NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

Wat is promotionele marketing? Hoe het werkt en hoe het te gebruiken?

Brenda Barron, 23 oktober 2022
Wat is promotionele marketing? Hoe het werkt en hoe het te gebruiken?
Delen
Begin met het verkopen van digitale producten met Crevio
Crevio logo
Crevio
Gesponsorde
5.0
(1)
$ 29.00 / maand
Crevio is een platform voor makers om digitale producten, diensten, cursussen en toegang tot andere 3e-... te verkopen. Lees verder over Crevio

Weet je niet wat promotionele marketing is? Je bent niet alleen. Maar de waarheid is dat we in ons dagelijks leven voortdurend promotionele marketing tegenkomen. Het kan het best worden omschreven als de reclame en marketing die bedrijven gebruiken om hun producten of diensten te promoten.

Promotionele marketing kan vele vormen aannemen, van online advertenties en posts op sociale media tot displays in de winkel en direct mailings. Toch zijn er nog steeds vragen over wat promotionele marketing is en hoe het kan worden gebruikt.

Maar maak je geen zorgen, we zijn bezig om wat licht op het onderwerp te laten schijnen. In dit bericht definiëren we wat promotionele marketing is en laten we u zien hoe u het kunt gebruiken om uw bedrijf een boost te geven.

Klaar om meer te leren? Laten we beginnen!

Wat is promotionele marketing?

Think SendPulse, promotionele marketing is een vorm van marketing die zich richt op het creëren en leveren van mesages die een product, dienst of merk promoten. En het doel van promotionele marketing is om de verkoop te verhogen en de omzetgroei te stimuleren.

Om effectief te zijn, moet promotionele marketing goed gepland en zorgvuldig worden uitgevoerd. Het moet aansluiten bij uw algemene marketingstrategie en bedrijfsdoelen. Bovendien moet het zorgvuldig op uw publiek zijn gericht en worden geleverd via de kanalen die zij het meest gebruiken.

Doelstellingen van promotionele marketing

De doelstellingen van promotionele marketing zijn om het bewustzijn te vergroten, interesse te wekken, leads te genereren en de verkoop te verhogen. Bovendien kan promotionele marketing worden gebruikt om merkwaarde en loyaliteit op te bouwen, websiteverkeer te stimuleren en de betrokkenheid van sociale media te vergroten. Laten we elk van deze in wat meer detail bekijken.

  • Bewusstsein: Het eerste doel van promotionele marketing is het vergroten van de bekendheid van uw product, dienst of merk. Dit is vooral belangrijk voor nieuwe bedrijven en producten die op de markt komen.
  • Interesse: Zodra u het bewustzijn heeft vergroot, moet u interesse wekken voor wat u aanbiedt. Om dit te doen, moet je boeiende mes makensages die de voordelen van uw product of dienst benadrukken.
  • leidt: En als je eenmaal interesse hebt gegenereerd, moet je die interesse omzetten in leads. Om dit te doen, moet u iets van waarde aanbieden in ruil voor contactgegevens, zoals een e-boek, whitepaper of coupon.
  • Aantal verkopen: Het uiteindelijke doel van promotionele marketing is om de verkoop te verhogen. Om dit te doen, moet je mes makensages die de waarde van uw product of dienst benadrukken en mensen motiveren om te kopen.
  • Merkwaarde: Naast het verhogen van de omzet, kan promotionele marketing ook worden gebruikt om merkwaarde op te bouwen. Brand equity is de gepercipieerde waarde van uw product of dienst. Het is waar mensen aan denken als ze je merknaam horen. Om merkwaarde op te bouwen, moet je mes makensages die uw product of dienst onderscheiden van de concurrentie en de unieke waardepropositie benadrukken.
  • Loyaliteit: Promotionele marketing kan ook worden gebruikt om merkloyaliteit op te bouwen. Merkloyaliteit is wanneer klanten uw product of dienst verkiezen boven de concurrentie en na verloop van tijd bij u blijven kopen. Om merkloyaliteit op te bouwen, moet je mes makensages die de voordelen van uw product of dienst benadrukken en een gevoel van vertrouwen in uw merk creëren.
  • Websiteverkeer: Het genereren van websiteverkeer is een ander doel. Om dit te doen, moet je een call-to-action (CTA) in je mes opnemensages die mensen naar uw website leiden. Uw CTA moet duidelijk en beknopt zijn en moet iets van waarde bieden, zoals een e-boek, witboek of coupon.
  • Betrokkenheid bij sociale media: Promotionele marketing kan ook worden gebruikt om de betrokkenheid van sociale media te vergroten. Voor dit doel moet u CTA's opnemen in uw messages die mensen naar uw sociale media-pagina's leiden. En u moet hashtags en andere strategieën gebruiken om uw inhoud op sociale media te promoten.

Verschillende soorten promotionele marketing

Met uw doelstellingen voor ogen kunt u een koers uitstippelen met promotionele marketing. De beste aanpak voor uw bedrijf hangt natuurlijk af van uw producten, diensten, doelgroep en doelen.

Enkele veel voorkomende vormen van promotionele marketing zijn:

  • ADVERTISING: Adverteren is een betaalde vorm van promotie waarbij betaalde media worden gebruikt om uw berichten te bezorgensages. Betaalde media omvat televisie, radio, print en digitale reclame.
  • Publiciteit: Publiciteit is een gratis vorm van promotie die gebruikmaakt van verdiende media om uw bericht te bezorgensages. Earned media omvat nieuwsberichten, persberichten en media-aandacht.
  • Persoonlijke verkoop: Persoonlijke verkoop omvat face-to-face interacties met potentiële klanten. Het kan worden gebruikt om leads te genereren, verkopen te sluiten of relaties op te bouwen.
  • Verkooppromoties: Verkooppromoties zijn kortetermijnincentives die worden gebruikt om de verkoop te verhogen. Ze kunnen veel verschillende vormen aannemen, zoals coupons, kortingen, wedstrijden en freebies.
  • Publieke relaties: Public relations is een strategische communicatiediscipline die wordt gebruikt om relaties op te bouwen met belangrijke belanghebbenden, zoals klanten, werknemers, investeerders en de media.
  • Directe marketing: Direct marketing is een vorm van promotie waarbij het gaat om het leveren van berichtensages rechtstreeks aan potentiële klanten. Het kan worden gebruikt om leads te genereren, verkopen te sluiten of relaties op te bouwen.
  • Evenement marketing: Evenementmarketing maakt gebruik van live evenementen om uw berichten te bezorgensages en relaties op te bouwen met potentiële klanten.
  • Influencer-marketing: Zoals je zou verwachten, is influencer marketing een vorm van promotie die gebruik maakt van aanbevelingen van influencers om je boodschap te bezorgensages en relaties op te bouwen met potentiële klanten.
  • Mond-tot-mondreclame: Ten slotte gebruikt mond-tot-mondreclame de kracht van aanbevelingen om uw boodschap te bezorgensages en relaties op te bouwen met potentiële klanten.

Het maakt niet uit welk type promotionele marketing je kiest, het is belangrijk om mesages die gericht, relevant en boeiend zijn. U moet ervoor zorgen dat uw promotiecampagnes zijn afgestemd op uw algemene marketingstrategie.

Promotionele marketing ziet er in alle sectoren anders uit

Het is goed om te weten dat u promotionele marketing kunt doen voor verschillende verschillende industrieën. En hoe dat wordt uitgevoerd, kan er per branche anders uitzien. Hier zijn een paar voorbeelden:

  • restaurants: Promotionele marketing voor restaurants kan kortingen op eten, speciale menu's of exclusieve evenementen omvatten.
  • Winkels: Winkels kunnen aanbiedingen, kortingen, coupons of evenementen in de winkel aanbieden.
  • Online winkels: eCommerce-winkels kunnen zich bezighouden met promotionele marketing door uitverkoop te houden, kortingen en kortingsbonnen aan te bieden en leuke sociale-mediacampagnes te voeren.
  • Dienstverlenende bedrijven: Degenen in de dienstverlenende sector kunnen vergelijkbare deals, kortingen, coupons of speciale aanbiedingen aanbieden.

Strategieën voor het implementeren van promotionele marketing voor uw bedrijf

Nu we enkele voorbeelden hebben besproken, gaan we enkele promotionele marketingstrategieën bespreken die u kunt proberen.

Lanceer een advertentiecampagne

ADVERTISING is een geweldige manier om een ​​groot publiek te bereiken met je messages. Bij het lanceren van een advertentiecampagne is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen en advertenties te maken die gericht, relevant en aantrekkelijk zijn.

Start een publiciteitscampagne

Publiciteit is een geweldige manier om buzz te genereren en relaties op te bouwen met potentiële klanten. Bij het starten van een publiciteitscampagne is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen en berichten te makensages die nieuwswaardig, interessant en opwindend zijn.

Organiseer een persoonlijk verkoopevenement

Persoonlijke verkoop is een geweldige manier om leads te genereren en verkopen te sluiten. U moet de juiste locatie kiezen, een verkoopscript maken en uw medewerkers trainen in het verkopen van uw producten of diensten om een ​​dergelijk evenement effectief te laten zijn.

Een verkooppromotie maken

Verkooppromoties zijn een geweldige manier om de verkoop op korte termijn te vergroten. Bij het maken van een verkooppromotie is het belangrijk om het juiste type promotie te kiezen, een budget in te stellen en een aanbieding te maken die te mooi is om te weigeren.

Een public relations-strategie ontwikkelen

Public relations is een geweldige manier om relaties op te bouwen met belangrijke belanghebbenden. Bij het ontwikkelen van een public relations-strategie is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen, mesages die positief en nieuwswaardig zijn, en relaties opbouwen met de media.

Start een directmarketingcampagne

Direct marketing is een geweldige manier om potentiële klanten rechtstreeks te bereiken. Bij het lanceren van een directmarketingcampagne is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen, mesages die gericht en relevant zijn, en uw resultaten bijhouden zodat u uw campagne kunt optimaliseren.

Werk met beïnvloeders

Als je met influencers werkt, is het belangrijk om de juiste mensen te kiezen om berichten te makensages die gericht en relevant zijn, en relaties opbouwen die voor beide partijen voordelig zijn.

Moedig mond-tot-mondreclame aan

Wanneer u mond-tot-mondreclame aanmoedigt, moet u communicatie creërensages die boeiend en interessant zijn en het voor klanten gemakkelijk maken om uw berichten te delensages met hun vrienden. Als u dit doet, kunt u dividenden terugbetalen. Volgens onderzoek uitgevoerd door Wharton-universiteit van Pennsylvania, hebben klanten die door een vriend naar uw bedrijf zijn verwezen, een 16% hogere lifetime value.

Lanceer een Social Media Campagne

Vanaf 2021 gebruikten 4.6 miljard mensen sociale media volgens Statista. Wat betekent dat het bouwen van een campagne op sociale media de moeite waard is.

Hoeveel mensen gebruiken sociale media? (Statistieken)
Bron: Statista

Uw sociale campagne kan het maken van boeiende inhoud, het weergeven van advertenties of het werken met influencers omvatten. Maar het belangrijkste is dat je social media campagne goed gepland is en gericht is op je publiek.

Hier zijn enkele tips voor het lanceren van een succesvolle social media-campagne, die vergelijkbaar zijn met de stappen die u moet nemen om een ​​promotiecampagne in het algemeen te lanceren:

  1. Bepaal uw doelen. Wat wil je bereiken met je social media campagne? Zorg ervoor dat uw doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn (SMART).
  2. Onderzoek je publiek. Wie wil je bereiken met je campagne? Welke platformen gebruiken ze? Op wat voor content reageren ze?
  3. Kies het juiste platform. Zodra u weet op wie u zich richt, kunt u kiezen welk social media-platform of -platforms het beste werken voor uw campagne.
  4. Maak boeiende inhoud. Uw sociale media-inhoud moet in het oog springend, creatief en relevant zijn voor uw publiek.

Maak Content

Denk aan het schrijven van artikelen, het maken van video's, het starten van een podcast of het ontwikkelen van infographics. Het creëren van elke vorm van inhoud rond uw merk kan helpen om uw producten te promoten, ja, maar ook om uw stem in de branche op te bouwen als een vertrouwde merkautoriteit. Investeren in content voor promotionele marketing is tijdrovend, maar kan de moeite waard zijn. In feite, volgens Wyzowl, zei 87% van de respondenten dat het maken van video's hielp om hun websiteverkeer te vergroten.

Meer verkeer met video (Wyzowl)
Bron: Wyzowl

Een loyaliteitsprogramma ontwikkelen

Dit kan het aanbieden van kortingen, beloningen of speciale voordelen zijn aan klanten die vaak in uw winkel kopen. Neem bijvoorbeeld Starbucks. Hun Starbucks-beloningen programma biedt voordelen aan klanten die aankopen doen bij Starbucks met de Starbucks-app. Nadat je de app hebt gedownload en je hebt aangemeld, verdien je bonussen, voordelen en prijzen alleen voor het betalen voor koffie met de app, wat een leuke deal is voor vaste klanten die zich uiteindelijk meer gewaardeerd voelen door het bedrijf.

Starbucks-beloningen
Bron: Starbucks-beloningen

Er zijn oneindig veel mogelijkheden als het gaat om promotionele marketing. Het belangrijkste is om de juiste strategie voor uw bedrijf te kiezen en ervoor te zorgen dat uw mesages zijn gericht, relevant en boeiend. Als je dit doet, ben je goed op weg om leads te genereren en verkopen te sluiten.

Hoe schrijf je een promotioneel marketingplan?

Nu je weet wat promotionele marketing is en enkele voorbeelden hebt om in gedachten te houden, is het tijd om je eigen promotionele marketingcampagne te plannen. Ga als volgt aan de slag:

1. Definieer uw doelen

Wat hoopt u te bereiken met uw promotionele marketingcampagne? Wilt u leads genereren, verkopen sluiten of relaties opbouwen? Zodra u uw doelen hebt gedefinieerd, kunt u beginnen met het ontwikkelen van uw strategie.

2. Identificeer uw doelgroep

Wie wil je bereiken? Wat zijn hun demografische gegevens? Wat zijn hun interesses? Als je je doelgroep kent, kun je me helpen ontwikkelensagedie relevant en boeiend zijn. U kunt luisterhulpmiddelen op sociale media gebruiken en concurrentieanalyses uitvoeren om uw publiek aan te scherpen.

3. Kies je kanalen

Welke kanalen ga je gebruiken om je doelgroep te bereiken? Social media, e-mail, direct mail, evenementen of influencer marketing? Nadat je je kanalen hebt gekozen, kun je beginnen met het ontwikkelen van je inhoud.

4. Maak uw inhoud

Wat voor soort inhoud ga je maken? Blogberichten, video's, infographics, of e-boeken? Zorg ervoor dat uw inhoud relevant, boeiend en afgestemd is op uw doelen.

5. Stel een budget in

Hoeveel besteedt u aan uw promotionele marketingcampagne? Investeert u in advertenties? Zorg ervoor dat u een realistisch budget instelt waar u zich aan kunt houden.

6. Houd uw resultaten bij

Nadat u uw campagne heeft gelanceerd, is het belangrijk om uw resultaten bij te houden. Zo kunt u zien wat wel en niet werkt, en kunt u uw campagne optimaliseren voor betere resultaten.

Waarom wachten om een ​​promotionele marketingcampagne te starten?

Door deze stappen te volgen, bent u goed op weg om een ​​succesvolle promotionele marketingcampagne te ontwikkelen. Dus waar wacht je op? Begin vandaag!

Verken gerelateerde artikelen en bronnen:

Brenda Barron is een journalist en copywriter uit Zuid-Californië. Ze is gespecialiseerd in WordPress, tech, business en draagt ​​bij aan sites zoals Kinsta, WPMU DEV, Envato en Torque. Als ze niet alles schrijft, brengt ze tijd door met haar familie.
Abonneer u en ontvang softwaredeals rechtstreeks in uw inbox.
Aanmelden 5,200+ andere ondernemers blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen.
Geen spam. U kunt zich op elk gewenst moment afmelden.