NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

Zoho Workplace versus Google Workplace: wat past bij u? (2025)

Axel Grubba, 01 maart 2024
Delen
Begin met het verkopen van digitale producten met Crevio
Crevio logo
Crevio
Gesponsorde
5.0
(1)
$ 29.00 / maand
Crevio is een platform voor makers om digitale producten, diensten, cursussen en toegang tot andere 3e-... te verkopen. Lees verder over Crevio

De behoefte aan volwaardige samenwerkingssoftware is vrij duidelijk, met meer dan 80% van bedrijven zeggen dat digitale werkplekken (inclusief omgevingen gebouwd met Samenwerkingsinstrumenten) zijn nu essentieel voor de toekomst van het bedrijfssucces. Naarmate bedrijven groeien, schalen en volwassen worden als ondernemingen, is die behoefte nog dringender. Dit is de reden waarom veel bedrijven op zoek zijn naar een 360-graden samenwerkingsplatform dat zowel in hun huidige behoeften voorziet als efficiënt blijkt te zijn, zelfs als het bedrijf schaalt.

Samenwerkingssoftware voor ondernemingen moet verder gaan dan traditionele samenwerkingstools en geavanceerde functies en integraties bevatten die een belangrijke rol spelen bij het mogelijk maken van cross-functionele samenwerking. Laten we, voordat we naar onze twee softwarekeuzes kijken, kijken naar de factoren waarmee een bedrijf rekening moet houden voordat ze een zakelijke samenwerkingsoplossing kiezen.

Dingen om te overwegen bij het aanmelden voor een werkpleksoftware:

Samenwerkingssoftware voor ondernemingen is een brede term die verwijst naar verschillende tools die door werknemers worden gebruikt om naadloos samen te werken. Dit kan e-mail, samenwerking aan documenten, gecentraliseerde bestandsopslag, instant messaging, tools voor medewerkersbetrokkenheid en meer omvatten.

Het is het beste voor bedrijven om hun vereisten zorgvuldig te beoordelen voordat ze hun voorkeursplatform selecteren, om ervoor te zorgen dat de functies en functionaliteiten zijn wat uw bedrijf nodig heeft.

Gemeenschappelijke kenmerken om te overwegen zijn onder meer:

  1. Beveiliging en privacy: Dit is waarschijnlijk de belangrijkste factor, aangezien bedrijven vaak gevoelige en vertrouwelijke gegevens creëren en delen in hun communicatie.
  2. Prijzen: Hoewel de meeste softwarebedrijven speciale prijzen bieden voor ondernemingen, is het altijd goed om ervoor te zorgen dat hun catalogusprijzen binnen uw IT-budget vallen.
  3. Compatibiliteit met ecosystemen: Als uw bedrijf al een ecosysteem heeft, moet u ervoor zorgen dat uw samenwerkingssoftware daar goed op aansluit.
  4. Hulp bij migratie: Als u geen nieuw platform kiest, maar eerder overstapt van een bestaand platform, zorg er dan voor dat het migratieproces wordt ondersteund en zonder verlies.
  5. Flexibiliteit: Bedrijven hebben verschillende rollen en medewerkers met verschillende toegangsniveaus. Hetzelfde zou mogelijk moeten zijn in uw zakelijke samenwerkingstools.
  6. Geavanceerde bedrijfsfuncties: Er zijn gegevenswetten en certificeringen waaraan u mogelijk moet voldoen. Kies een platform dat hetzelfde ondersteunt.

Zoho Werkplek vs Google Workspace

Zoho Werkplaats is het communicatie- en samenwerkingsaanbod van Zoho, een softwarebedrijf dat al meer dan 25 jaar bestaat.

Bekend om hun CRM, Zoho bouwde geleidelijk een hele reeks producten op die als besturingssysteem voor een bedrijf konden dienen. Workplace bevat tools voor e-mailen en berichten, zakelijke agenda's, bestandsopslag, online vergaderingen, intranet voor werknemers en een complete kantoorsuite en wordt vertrouwd door meer dan 16 miljoen gebruikers wereldwijd.

Google Workspace, voorheen bekend als GSuite, stelt tools samen die zijn ontworpen om teams te helpen verbinding te maken, te creëren en samen te werken, en heeft naar verluidt meer dan 3 miljard gebruikers over de hele wereld. Het platform bevat tools voor e-mailen, het bouwen van sites, formulieren en een kantoorsuite, evenals een zakelijke agenda.

Laten we eens kijken hoe ze zich in verschillende categorieën met elkaar verhouden.

Pakketten en Prijzen

Zoho Werkplaats heeft twee abonnementen, Standard en Professional, en biedt ook andere Mail Only-opties voor bedrijven die alleen e-mailen en zakelijke chats nodig hebben.

Zoho Prijsplannen voor de werkplek

Google Workspace wordt geleverd met drie abonnementen, Starter, Standard en Business Plus.

Google Workspace prijsplan

Beide diensten bieden op maat gemaakte prijzen voor ondernemingen, die offline moeten worden besproken met hun vertegenwoordigers.

Als budget uw belangrijkste overweging is, Zoho biedt veel betere prijzen voor elke gebruiker, met zijn hoogste abonnement, inclusief geavanceerde functies die slechts $ 6 / gebruiker per maand kosten bij jaarlijkse facturering.

Vergelijking van functies

Planflexibiliteit en Frontlijn Ondersteuning

Enterprise-organisaties hebben werknemers die in verschillende rollen werken en verschillende toegangsniveaus nodig hebben. Zoho Werkplek biedt een flexibel licentiemodel, waar de bedrijfsbeheerder plannen voor verschillende gebruikers in het bedrijf kan mixen en matchen.

Bijvoorbeeld, de deskmedewerkers of de frontlinemedewerkers hebben mogelijk alleen e-mail en chat nodig, terwijl de managers de volledige breedte van applicaties nodig hebben. Dit is mogelijk door Mail Lite-licenties aan te schaffen voor de deskmedewerkers en frontlinemedewerkers en te kiezen voor Professional-licenties voor het hogere management. Het goede nieuws is dat er geen limiet is aan het aantal gebruikers dat aan elk plan kan worden toegevoegd.

Hoewel Google onlangs ook het flexibele prijsmodel heeft geïntroduceerd, is er bij het combineren van Business- en Enterprise-abonnementen een minimumaankoop voor Enterprise van 100 licenties of 15% van het totale aantal gekochte gebruikers. Google heeft daarentegen een exclusief abonnement voor frontlinegebruikers. Dit is een uitgeklede versie van Workspace met minder hulpmiddelen en opslagruimte. Er wordt echter niet vermeld of dit plan beschikbaar is in het flexibele licentiemodel.

De grootste voordelen van een flexibel prijsmodel zijn prijs en schaalbaarheid. Organisaties kunnen licenties toevoegen met de juiste machtigingen en op hun beurt kosten besparen door niet voor alle medewerkers in dezelfde organisatie te hoeven betalen voor de hoogste editie.

Beveiliging en privacy

Beiden Zoho Werkplaats en Google Workspace voldoen aan een lange lijst van industrienormen en wetten en certificeringen. Ze worden ook geleverd met end-to-end-codering en multi-factor authenticatie.

Maar als het om privacy gaat, Zoho is een stap vooruit. Zoho is traditioneel vanaf het begin weggebleven van advertenties en het verkopen van gebruikersgegevens en biedt advertentievrije services, zelfs met het gratis abonnement. Google Workspace is advertentievrij in de betaalde versie, maar geeft advertenties weer voor gratis gebruikers.

Geavanceerde bedrijfsfuncties

Zodra een bedrijf zich kwalificeert als een onderneming, moet het volgens de wet voldoen aan bepaalde gegevensvereisten, zoals bewaring en archivering, eDiscovery en back-up.

Aangezien beide suites gevoelige gegevens zoals e-mail, bedrijfsbestanden en chatberichten verwerkensages, is het belangrijk dat ze worden geleverd met bedrijfsarchiveringsfuncties.

Beiden Zoho Werkplek en Google Workspace bieden functies zoals eDiscovery, geavanceerde analyses en rapporten, 24/7 ondersteuning voor hun betaalde abonnementen. Terwijl Zoho biedt geavanceerde S/MIME op zijn Professional-abonnement, Google biedt het alleen aan op hun Enterprise-abonnement dat geen catalogusprijs heeft.

Als het gaat om geavanceerde threadbescherming en e-mailbeveiliging, zijn de functies waarnaar moet worden gezocht TLS-codering, IP-beperkingen en verdachte aanmeldingswaarschuwingen, wachtwoordbeleid, sessieduur, SAML-gebaseerde SSO-integratie. Beide leveranciers vinken al deze vakjes aan, maar Google heeft nog meer tools zoals Preventie van gegevensverlies die Zoho moet nog worden geïntroduceerd.

Contextuele integratie met zakelijke apps

A Forrester-studie onthult dat samenwerkingstools de productiviteit met 10% verhogen. Teams werken samen en communiceren regelmatig om grotere zakelijke doelen te bereiken. Het is dus belangrijk dat deze tools samenwerken met bedrijfsapplicaties zoals CRM-platforms, financiële applicaties, marketingautomatisering en meer, om informatie contextueel door te geven en te ontvangen.

Zoho heeft het voordeel al deze bedrijfsapplicaties in eigen beheer te bouwen, en deze zijn standaard met elkaar geïntegreerd. Dus als u een onderneming bent die ervoor zou kiezen om alle zakelijke en samenwerkingstoepassingen onder één dak te hebben, dan Zoho het beste voor u zal werken.

Zoho Workplace heeft ook ingebouwde integraties met veel applicaties van derden, evenals andere add-ons die kunnen worden ingeschakeld vanuit de markt. Google heeft ook een add-on bibliotheek maar het komt tegen een meerprijs.

Toegankelijkheid

Binnen de samenwerkingsbundel zijn beide Zoho en Google bieden nauwe integraties.

Een gebruiker kan bijvoorbeeld moeiteloos van een e-mail naar een chatgesprek of een gesprek springen zonder context te verliezen. Terwijl Workplace altijd een geïntegreerde interface had met alle apps toegankelijk op één tabblad, heeft Google onlangs ook een geïntegreerd ontwerp geïntroduceerd.

Een bijkomend voordeel dat Zoho heeft is, wordt het ook geleverd met een dashboard met aanpasbare widgets die informatie uit verschillende tools halen en helpen bij het uitvoeren van snelle dagelijkse acties.

Zoho Werkplekdashboard

Zoho Workplace wordt ook geleverd met een door AI aangedreven zoekbalk die direct resultaten van verschillende Zoho toepassingen en deze dienovereenkomstig categoriseren, waardoor het zoeken naar gegevens moeiteloos wordt.

Google Workspace Overzicht

Een van de grootste voordelen van een geïntegreerde samenwerkingssuite is dat de informatie gecentraliseerd is in één repository, in plaats van te moeten goochelen tussen verschillende locaties. Google Drive en WorkDrive zijn de respectievelijke tools voor cloudopslag van deze twee leveranciers die helpen bij het centraliseren van alle bijlagen, kantoorbestanden, documenten, presentaties en spreadsheets, die alleen toegankelijk zijn voor relevante teams met de juiste controle.

Mobiele en offline toegankelijkheid

Als uw organisatie medewerkers heeft die constant buiten reizen/werken, dan is kiezen voor een webbased oplossing niet voldoende. Zowel Google als Zoho hebben de markt hierin begrepen en hebben mobiele applicaties gebouwd voor al hun tools die compatibel zijn met zowel iOS als Android. Zoho gaat een beetje extra door de introductie van a enkele geïntegreerde app voor alle Workplace-tools, die wordt geleverd met de krachtige Zia Search.

Beide suites bieden ook offline ondersteuning voor hun e-mail- en kantoor-apps, wat handig is wanneer u werkt vanaf een plek met een slechte internetverbinding of tijdens het woon-werkverkeer.

Hulp bij migratie

Niet alle bedrijven zullen in het begin kiezen voor enterprise collaboration software. Sommigen van jullie kunnen data hosten op je eigen servers of bij andere kleinere providers op de markt. Naarmate u opschaalt, kunt u overstappen van uw bestaande systemen naar: Google or Zoho. Beide leveranciers bieden eenvoudige migratie met gedetailleerde stappen. In aanvulling, Zoho Workplace heeft onlangs ook een speciale Hulpprogramma voor migratie voor oudere Google-gebruikers, na de golf van migraties nadat Google de Legacy-versie voor bestaande gebruikers had stopgezet.

Migratietrajecten voor bedrijven vergen tijd omdat ze meestal gefaseerd worden uitgevoerd. Het is belangrijk om uw vereisten duidelijk voor te leggen aan de ondersteuningstechnicus die uw migratie assisteert, om een ​​vlotte en verliesvrije migratie te garanderen.

Een omgeving die de productiviteit van medewerkers verhoogt

Het is cruciaal om een ​​platform te kiezen waar medewerkers graag op werken.

Enkele van de gemeenschappelijke problemen die werknemers als redenen voor productiviteitsverlies noemen, zijn dat er te veel e-mails zijn, informatie niet gemakkelijk toegankelijk is, er een gebrek is aan zichtbaarheid van de werklast en verwarrende cross-functionele teamsamenwerking.

Beiden Zoho en Google hebben hun eigen benaderingen om deze uitdagingen op te lossen. Hoewel Google een jamboard heeft waarmee medewerkers in realtime kunnen samenwerken, Zoho voegt een moderne draai toe aan e-mails door te delen en te reageren om de belasting van de inbox te verminderen. Zoho Workplace heeft ook Connect, het interne betrokkenheidsplatform dat medewerkers helpt ideeën te delen, onderwerpen te bespreken en deel te nemen aan activiteiten die verband houden met werk en anderszins. Interactieve elementen zoals polls, reacties, gastcommentaren en gemeentehuizen zorgen voor maximale deelname.

Zoho werkplek dashboard

Zoho Werkplek vs. Google Workspace-Welke moet je kiezen?

Geen enkele tool kan aan de eisen van elk bedrijf voldoen. De uiteindelijke beslissing zal uiteindelijk neerkomen op wat u wilt en nodig heeft van uw samenwerkingsplatform.

Bent u een middelgroot bedrijf of een onderneming die op zoek is naar een totaaloplossing? Wilt u ook uw bedrijfstools in hetzelfde ecosysteem integreren? Zo ja, dan Zoho is uw beste keuze. Als u gewend bent om met de verschillende tools van het Google-ecosysteem te werken en deze te gebruiken en de vertrouwdheid op prijs stelt, is Google Workplace wellicht de beste optie voor u.

Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.
Abonneer u en ontvang softwaredeals rechtstreeks in uw inbox.
Aanmelden 5,200+ andere ondernemers blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen.
Geen spam. U kunt zich op elk gewenst moment afmelden.