Weet je niet wat promotionele marketing is? Je bent niet alleen. Maar de waarheid is dat we in ons dagelijks leven voortdurend promotionele marketing tegenkomen. Het kan het best worden omschreven als de reclame en marketing die bedrijven gebruiken om hun producten of diensten te promoten.
Promotionele marketing kan vele vormen aannemen, van online advertenties en posts op sociale media tot displays in de winkel en direct mailings. Toch zijn er nog steeds vragen over wat promotionele marketing is en hoe het kan worden gebruikt.
Maar maak je geen zorgen, we zijn bezig om wat licht op het onderwerp te laten schijnen. In dit bericht definiëren we wat promotionele marketing is en laten we u zien hoe u het kunt gebruiken om uw bedrijf een boost te geven.
Klaar om meer te leren? Laten we beginnen!
Think SendPulse, promotionele marketing is een vorm van marketing die zich richt op het creëren en leveren van mesages die een product, dienst of merk promoten. En het doel van promotionele marketing is om de verkoop te verhogen en de omzetgroei te stimuleren.
Om effectief te zijn, moet promotionele marketing goed gepland en zorgvuldig worden uitgevoerd. Het moet aansluiten bij uw algemene marketingstrategie en bedrijfsdoelen. Bovendien moet het zorgvuldig op uw publiek zijn gericht en worden geleverd via de kanalen die zij het meest gebruiken.
De doelstellingen van promotionele marketing zijn om het bewustzijn te vergroten, interesse te wekken, leads te genereren en de verkoop te verhogen. Bovendien kan promotionele marketing worden gebruikt om merkwaarde en loyaliteit op te bouwen, websiteverkeer te stimuleren en de betrokkenheid van sociale media te vergroten. Laten we elk van deze in wat meer detail bekijken.
Met uw doelstellingen voor ogen kunt u een koers uitstippelen met promotionele marketing. De beste aanpak voor uw bedrijf hangt natuurlijk af van uw producten, diensten, doelgroep en doelen.
Enkele veel voorkomende vormen van promotionele marketing zijn:
Het maakt niet uit welk type promotionele marketing je kiest, het is belangrijk om mesages die gericht, relevant en boeiend zijn. U moet ervoor zorgen dat uw promotiecampagnes zijn afgestemd op uw algemene marketingstrategie.
Het is goed om te weten dat u promotionele marketing kunt doen voor verschillende verschillende industrieën. En hoe dat wordt uitgevoerd, kan er per branche anders uitzien. Hier zijn een paar voorbeelden:
Nu we enkele voorbeelden hebben besproken, gaan we enkele promotionele marketingstrategieën bespreken die u kunt proberen.
ADVERTISING is een geweldige manier om een groot publiek te bereiken met je messages. Bij het lanceren van een advertentiecampagne is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen en advertenties te maken die gericht, relevant en aantrekkelijk zijn.
Publiciteit is een geweldige manier om buzz te genereren en relaties op te bouwen met potentiële klanten. Bij het starten van een publiciteitscampagne is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen en berichten te makensages die nieuwswaardig, interessant en opwindend zijn.
Persoonlijke verkoop is een geweldige manier om leads te genereren en verkopen te sluiten. U moet de juiste locatie kiezen, een verkoopscript maken en uw medewerkers trainen in het verkopen van uw producten of diensten om een dergelijk evenement effectief te laten zijn.
Verkooppromoties zijn een geweldige manier om de verkoop op korte termijn te vergroten. Bij het maken van een verkooppromotie is het belangrijk om het juiste type promotie te kiezen, een budget in te stellen en een aanbieding te maken die te mooi is om te weigeren.
Public relations is een geweldige manier om relaties op te bouwen met belangrijke belanghebbenden. Bij het ontwikkelen van een public relations-strategie is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen, mesages die positief en nieuwswaardig zijn, en relaties opbouwen met de media.
Direct marketing is een geweldige manier om potentiële klanten rechtstreeks te bereiken. Bij het lanceren van een directmarketingcampagne is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen, mesages die gericht en relevant zijn, en uw resultaten bijhouden zodat u uw campagne kunt optimaliseren.
Als je met influencers werkt, is het belangrijk om de juiste mensen te kiezen om berichten te makensages die gericht en relevant zijn, en relaties opbouwen die voor beide partijen voordelig zijn.
Wanneer u mond-tot-mondreclame aanmoedigt, moet u communicatie creërensages die boeiend en interessant zijn en het voor klanten gemakkelijk maken om uw berichten te delensages met hun vrienden. Als u dit doet, kunt u dividenden terugbetalen. Volgens onderzoek uitgevoerd door Wharton-universiteit van Pennsylvania, hebben klanten die door een vriend naar uw bedrijf zijn verwezen, een 16% hogere lifetime value.
Vanaf 2021 gebruikten 4.6 miljard mensen sociale media volgens Statista. Wat betekent dat het bouwen van een campagne op sociale media de moeite waard is.
Uw sociale campagne kan het maken van boeiende inhoud, het weergeven van advertenties of het werken met influencers omvatten. Maar het belangrijkste is dat je social media campagne goed gepland is en gericht is op je publiek.
Hier zijn enkele tips voor het lanceren van een succesvolle social media-campagne, die vergelijkbaar zijn met de stappen die u moet nemen om een promotiecampagne in het algemeen te lanceren:
Denk aan het schrijven van artikelen, het maken van video's, het starten van een podcast of het ontwikkelen van infographics. Het creëren van elke vorm van inhoud rond uw merk kan helpen om uw producten te promoten, ja, maar ook om uw stem in de branche op te bouwen als een vertrouwde merkautoriteit. Investeren in content voor promotionele marketing is tijdrovend, maar kan de moeite waard zijn. In feite, volgens Wyzowl, zei 87% van de respondenten dat het maken van video's hielp om hun websiteverkeer te vergroten.
Dit kan het aanbieden van kortingen, beloningen of speciale voordelen zijn aan klanten die vaak in uw winkel kopen. Neem bijvoorbeeld Starbucks. Hun Starbucks-beloningen programma biedt voordelen aan klanten die aankopen doen bij Starbucks met de Starbucks-app. Nadat je de app hebt gedownload en je hebt aangemeld, verdien je bonussen, voordelen en prijzen alleen voor het betalen voor koffie met de app, wat een leuke deal is voor vaste klanten die zich uiteindelijk meer gewaardeerd voelen door het bedrijf.
Er zijn oneindig veel mogelijkheden als het gaat om promotionele marketing. Het belangrijkste is om de juiste strategie voor uw bedrijf te kiezen en ervoor te zorgen dat uw mesages zijn gericht, relevant en boeiend. Als je dit doet, ben je goed op weg om leads te genereren en verkopen te sluiten.
Nu je weet wat promotionele marketing is en enkele voorbeelden hebt om in gedachten te houden, is het tijd om je eigen promotionele marketingcampagne te plannen. Ga als volgt aan de slag:
Wat hoopt u te bereiken met uw promotionele marketingcampagne? Wilt u leads genereren, verkopen sluiten of relaties opbouwen? Zodra u uw doelen hebt gedefinieerd, kunt u beginnen met het ontwikkelen van uw strategie.
Wie wil je bereiken? Wat zijn hun demografische gegevens? Wat zijn hun interesses? Als je je doelgroep kent, kun je me helpen ontwikkelensagedie relevant en boeiend zijn. U kunt luisterhulpmiddelen op sociale media gebruiken en concurrentieanalyses uitvoeren om uw publiek aan te scherpen.
Welke kanalen ga je gebruiken om je doelgroep te bereiken? Social media, e-mail, direct mail, evenementen of influencer marketing? Nadat je je kanalen hebt gekozen, kun je beginnen met het ontwikkelen van je inhoud.
Wat voor soort inhoud ga je maken? Blogberichten, video's, infographics, of e-boeken? Zorg ervoor dat uw inhoud relevant, boeiend en afgestemd is op uw doelen.
Hoeveel besteedt u aan uw promotionele marketingcampagne? Investeert u in advertenties? Zorg ervoor dat u een realistisch budget instelt waar u zich aan kunt houden.
Nadat u uw campagne heeft gelanceerd, is het belangrijk om uw resultaten bij te houden. Zo kunt u zien wat wel en niet werkt, en kunt u uw campagne optimaliseren voor betere resultaten.
Door deze stappen te volgen, bent u goed op weg om een succesvolle promotionele marketingcampagne te ontwikkelen. Dus waar wacht je op? Begin vandaag!