ligt.

Een e-mail die wordt afgeleverd, wordt meegeteld in uw bezorgsnelheid, of deze nu in de map met ongewenste e-mail/spam van de ontvanger of in de inbox-map van de ontvanger is beland. Een bezorgsnelheid kan u niets vertellen over het al dan niet bezorgen van uw e-mails in de map Postvak IN van de ontvanger.

Integendeel, volgens Moosend's platform:

woordbeeld 1
(bron: Moosend)

Een campagne in de inbox van een prospect krijgen, is het enige dat telt als we het hebben over deliverability, wat betekent dat levering en deliverability twee erwten in een pot zijn, maar het zijn nog steeds twee anders dingen.

Dus, aangezien bezorgbaarheid veel belangrijker is dan bezorging - omdat het geen zin heeft om e-mails te verzenden die in een spam-/ongewenste map terechtkomen - hoe kun je dit testen en stimuleren?

Laten we doorgaan en alle problemen bekijken die zich kunnen voordoen en hoe u deze kunt oplossen door enkele aanpassingen door te voeren en de juiste ESP voor uw bedrijf te kiezen.

Hoe beïnvloedt de stroom van een e-mail de afleverbaarheid?

Het eerste waar u rekening mee moet houden, is uw e-maillijst.

Wanneer u uw e-maillijst opbouwt, moet u technieken implementeren waarmee u geïnteresseerde leads kunt scoren. Dit minimaliseert de mogelijkheid dat mensen uw e-mails als spam markeren.

  • Gebruik tools voor het genereren van leads, zoals abonnementsformulieren of bestemmingspagina's. Deze functies behoren tot de meest populaire bij het uitkiezen e-mailmarketingplatforms, zeker tegenwoordig. Zorg er dus voor dat u een e-mailmarketingplatform kiest dat uw inspanningen voor het genereren van leads kan stimuleren.
  • Zorg ervoor dat u inhoud maakt die uw potentiële klanten laat weten waarvoor ze zich aanmelden.
  • Probeer dubbele opt-in. Degenen die oprecht geïnteresseerd zijn in uw inhoud, zullen dat voorbij zien komen.
  • Vergeet nooit om lijstsnoeitechnieken te gebruiken en controleer regelmatig uw algemene lijstgezondheid. Segmenteer uw doelgroep en vind de inactieve accounts, de accounts die lange tijd geen interactie hebben gehad met uw inhoud of de accounts die vaak interactie hebben.
  • Zoek en verwijder alle valse e-mailadressen uit uw e-maillijst. Dit kunnen spamtraps zijn, dwz valse e-mailadressen die ISP's instellen om onderscheid te maken tussen spammers en marketeers of merken die hun e-mailadressen hebben verkregen met behulp van legitieme technieken voor het maken van lijsten.
  • Optimaliseer voor alle apparaten. Een e-mail die gebroken lijkt te zijn, kan spamproblemen veroorzaken.

hint: Een spammer is niet zomaar een organisatie die spammails verstuurt. Het verzenden van ongevraagde e-mails met echt geweldige e-mailinhoud is volgens ISP's nog steeds het verzenden van spam. Als uw bedrijf een e-maillijst heeft gekocht die is verzameld met behulp van snode methoden op internet, ziet deze er over het algemeen niet goed uit, hoe waardevol uw inhoud ook is.

Laten we het nu hebben over wat er kan gebeuren voordat ze worden afgeleverd. Er is kans op een harde bounce en die op een zachte bounce.

  • Een harde bounce zal optreden wanneer een e-mail naar een ongeldig e-mailadres wordt verzonden. Hard bounces laten ISP's weten dat u uw e-maillijst niet hebt opgeschoond.
  • Een zachte bounce vindt plaats wanneer een prospect een volle inbox heeft of wanneer uw verzendvolume plotseling toeneemt.

Aangezien de meeste e-maildiensten voldoende ruimte bieden en zelfs zo ver gaan dat e-mails automatisch in categorieën worden gesorteerd, is de mogelijkheid van een zachte bounce vanwege een volle inbox niet zo waarschijnlijk meer.

Laten we nu aannemen dat uw e-mail wordt afgeleverd in de inbox van uw prospects, of dit nu uw inbox is of uw tabbladen Promoties en Sociaal.

Sterker nog, volgens Gmail-statistieken'e-mails die zijn getagd als "Promoties" hebben meestal een hoog plaatsingspercentage in de inbox van ongeveer 84.5%.", wat betekent dat promotionele inhoud veel verschilt van inhoud met spam. Maar laten we eens kijken wat daar gebeurt.

  • ISP's kunnen de acties "gemarkeerd als gelezen" en "verwijderen zonder te openen" zien, wat u achterdochtig maakt in hun ogen en uw afzenderreputatie kan schaden.
  • Niet-relevante inhoud kan door uw gebruikers worden gemarkeerd als spam. Zorg ervoor dat u uw lijst segmenteert en uw inhoud personaliseert volgens hun wensen.
  • Maak inhoud die hun collega's waardevol zullen vinden. E-mail forwards kunnen wonderen doen als het gaat om uw reputatie, en ze zullen ISP's laten zien dat uw inhoud niet repetitief is en u vestigen als een autoriteit in uw niche.

Maar laten we aannemen dat u alle bovenstaande problemen onder controle heeft. Goede deliverability-percentages zijn geen geweldige deliverability-percentages. Laten we eens kijken hoe je dat kunt verhelpen.

Hoe kunt u de bezorgbaarheid van e-mail vergroten?

De afleverbaarheid van e-mail is grotendeels – zo niet alleen – afhankelijk van de tools die u gaat gebruiken. Dit maakt het een behoorlijk complexe kwestie, en niet iedereen kan een tool maken waarmee ze de juiste e-mail op het juiste moment kunnen verzenden. Dit is de reden waarom het van cruciaal belang is om e-mailmarketingsoftware te kiezen die u essentiële tools kan bieden zoals segmentatie, personalisatie en het maken van lijsten, terwijl het intuïtief en gebruiksvriendelijk is.

Het bouwen van uw eigen tools is immers niet iets dat iedereen kan doen - vandaar de behoefte aan een ESP die u kan helpen bij uw e-mailmarketinginspanningen.

Maar wat is van invloed op uw deliverability-percentages, afgezien van de kwaliteit van uw e-maillijst en de spamklachten die we eerder hebben besproken? Laten we eens kijken naar de belangrijkste redenen achter slechte leveringspercentages.

  • Uw verzendfrequentie. ISP's, evenals ontvangers, zijn gewoontedieren. Het is begrijpelijk dat je op bepaalde tijdstippen een hoger verzendvolume hebt en op andere momenten lager, maar als je inconsistent bent met het aantal verzonden e-mails, worden spamfilters geactiveerd. Om nog maar te zwijgen van het feit dat een hoger verzendvolume u door de gebruikers als spam kan markeren.
  • Een slecht e-mailontwerp en -inhoud, en slechte branding in het algemeen, kunnen en zullen uw deliverability-percentages in de loop van de tijd beïnvloeden. De reden hiervoor is vrij eenvoudig. Volgens Forbes'Als het gaat om de aanwezigheid van uw merk, kunnen stem en toon de ervaring van de eindgebruiker bepalen en hoe het bedrijf wordt herinnerd“. Daarom moeten uw e-mailcampagnes een consistente look en feel hebben. Inhoud die niet aanspreekt of inconsistent is of een slecht merkimago heeft, kan u als spammer markeren.
  • Verkorte URL's. In theorie zien ze er misschien compacter uit en houden ze de ogen van de gebruiker op de inhoud gericht, maar in de praktijk kunnen ze een aantal cyberbeveiligingsproblemen oproepen. Vergeet dat niet, volgens cyberbeveiligingsstatistieken, veroorzaakte de pandemie een toename van cybercriminaliteit en phishing-zwendel. En URL-verkorters zijn een handig hulpmiddel in de handen van oplichters en spammers, omdat een verkorte URL niet de bestemming van de link laat zien.
  • Het gebruik van spamachtige woorden kan leiden tot een slechte afleverbaarheid van de campagne als geheel, vooral als het gaat om uw onderwerpregels. Een onderwerpregel met hoofdletters en spamachtige woorden zoals "GRATIS!!!" of "URGENT!!!", of een misleidende "RE:" of "FW:" zal spamfilters activeren. Zorg ervoor dat u eerlijk en transparant bent bij het maken van uw e-mailmarketingcampagnes.

Als u het bovenstaande aanpakt, bespaart u natuurlijk niet op magische wijze uw deliverability-percentages als u niet voorzichtig genoeg bent. Meestal begint het probleem wanneer marketeers strategieën voor het genereren van leads gebruiken die niet echt de doorslag geven.

Afgezien van inkooplijsten, die fataal kunnen zijn voor uw deliverability, kan het gebruik van single opt-in in plaats van dubbele opt-in leiden tot veel misverstanden over uw e-mailcampagnes en de kwaliteit van uw leads als geheel. Misschien wilde je abonnee doorgaan om een ​​gratis cadeau te krijgen, of misschien hebben ze je algemene voorwaarden niet echt gelezen.

Het gebruik van dubbele opt-in kan deze problemen minimaliseren. Voor sommigen zorgt het voor onnodige wrijving. Het is echter waar dat als een gebruiker echt geïnteresseerd is in uw inhoud, ze het niet erg zullen vinden om hun e-mailadres te verifiëren om zich te abonneren op uw e-maillijst. Deze wrijving kan de dag redden door je lijst schoon en netjes te houden. Hetzelfde geldt voor een afmeldknop die gemakkelijk te gebruiken is en precies daar waar de gebruiker hem kan zien. Dit zal leiden tot minder "Markeer als spam"-acties.

Vergeet ook nooit e-mailtesttools te gebruiken die u de problemen met uw campagnes kunnen laten zien. Misschien werkt de HTML-versie van uw e-mail niet, of misschien ontbreekt uw afzenderscore. E-mailtesttools kunnen u laten zien wat er mis is gegaan en u helpen bij het nemen van gegevensgestuurde beslissingen voor uw volgende stappen.

Misschien was het de inhoud die u gebruikte, of misschien bevatte uw onderwerpregel en hoofdtekst woorden die een beetje te spam waren, of uw e-mail zag er een beetje te "kapot" uit voor het apparaat van de gebruiker.

woordbeeld 2
(bron: Yesware)

Zie je hoe sommige van de woorden die we als "onschuldig" genoeg beschouwen om in de hoofdtekst en onderwerpregel van een e-mail te staan, ervoor kunnen zorgen dat e-mailcampagnes spamfilters activeren? Zorg ervoor dat u woorden als "Aanbieding" of "Herinnering" verstandig gebruikt en zorg ervoor dat u geen symbolen zoals "$$" of te veel uitroeptekens gebruikt.

Een ander probleem dat we kunnen stellen met betrekking tot de slechte afleverbaarheid, is hoe AVG-compatibel uw campagnes zijn. Het kopen van lijsten of zelfs het verzenden van e-mails naar niet-geïnteresseerden kan worden beschouwd als een schending van de AVG. Vooral als u niet voorzichtig bent met de leadgeneratieservices die u gebruikt.

Ten slotte, en misschien wel het belangrijkste, zullen uw bezorgingspercentages eronder lijden als u niet voorzichtig bent met het behouden van een onberispelijke afzenderreputatie.

In dit stadium moet u investeren in een IP-adres waarmee ISP's uw e-mailcampagnes kunnen volgen en traceren. Het kan een dedicated of een gedeeld IP-adres zijn. Gebruik de eerste als u een groot verzendvolume heeft. Dit laatste is voor lagere verzendvolumes die de fouten van andere afzenders - of die van uzelf - kunnen "absorberen", terwijl het gedeelde volume uw afzenderreputatie zal optimaliseren, op voorwaarde dat alle bedrijven die deze pool delen, best practices voor deliverability implementeren.

Aan de andere kant vragen grotere verzendvolumes om een ​​speciaal IP-adres. De deliverability-score is in dat geval uitsluitend jouw verantwoordelijkheid, maar dat geldt ook voor fouten en straffen die veel moeilijker te herstellen zijn.

Gemeenschappelijke e-mailbezorgbaarheid Dont's

Het is tijd om het samen te vatten, want er zijn veel wanpraktijken om op te letten die uw deliverability-percentages kunnen schaden zonder dat u het zelfs maar beseft.

  • Als u e-maillijsten koopt in plaats van uw eigen lijsten te maken, ontstaat er een AVG-probleem en loopt u het risico door ISP's en klanten als spammer te worden gemarkeerd.
  • Het maken van niet-interessante e-mails die niet worden gedeeld, doorgestuurd of zelfs geopend, geeft niet aan dat u een spammer bent, maar het zal u ook geen plezier doen.
  • Een aanmeldingsproces hebben dat te ingewikkeld of te onverschillig is. Geen van beide zal u helpen uw lijst op te bouwen, omdat de eerste veel onnodige wrijving zal veroorzaken, terwijl de laatste geen gedenkwaardige ervaring voor uw prospects zal creëren.
  • Het gebruik van spamachtige woorden en inhoud die spamfilters kan activeren, het maken van e-mailinhoud die er niet op alle apparaten perfect uitziet, en het gebruik van linkverkorters zorgt ervoor dat u rechtstreeks in de spammap terechtkomt.

Er zijn echter nog een paar dingen die we nog niet hebben besproken. Een daarvan is om geen generieke e-mailadressen te gebruiken of een e-mailadres dat geen bedrijfse-mailadres bevat.

Een generiek e-mailadres ziet er onpersoonlijk uit en vertegenwoordigt geen levend organisme met een innovatief content marketing visie – en dat is hoe uw merk moet worden gepresenteerd – maar eerder een afstandelijk, ongenaakbaar merk dat zijn klanten niet waardeert.

Aan de andere kant zullen e-mailadressen die geen bedrijfse-mailadressen zijn, vooral @gmail-adressen, uw merk niet vertegenwoordigen en zelfs niet overeenkomen met een merk. Aangezien u niet kunt laten zien wie u bent, wordt uw e-mailcampagne als spam beschouwd.

Ten slotte kunnen niet-gesegmenteerde e-mailcampagnes ook uw deliverability schaden. Kijk maar eens naar deze statistiek:

woordbeeld 3
(bron: Bloeibereik)

Gesegmenteerde e-mailmarketingcampagnes die een gepersonaliseerd e-mailontwerp en relevante marketingberichtensages worden gedeeld en hebben meer open- en klikfrequenties. Dit is voor ISP's een indicatie dat uw inhoud waardevol is en dus niet spam.

Ons advies

De uitdagingen van e-mailmarketing zijn meer dan alleen deliverability-percentages. Het niet maken van gebruikerspersonages en het niet A/B-testen van uw e-mailmarketingcampagnes, uw onderwerpregels en uw inhoud in het algemeen kan uw open- en klikfrequenties schaden. Dit zal resulteren in een lagere ROI dan u had verwacht en niet volledig kunnen genieten van de voordelen van e-mailmarketing.

Ook het niet gebruiken van dubbele opt-in en het niet gebruiken van een duidelijk en transparant aan- en afmeldproces kan uw deliverability-percentages schaden. Het creëren van het imago van een merk dat ofwel niet geeft om zijn prospects of niet goed genoeg is om top-of-mind te blijven, heeft nooit iemand enig plezier gedaan.

Noot van de redactie: dit is een gastpost van Téa Liarokapi, Senior Content Writer bij MoosendHeb je expertise op het gebied van digitale marketing of software? Pitch je blogidee met behulp van onze contact pagina.

Wil je meer weten?

← Terug naar blog

De Findstack Het redactieteam zet zich in om bedrijven te helpen bij het vinden van de perfecte softwareoplossingen. Onze ervaren schrijvers en redacteuren bieden informatieve inhoud om lezers in staat te stellen de beste beslissingen te nemen voor hun behoeften.

Laat u door ons begeleiden zodat u de juiste keuze kunt maken

Vereenvoudig het zoeken naar software en ga aan de slag door door onze categorieën te bladeren.

Blader door onze categorieën
Featured on

© 2023 Findstack.com, een bedrijf van SoHo Media Ltd. Alle rechten voorbehouden.
Advertisbeleid  |  Cookie beleid  |  Privacy Policy  |  Gebruiksvoorwaarden