Software voor zoekmachineoptimalisatie (SEO), ook wel organische zoekmarketingsoftware genoemd, is ontworpen om de plaatsing van een website op pagina's met zoekresultaten van zoekmachines of SERP's te stimuleren zonder aan advertenties te hoeven besteden. Deze tools bieden bedrijven, marketeers en SEO-specialisten gegevens met behulp van verschillende functies die helpen bij het identificeren van kansen om de positie van een website of specifieke webpagina's te verbeteren. Sommige SEO-softwareoplossingen bieden ook brede sectoranalyses en concurrentiegegevens die kunnen helpen bij het begeleiden van een algemene zoekmachinemarketingstrategie (SEM).
SEO-software richt zich op de volgende belangrijke optimalisatiegebieden: sitecode en -structuur, onsite-inhoud en externe rankingfactoren. Voor het grootste deel meten SEO-optimalisatie-oplossingen in de eerste plaats twee dingen:
Sinds hun uitvinding hebben zoekmachines de manier veranderd waarop mensen online informatie zoeken, vinden en consumeren. Omgekeerd heeft het evoluerende digitale gedrag van internetgebruikers bepaald hoe zoekmachines de resultaten die ze tonen optimaliseren om ervoor te zorgen dat hun publiek de beste ervaring van hun platforms krijgt. Dit is duidelijk te zien aan de manier waarop SEO in de loop der jaren is veranderd - van de "Black Hat"-tactieken uit het verleden naar de waardegedreven praktijk die het nu is. Met algoritmen van zoekmachines die constant in beweging zijn, kunnen bedrijven, merken en organisaties het een uitdaging vinden om de huidige best practices voor SEO bij te houden.
Hier komt SEO-software om de hoek kijken. Met gebruiksvriendelijke tools kunnen bedrijven technologie gebruiken om de SEO-gezondheid van hun website bij te houden zonder 100% te hoeven vertrouwen op hun voorraadkennis en interne expertise. Over het algemeen maakt het initiatieven voor zoekmachineoptimalisatie effectiever en efficiënter.
Om specifieker in te zoomen, volgen hier de belangrijkste voordelen waarmee bedrijven rekening moeten houden bij de beslissing om al dan niet in SEO-software te investeren.
Het spreekt voor zich dat het belangrijkste voordeel van investeren in SEO-software is om beter te scoren op pagina's met zoekresultaten van zoekmachines (SERP's). Aangezien 3 van de 4 mensen niet verder dan de eerste pagina van een zoekmachine browsen, is de SERP-ranking uiterst belangrijk om organisch zoekverkeer naar een website te leiden. Of een organisatie zich nu in de B2B- of B2C-ruimte bevindt, hoog scoren op SERP's is misschien wel het centrale doel van elke SEO-strategie.
Dit komt omdat, afgezien van het bovengenoemde voordeel van het vergroten van organisch verkeer door zoekopdrachten, een aanzienlijke SERP-plaatsing een halo-effect heeft op andere belangrijke gebieden van online marketing van een bedrijf/merk. Zo vergroten websites/webpagina's die hoog scoren in zoekmachines de geloofwaardigheid. Deze gepercipieerde autoriteit leidt tot een hoger niveau van vertrouwen, wat een beter converterend verkeer betekent.
Een ander voordeel van een hoge SERP-ranking is minder afhankelijkheid van betaalde advertenties, wat lagere marketingkosten betekent.
Zoekmachineoptimalisatie heeft misschien veel veranderd. Het is echter over het algemeen nog steeds een spel met trefwoorden. Dit is de reden waarom bedrijven zich op de juiste zoekwoorden moeten richten om een betere zichtbaarheid van hun webeigenschappen te bereiken.
SEO-tools kunnen dit proces eenvoudiger en nauwkeuriger maken. Afgezien van het identificeren van trefwoorden/sleutelzinnen met een hoog volume, ontgint SEO-software de termen die de doelgroep van een merk gebruikt bij daadwerkelijke zoekopdrachten. Bovendien kan SEO-software deze zoekwoorden verder segmenteren op basis van waar klanten zich in de kopersreis bevinden.
Kortom, SEO-tools beperken de doelzoekwoorden van een bedrijf, zodat de website/inhoud op het juiste moment door de juiste mensen wordt gezien.
Algoritmeveranderingen kunnen een enorme daling van de SERP-ranglijst van een website veroorzaken. Zoekmachines leggen sancties op aan niet-conforme websites en hoe langer dit probleem niet wordt aangepakt, hoe meer de plaatsing eronder lijdt.
Technologie voor zoekmachineoptimalisatie helpt tweeledig bij dit probleem.
Ten eerste brengen de meeste aanbieders van SEO-tools een nieuwe softwareversie uit om zich aan te passen aan veranderingen in het algoritme van zoekmachines. Zolang een bedrijf de meest recente versie van SEO-software gebruikt, is er minder kans dat deze benodigde SEO-updates tussen wal en schip vallen.
Ten tweede zijn er nu SEO-tools die kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning gebruiken om te anticiperen op mogelijke veranderingen in het algoritme van zoekmachines. Deze geavanceerde technologie voor het modelleren van zoekmachines stelt SEO-specialisten ook in staat om binnen enkele seconden in plaats van maanden te zien hoe een actieve wijziging van het algoritme de ranking van een website zal beïnvloeden. Als gevolg hiervan kunnen ze tijdig aanpassingen doorvoeren om hun positie te behouden of profiteren van de voortdurende verandering om de plaatsing van hun website te verbeteren.
SEO-software kan uitgebreide rapporten genereren die de belangrijkste webprestatiestatistieken schetsen die van invloed zijn op de SEO-gezondheid van een site. Deze rapporten kunnen binnen enkele seconden worden gegenereerd of kunnen worden ingesteld als een dashboard dat automatisch wordt bijgewerkt. Hierdoor kunnen webbeheerders, SEO-specialisten en andere teamleden de nodige acties ondernemen voordat een mogelijk probleem met de siteprestaties escaleert tot een probleem dat van invloed kan zijn op de SERP-ranking van de website.
Hetzelfde geldt voor rank tracking. Zonder SEO-tools kan een daling van de positie van een website in zoekmachines dagenlang onopgemerkt blijven. Met up-to-date ranking-tracking kunnen degenen die verantwoordelijk zijn voor SEO in een bedrijf onmiddellijk stappen ondernemen om de situatie recht te zetten.
SEO is een hoofdbestanddeel geworden van elke digitale strategie, ongeacht het type bedrijf, branche en organisatiegrootte. De kans is groot dat dezelfde bedrijven in dezelfde ruimte zelf SEO-initiatieven hebben. Dit is zowel "slecht" nieuws als "goed" nieuws.
Het slechte nieuws: deze bedrijven richten zich waarschijnlijk op dezelfde doelgroepsegmenten wanneer ze op zoekmachines actief zijn. Naarmate de concurrentie toeneemt, kan het een grotere uitdaging zijn om hoger te scoren voor hoogwaardige zoekopdrachten met een hoog zoekvolume.
Het goede nieuws: merken kunnen uitgebreid onderzoek doen naar concurrenten en toegang krijgen tot rijke gegevens om ze een idee te geven van wat werkt (dat ze kunnen nabootsen), wat niet werkt (dat ze kunnen vermijden) en waar de hiaten zijn (die ze kunnen opvullen). .
Onderzoek naar concurrenten kost doorgaans veel tijd en middelen, een behoefte die SEO-software aanpakt. Door een combinatie van dataminingtechnologie, zoekmachineanalyse en websitecrawlers maken SEO-tools het onderzoek naar concurrenten sneller en gemakkelijker.
Iedereen die organisch verkeer wil krijgen, kan profiteren van SEO-software. Naarmate SEO-tools evolueren, voegen providers meer functies toe, terwijl ze de technologie intuïtiever en onfeilbaarder maken, waardoor ze toegankelijk worden voor meer gebruikers.
Specifiek wordt SEO-software gebruikt door de volgende gebruikerssegmenten:
Als de mensen die in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de prestaties van de zoekmachine van een bedrijf, gebruiken SEO-specialisten dagelijks SEO-tools - het controleren van rapporten, het uitvoeren van onderzoek naar concurrenten, het uitvoeren van onsite en offsite optimalisatieactiviteiten, het doen van zoekwoordonderzoek, en het projecteren van aankomende veranderingen in het algoritme van zoekmachines, om er maar een paar te noemen.
Bij het inhuren van SEO-specialisten vroegen potentiële kandidaten vaak welke SEO-tools voor hen beschikbaar zouden zijn als ze aan boord komen, wat het belang benadrukt van het hebben van voldoende SEO-tools voor deze professionals.
Zelfs de beste stukjes inhoud gaan verloren als ze niet worden gevonden door het beoogde publiek. Het is geen verrassing dat in veel bedrijven SEO-experts en contentmarketeers hand in hand werken. Het is ook niet ongebruikelijk dat bedrijven contentmarketeers met SEO-ervaring aan boord nemen.
Als je bedenkt hoe nauw de twee disciplines met elkaar verweven zijn, is het een goede gewoonte geworden voor contentmarketeers om zich vertrouwd te maken met SEO-software. Door gebruik te maken van SEO-tools kunnen ze de exacte zoekopdrachten identificeren die hun doelgroep op zoekmachines gebruikt. Dit voorziet hen van inzichten om relevante inhoud te creëren die mensen online willen consumeren. Het biedt ook de exacte sleutelzinnen die ze in hun inhoud moeten opnemen.
Over het algemeen stelt SEO-software contentmarketeers in staat om content te creëren voor zowel mensen als zoekmachines.
Dat SEO-software een schat aan data kan opleveren, staat inmiddels vast. Wanneer deze inzichten maximaal worden benut, vormen ze een oceaan van bruikbare klantinformatie die marketingteams kunnen gebruiken als startpunt bij het ontwikkelen van datagestuurde marketingcampagnes.
Populaire zoekopdrachten van zoekmachines kunnen hen bijvoorbeeld helpen belangrijke koperswensen en pijnpunten te identificeren die het maken van nauwkeurige klantavatars effenen. Het gebruik van SEO-tools kan marketeers ook helpen om goed geïnformeerde aanbiedingen te doen in elke fase van de reis van de koper. SEO-software kan ook helpen bij het sturen van lokale marketinginspanningen via lokale zoekgegevens.
Onafhankelijke makers van inhoud, zoals YouTubers en bloggers, mogen de waarde van SEO-software in hun vak niet negeren. Net als contentmarketeers kunnen contentmakers – professionals en hobbyisten – SEO-gegevens gebruiken om groenblijvende onderwerpen te identificeren die ze kunnen gebruiken om hun contentpijlers te ontwikkelen. SEO-tools kunnen ook trending/hot-zoekopdrachten markeren waarop makers van inhoud kunnen meeliften om te profiteren van seizoensgebonden veel verkeer.
Bovendien moeten makers van inhoud aandacht besteden aan de introductie van fragmentrijke SERP's. Meer dan alleen de traditionele links, tonen deze resultatenpagina's van zoekmachines ook voorbeelden van sociale mediakanalen. Aangezien de meeste onafhankelijke makers van inhoud/bloggers sociale media gebruiken als hun primaire kanalen om hun merken te promoten, kan SEO-software hen helpen bij het maken van door zoekmachines te doorzoeken sociale berichten.
SEO en e-commerce lijken misschien twee ongerelateerde concepten, maar in de huidige omnichannel digitale ruimte komt alles samen. Het komt niet zelden voor dat kant-en-klare klanten beginnen met winkelen met een simpele zoekopdracht in een zoekmachine. Zoekmachines zijn ook enkele van de go-to-kanalen onder klanten in de bewustzijns- en overwegingsfasen bij het onderzoeken en shortlisten van mogelijke producten/diensten/oplossingen.
SEO-software helpt eigenaren van e-commercewinkels om hun belangrijkste pagina's (productvermeldingen, startpagina, bestemmingspagina's, promopagina's) te optimaliseren voor deze zoekopdrachten van zoekmachines om organisch verkeer aan te trekken. Bovendien is er nu een tabblad Winkelen opgenomen in de SERP's van populaire zoekmachines. Producten die op SERP's worden weergegeven, trekken eerder de aandacht van potentiële kopers.
Verkopers van SEO-software bieden verschillende functionaliteiten, sommige zijn geavanceerd ten opzichte van andere, om tegemoet te komen aan verschillende klantsegmenten.
Populaire aanbieders van SEO-software bieden de meeste, zo niet alle, van de volgende basisfuncties.
Elke succesvolle SEO-strategie begint met een uitgebreide audit om te weten wat werkt en wat niet.
Deze functie genereert rapporten die de SEO-status van een website beoordelen op basis van technische of inhoudelijke factoren die van invloed kunnen zijn op de positie in zoekmachines. Het bootst na hoe spiders van zoekmachines een website zouden crawlen om mogelijke problemen van zoekcrawlers te ontdekken.
Geen enkele SEO-strategie houdt stand zonder gedegen zoekwoordanalyse/onderzoek. Hoewel er op zichzelf staande tools zijn die deze functie uitvoeren, is het ook een ingebouwde functie in veel SEO-tools.
Het uitvoeren van een zoekwoordanalyse is SEO-expertise op zich. In de context van SEO-tools geeft deze functie SEO-specialisten de mogelijkheid om hoogwaardige en veelgebruikte zoekwoorden te identificeren waarop bedrijven zich kunnen richten om organisch zoekmachineverkeer naar hun websites te leiden. Afhankelijk van de strategie kan deze functie worden gebruikt om algemene zoekwoordrapporten of gedetailleerde zoekwoordanalyses te genereren op basis van demografie, bezoekersprofielen, kopersgedrag en andere criteria.
Met deze mogelijkheid kunnen SEO-specialisten de zoekpositie van een website of specifieke webpagina's voor een reeks trefwoorden controleren. Het volgen van de SERP-rangschikking is belangrijk omdat het bedrijven in staat stelt om bewegingen in de SERP-ranglijst van hun websites snel te volgen. Aangezien SERP-plaatsingen volatiel kunnen zijn, vooral tijdens algoritmeveranderingen, maakt het voor SEO-experts gemakkelijker om bewegingen te volgen en optimalisaties uit te voeren wanneer dat nodig is.
Deze functie stelt bedrijven op de hoogte wanneer hun merk wordt vermeld op externe websites/domeinen. Dit is handig voor reputatiemanagement. In het geval van restaurants waarschuwt deze functionaliteit hen bijvoorbeeld wanneer ze een negatieve beoordeling krijgen en kunnen ze gepast reageren. In een digitaal landschap waar mond-tot-mondreclame een merk kan maken of breken, kan de keuze voor SEO-software die deze functie heeft, een heel eind komen.
Zoals vermeld in het vorige gedeelte, is onderzoek naar concurrenten een van de belangrijkste voordelen van investeren in SEO-software.
Concurrerende vergelijkingen stellen bedrijven in staat om hun SEO-gezondheid zij aan zij met hun concurrenten te beoordelen op basis van belangrijke statistieken zoals domeinsterkte en autoriteit, SERP-ranglijsten en backlinking-scores.
Meestal vereist dit proces een combinatie van meerdere SEO-tools, veel mankracht en meerdere dagen om te voltooien. Met moderne SEO-software is het proces vereenvoudigd, gestroomlijnd en eenvoudiger. Uitgebreide concurrentievergelijkingen kunnen worden gedaan vanuit één enkele tool en zelfs zonder technische SEO-vaardigheden.
Eenvoudig gezegd is een backlink een externe link op een andere website of domein die verkeer naar de website of webpagina's van een bedrijf leidt.
Backlink-analyse is een uitgebreide audit van de backlinks van een website om de prestaties te evalueren en problemen te identificeren die van invloed kunnen zijn op de positie in de zoekmachine.
Er is een schat aan bruikbare gegevens die merken kunnen afleiden uit een backlink-analyse. Vanuit het hoogste niveau geeft deze SEO-softwarefunctie bedrijven hun totale aantal backlinks, verwijzende domeinen en top-gelinkte pagina's.
Meer specifiek stelt backlink-analyse bedrijven in staat om verbroken/verloren links te identificeren, links van twijfelachtige ontwerpen af te wijzen en te controleren welke backlinks hun concurrenten krijgen, om er maar een paar te noemen.
Afgezien van deze kernfuncties, kunnen SEO-tools ook extra functies bieden die zoekmachinemarketeers voorzien van meer gegevens die ze kunnen gebruiken bij hun optimalisatieactiviteiten.
Gezien de aanzienlijke hoeveelheid verkeer afkomstig van sociale media, kan SEO-software die sociale-mediafunctionaliteiten integreert, een aanvulling vormen op optimalisatie-inspanningen op zoekmachines.
Net als bij SEO zijn zoekwoorden de drijvende kracht achter social media marketing. Naast het identificeren van trefwoorden die relevant zijn voor gebruikers, kan sociale analyse marketeers op sociale media helpen bij het kiezen van onderwerpen en thema's met een hoog trendpotentieel.
SEO-software met sociale analyse geeft bedrijven ook de mogelijkheid om sociale vermeldingen en sociale backlinks te beoordelen die relevant zijn voor SEO.
SEO en pay-per-click-advertenties zijn exclusieve maar nauw verwante disciplines voor zoekmachinemarketing, waarbij de ene in de andere wordt geïntegreerd. Ze zijn bijna identiek. Het enige verschil is dat SEO zich bezighoudt met toenemend organisch zoekmachineverkeer, terwijl PPC streeft naar het beste rendement op advertentie-uitgaven (ROAS).
Het is geen verrassing dat PPC-tracking bijna altijd samen met SEO-software wordt geleverd. Het toont kosten per klik, kosten per conversie, klikfrequentie, totale kosten en kwaliteitsscore. PPC-trackingfunctionaliteit die is ingebouwd in SEO-software, stelt marketeers in staat om hoogvolume, hoogwaardige en redelijk concurrerende zoekwoorden te vinden waarmee ze advertentiegeld kunnen doorsluizen.
SEO-software met een lokale SERP-analysemogelijkheid is van vitaal belang voor bedrijven die zich richten op een lokaal publiek/klantenbestand.
Met deze functie kunnen merken profielen claimen en optimaliseren op lokale vermeldingssites en -directory's, beoordelingen op lokale beoordelingssites verdienen en beheren, relevante lokale zoekwoorden targeten, locatiespecifieke webkopieën maken, bedrijfsinformatie weergeven op lokale SERP-fragmenten en backlinks verdienen van gezaghebbende websites. lokale domeinen.
People Also Ask of PAA is een SERP-functie die gebruikers aanvullende vragen biedt met betrekking tot hun oorspronkelijke zoekopdracht. Over het algemeen bevat de PAA-sectie een uitgelicht fragment voor de zoekopdracht en geeft gebruikers snelle antwoorden die zijn gekoppeld aan een website/webpagina.
SEO-software die wordt geleverd met PAA-opties is een goede bron van zoekwoord- en onderwerpideeën bij het uitvoeren van zoekwoordonderzoek. Voor inhoudsteams kan PAA aanvullende blogonderwerpen of subsecties binnen een groter artikel bieden.
De meeste bedrijven gebruiken SEO als onderdeel van een grotere digitale strategie. De mogelijkheid hebben om SEO-statistieken te integreren in andere gegevensbronnen kan nuttig zijn om te identificeren hoe verschillende digitale uitvoeringen kunnen samenwerken om online de gewenste resultaten te bereiken.
SEO-oplossingen behoren tot de meest ontwikkelde technologieën op de SaaS-markt en de meeste providers bieden bijna identieke producten, met een paar nuances. Dat gezegd hebbende, er zijn een aantal belangrijke overwegingen bij het beslissen in welke SEO-software u wilt investeren.
De best practice bij het kiezen van SEO-software is om rekening te houden met huidige en onmiddellijke toekomstige behoeften. Het kiezen van SEO-software met een uitgebreide lijst met functies – of deze mogelijkheden nu meteen worden gebruikt of niet – zou een goede keuze zijn. Door te kiezen voor een feature-rijke SEO-suite, voorkomt u dat bedrijven het moeilijk hebben als zich later onverwachte SEO-behoeften voordoen.
SEO-experts zijn sterk afhankelijk van gegevens om beslissingen te nemen. De uitdaging is dat hoewel er patronen en trends op de middellange en lange termijn zijn, de cijfers van zoekmachines onvoorspelbaar kunnen fluctueren. SERP-veranderingen (bijv. de groeiende bekendheid van featured snippets), kleine en grote algoritme-updates en verschuivend online gedrag dragen allemaal bij aan SEO-volatiliteit.
De logica is eenvoudig: nauwkeurige SEO-gegevens leiden tot goed geïnformeerde SEO-strategieën en -uitvoeringen. Daarom is de nauwkeurigheid van gegevens een belangrijke overweging bij het winkelen voor SEO-software. Hoewel geen enkele SEO-tool 100% correct kan zijn in termen van gegevens, moeten bedrijven due diligence uitvoeren om te evalueren hoe providers ervoor zorgen dat ze het hoogste niveau van gegevensintegriteit bereiken in hun SEO-softwareproducten.
Rank-tracking kan een kenmerk van SEO-software zijn, zoals besproken in een van de voorgaande paragrafen hierboven, maar het kan ook stand-alone software zijn. In wezen stelt een tool voor het volgen van rangschikkingen bedrijven in staat om hun SERP-rangen voor verschillende zoekwoorden te volgen en te analyseren. Vaak is dit proces geautomatiseerd waarbij meldingen worden verzonden en gegevens worden samengevat via een gemakkelijk leesbaar dashboard.
Inhoudsoptimalisatie is het proces waarbij ervoor wordt gezorgd dat online inhoud wordt geschreven en opgemaakt op een manier die de beste gebruikerservaring biedt met behoud van SEO-vriendelijkheid.
Software voor contentoptimalisatie helpt makers van content en contentmarketeers bij het ontwikkelen van content met voldoende gebruik van trefwoorden, boeiende en trefwoord-gezonde koppen, het gebruik van geschikte afbeeldingen en afbeeldingstags, en het schrijven van doorzoekbare metabeschrijvingen en title-tags voor zoekmachines.
Software voor contentoptimalisatie kan een combinatie van technologieën gebruiken, zoals kunstmatige intelligentie, machine learning, SEO-automatisering en semantische SEO.
Met het gebruik van software voor zoekadvertenties kunnen bedrijven zich richten op zoekwoorden die relevant zijn voor hun branche, hun zichtbaarheid verbeteren bij consumenten die al naar dergelijke termen zoeken, en een prominentere plaatsing op SERP's krijgen. Bedrijven gebruiken dit soort software om zoekwoorden te lokaliseren, te targeten en erop te bieden. De software kan worden gebruikt voor platforms van eigen en derde partijen. Platforms die worden aangeboden door Google, Microsoft en Yahoo! die directe toegang bieden tot advertentieplaatsing op elk van de respectieve zoekmachines, worden first-party platforms genoemd. Naast het aanbieden van mogelijkheden om advertenties weer te geven via display-advertentiesoftware, video-advertentiesoftware, mobiele advertentiesoftware of advertentiesoftware voor sociale media, kunnen platforms van derden advertentiecampagnes voor verschillende zoekmachines beheren.