NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

Wat is een e-book? Hoe ze werken en hoe u ze zelf kunt maken

Darwin Batinga, 12 september 2022
Wat is een e-book? Hoe ze werken en hoe u ze zelf kunt maken
Delen
Begin met het verkopen van digitale producten met Crevio
Crevio logo
Crevio
Gesponsorde
5.0
(1)
$ 29.00 / maand
Crevio is een platform voor makers om digitale producten, diensten, cursussen en toegang tot andere 3e-... te verkopen. Lees verder over Crevio

De toenemende penetratie van internet op alle gebieden van het leven verandert de leespatronen en het leesgedrag aanzienlijk, waardoor de populariteit van eBooks de afgelopen jaren is toegenomen.

"Puristische bibliofielen" zien ze als een gruwel voor de kunst van het lezen, terwijl technisch onderlegde boekenwurmen ze met open armen ontvangen.

Houd van ze of haat ze, eBooks zijn er om te blijven.

Het lijkt misschien alsof ze een product waren van het tijdperk van de digitalisering, maar het idee om elektronische boeken te maken ontstond in de jaren dertig van de vorige eeuw.

De geschiedenis van eBooks

De opkomst van talkies (pratende beelden) in bioscopen zien, Amerikaanse avant-garde auteur Bob Brown, nu beschouwd als de peetvader van e-readers, publiceerde een essay getiteld: De Readyies, wat verwijst naar een draagbare leesmachine.

Brown schreef: “Om met de huidige snelheid verder te kunnen lezen, moet ik een machine hebben. Een eenvoudige leesmachine, die ik kan dragen of verplaatsen en aan een oude elektrische lichtstekker kan bevestigen en in tien minuten romans van honderdduizend woorden kan lezen als ik dat wil, en dat wil ik ook.”

Het eerste e-boek

Snel vooruit 41 jaar later en het eerste e-boek ter wereld werd gemaakt door Michael S. Hart - een digitale versie van de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring, die werd gedeeld binnen het gedeelde netwerk van de Universiteit van Illinois.

Het eerste eBook ooit gepubliceerd: The Declaration of the Independence of the United States of America

De Onafhankelijkheidsverklaring van de Verenigde Staten was het eerste eBook dat ooit werd gepubliceerd en werd gedeeld door gebruikers van de Universiteit van Illinois (Image Source).

Hart ging toen verder met de lancering van Project Guttenberg, die aanleiding gaven tot de digitale kopieën van de Bill of Rights, de Amerikaanse grondwet en de Bijbel.

Het begin van de commercialisering van e-boeken

In 1993 begon het bedrijf Bibliotypes met de online verkoop van eBooks, en in 1999 lanceerde uitgeverij Simon & Schuster iBooks en begon tegelijkertijd met het produceren van boeken in digitaal en gedrukt formaat.

Vier belangrijke gebeurtenissen, die het traject van eBook-adoptie zullen veranderen, vonden plaats in 1998:

  1. De eerste eReaders werden gelanceerd
  2. eBoeken kregen ISBN's
  3. Bibliotheken in de Verenigde Staten begonnen het publiek gratis toegang te geven tot eBooks
  4. Google is opgericht

In 2007 bracht Amazon Kindle uit, wat het landschap van de eBook-markt voor altijd veranderde.

De groei van eBooks: tussen de (trend)lijnen lezen:

Hoewel de verkoop van gedrukte boeken nog steeds de verkoop van e-boeken overtreft, mag de toenemende populariteit van e-boeken niet over het hoofd worden gezien.

De verkoop van e-books zal naar verwachting de komende 3 jaar gestaag groeien (Image Source).

Volgens technologiegericht marktonderzoeksbureau Technavio, de samengestelde jaarlijkse groeipercentage van de ePublishing-industrie wordt voorspeld dat het tussen 7 en 2020 2025% zal bereiken, wat overeenkomt met een omzetstijging van $ 6.93 miljard.

Waarom zou je om deze cijfers geven? Deze vraag kan worden beantwoord door te kijken naar de belangrijkste factoren die deze aanzienlijke groei stimuleren:

  • Bereik de early adopters van technologie. De grote invloed van technologie op belangrijke segmenten van de bevolking, meer specifiek onder millennials en Gen Z, kan eBooks mogelijk tot een belangrijke inkomstenbron maken voor jongere informatieconsumenten.
  • Een aanwijzing nemen van grote uitgevers en bibliotheken. Marvel en DC bieden digitale versies van hun meest populaire strips aan, terwijl de American Library Association heeft aangekondigd dat elke titel op hun selectie digitaal beschikbaar zal worden gesteld om de toegang te verbeteren. Met gevestigde uitgeverijen en organisaties die de leiding hebben, is het zeer waarschijnlijk dat de penetratiegraad van eBooks zijn opwaartse traject zal blijven voortzetten, die momenteel naar verwachting 14.1% zal bedragen tegen 2027.
  • Een levensvatbaar marketinginstrument. Dunne inhoud, zoals korte blogberichten van lage kwaliteit, is niet langer voldoende. Daarom gebruiken steeds meer bedrijven eBooks om leads te verzamelen, klanteneducatie te verspreiden en thought leadership te promoten. Momenteel zijn tussen de 30-34% van alle eBooks die op Amazon worden verkocht, in eigen beheer uitgegeven titels, een bewijs van hun effectiviteit als verkoop- en marketingtool.

Of u nu een auteur, ondernemer of maker van inhoud bent, eBooks bieden een kans om uw beoogde stam te bereiken.

Als je hebt nagedacht over het publiceren van een eBook, zullen de volgende secties je een informatief startpunt geven om je te voorzien van alle essentiële dingen die je moet weten om je eerste eBook tot leven te brengen.

Wat is een e-boek?

Een eBook of elektronisch boek is een niet-bewerkbaar, aanpasbaar (aanpasbare of responsieve lay-out om op elke schermafmetingen te passen) dat wordt geconverteerd naar een digitaal bestand dat is ontworpen om te worden gelezen op elektronische apparaten zoals computers, mobiele apparaten (mobiele telefoons en tablets) , en eReaders.

Twee onmisbare kenmerken van eBooks

Het is belangrijk op te merken dat teksten of afbeeldingen in digitaal formaat niet automatisch een eBook vormen. Aangezien een aantal digitale bestanden op elektronische apparaten kan worden bekeken en gelezen, zijn er twee hoofdcriteria waaraan moet worden voldaan voordat digitale inhoud als een eBook kan worden beschouwd.

1. Niet-bewerkbaar

Net als bij gedrukte boeken, mag de inhoud van een eBook op geen enkele manier, vorm of vorm bewerkbaar zijn. Aangezien duizenden mensen toegang hebben tot een eBook op verschillende apparaten met documentverwerkings- en bewerkingsmogelijkheden, moet de inhoud ervan worden beschermd om wijzigingen zonder toestemming van de auteur te voorkomen.

2. Hervulbaar

Lezers hebben toegang tot digitale inhoud via verschillende apparaten met verschillende schermformaten. Echte eBooks moeten aanpasbaar zijn, wat betekent dat de teksten en afbeeldingen zich moeten aanpassen aan elke schermgrootte, hoofdstukken en regeleinden moeten behouden en afbeeldingen automatisch van grootte moeten veranderen om hun proporties te behouden. Zie het als het equivalent van responsiviteit voor websites.

PDF's zijn een uitzondering. Hoewel PDF's niet kunnen worden bewerkt, kunnen ze niet opnieuw worden geplaatst. Daarom kunnen eBooks die als PDF zijn gepubliceerd, de integriteit van hun opmaak verliezen wanneer ze op verschillende apparaten worden bekeken. Omdat pdf's echter aantoonbaar het gemakkelijkste formaat zijn om een ​​e-book te exporteren en veel worden gebruikt door zelf-gepubliceerde auteurs en bedrijven, worden ze beschouwd als 'niet-officiële' e-books.

De 3 meest voorkomende eBook-indelingen

Voer gewoon een snelle Google-zoekopdracht uit naar "eBook-indelingen" en u ziet tientallen bestandstypen elektronische boeken, sommige worden meer gebruikt dan de andere. De kans dat je hier zelfs maar een kwart van gebruikt is zeer klein. U hoeft zich alleen maar te concentreren op 3 van de meest voorkomende formaten die tegenwoordig worden gebruikt.

1. EPUB (.epub)-indeling

Het EPUB-formaat is een eBook-formaat dat compatibel is met bijna alle apparaten, inclusief computers, smartphones, tablets en eReaders (behalve de Kindle), waardoor het het meest gebruikte eBook-bestandstype is onder uitgevers. Alle EPUB's zijn beveiligd met Digital Rights Management (DRM), wat auteurs en uitgevers het recht geeft om te bepalen wat de kopers van hun werken wel en niet kunnen doen.

EPUB's hebben een aanpasbaar of vast ontwerp.

  • Hervulbare EPUB's maakt het mogelijk om tekst en afbeeldingen aan te passen aan alle schermformaten. Deze eBooks volgen een plat en voeringontwerp, waarbij afbeeldingen met de teksten meezweven. Er is geen optie om overlappingen of tekstterugloop te doen. Het is de indeling waarmee eBook-lezers het meest vertrouwd zijn en die goed werken met materiaal dat veel tekst bevat.
  • Vaste EPUB's zijn meer verfijnd in termen van ontwerp. Dankzij de vaste lay-out kunnen alle opmaak, effecten en afbeeldingen behouden blijven. Het ondersteunt ook javascript waardoor het interactiever wordt met toegevoegde functionaliteiten zoals animaties. Een ander uniek kenmerk van vaste EPUB's is Hardop voorlezen, waarbij woorden worden gemarkeerd terwijl een voice-over de inhoud vertelt, waardoor het een populair formaat is onder verhalenboeken voor kinderen.

2. AZW (.azw) en AZW3 (.azw3) formaten

AZW, ook bekend als Kindle-bestanden, is een eigen eBook-indeling die Amazon gebruikt voor zijn Kindle eBooks en eReaders. Het volgt hetzelfde formaat als zijn voorganger - de MOBI - maar met DRM-beveiliging die de compatibiliteit met Kindle-lezers en apparaten met een Kindle-app beperkt. Verder kunnen AZW eBooks alleen worden gekocht bij de Amazon Kindle Store. AZW-bestanden kunnen complexe informatie opslaan, zoals markeringen, annotaties en bladwijzers.

Toen de Kindle Fire werd gelanceerd, creëerde Amazon een nieuw Kindle-formaat genaamd AZW3 of Kindle Format 8 (KF8). Het is het Kindle-formaat van de volgende generatie, dat ondersteuning voor HTML en CSS toevoegt aan het oudere AZW-bestand en de nieuwere Kindle eBooks meer opties geeft voor stijlen, lettertypen en lay-outs.

3. PDF (.pdf)-indeling

Zoals uitgelegd in de vorige sectie, worden pdf's niet noodzakelijk als echte eBooks beschouwd, omdat ze niet opnieuw kunnen worden geplaatst. Hoewel uitgevers en makers van inhoud geweldige ontwerpen kunnen maken met behulp van PDF's, kunnen ze moeilijk te lezen zijn, vooral wanneer ze op kleinere schermen worden weergegeven. Verder hebben PDF's slechts minimale kopieerbeveiliging, wat betekent dat gebruikers PDF eBooks kunnen downloaden en gratis kunnen delen. Ze kunnen ook niet worden verkocht op Amazon of de iBookstore.

Ondanks deze nadelen blijft PDF een van de meest gebruikte formaten voor digitale inhoud, vooral onder bedrijven en marketeers, omdat het zo gemakkelijk is om er een te publiceren.

Verschillende eBook-apparaten

eBooks kunnen worden gedownload en geopend op verschillende apparaten, die kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdcategorieën:

  • Algemene elektronische apparaten
  • Elektronische lezers (eReaders)

Algemene elektronische apparaten zijn onder meer desktop- en laptopcomputers, smartphones en tablets. Houd er rekening mee dat u mogelijk specifieke apps moet downloaden, afhankelijk van het formaat van het eBook dat u wilt lezen (Kindle-app voor AZW/AZW3, Adobe Acrobat Reader voor PDF, ReadEra voor MOBI).

Aan de andere kant zijn elektronische lezers of eReaders apparaten die speciaal zijn gemaakt om eBooks op te slaan en weer te geven. eReaders spreken bibliofielen aan die de draagbaarheid van een elektronisch apparaat willen, maar toch bepaalde aspecten van het lezen van een fysiek boek willen behouden.

Hieronder staan ​​3 van de meest populaire eBooks die vandaag beschikbaar zijn:

1. Kindle (Amazone)

Wat is een e-book? Kindle eReader

2.Kobo (Rakuten)

Wat is een e-book? Kobo eReader

3. Nook (Barnes en Noble)

Wat is een e-book? Nook eReader

De voordelen van eReaders versus algemene elektronische apparaten

Als je gewoon een app kunt downloaden met je bestaande apparaat, waarom zou je dan uitgeven aan een eReader?

Het antwoord komt echt neer op voorkeur, maar er zijn voordelen aan het gebruik van eReaders via een computer, tablet of smartphone.

  1. Bootst de ervaring na van het lezen van een fysiek boek. Veel lezers gebruiken een technologie genaamd E Ink, die teksten en afbeeldingen weergeeft alsof ze op papier zijn afgedrukt. Dit maakt het lezen van eBooks op eReaders ook gemakkelijker in echt heldere omstandigheden.
  2. Grote batterijduur. De meeste eReaders kunnen weken meegaan met een enkele lading.
  3. Enorme opslag. Wanneer u uw andere apparaten gebruikt om eBooks te downloaden, delen ze de opslagruimte samen met uw andere bestanden, zoals foto's, muziek en video's. Dit kan het aantal eBooks dat u kunt downloaden en opslaan, beperken. Integendeel, eReaders kunnen honderden boeken tegelijk bevatten.

Waar kun je eBooks kopen?

De markt voor eBooks is booming, een bewijs hiervan is het toenemende aantal online verkopers dat digitale inhoud verkoopt. De populairste eBook-winkels die een uitgebreide reeks titels bieden die compatibel zijn met zowel algemene elektronische apparaten als eReaders, zijn onder meer:

  • Amazon Kindle-winkel
  • Kobo
  • Barnes and Noble
  • Google Play
  • Eigen website van de auteur

Belangrijkste voordelen van eBoeken

Hoewel eBooks niet het kopje thee van elke lezer zijn, valt niet te ontkennen dat ze de praktijk van het lezen voor altijd hebben veranderd - en aantoonbaar ten goede.

Hieronder staan ​​de belangrijkste voordelen van eBooks:

1. Elimineer fysieke opslagbeperkingen

Niet alle boekenwurmen zijn gezegend met huizen die hun boekencollectie kunnen herbergen. Met eBooks kunnen honderden titels op één apparaat worden opgeslagen, waardoor er geen fysieke opslagruimte meer nodig is.

2. Geld besparen

Voor nieuwe releases zijn eBooks minstens 10% goedkoper dan hun gedrukte tegenhangers. Oudere releases en klassiekers komen binnen tegen meer betaalbare prijzen en brengen meer besparingen met zich mee. Voor enthousiaste lezers kunnen deze incrementele besparingen in de loop van de tijd oplopen, waardoor ze geld kunnen besparen of meer koopkracht hebben om meer eBooks te kopen.

3. Draagbaarheid

Met eBooks heb je letterlijk een bibliotheek binnen handbereik. Geen eeny-meeny-miny-moe meer over welke boeken je mee moet nemen als je ergens heen gaat. Ga verder waar je was gebleven of begin een nieuw boek te lezen, waar je ook bent.

4. Directe toegang

eBook-lezers hebben het voordeel dat ze nieuwe titels kunnen downloaden zolang ze verbonden zijn met internet. Nooit meer naar de boekwinkel rijden en in de rij staan, wat een nachtmerrie kan zijn voor langverwachte boeken (denk aan de lange rijen telkens wanneer een nieuw Harry Potter-boek wordt uitgebracht). Bovendien, aangezien eBooks in onbeperkte hoeveelheden worden verkocht, hoeft u niet te reserveren of een nabestelling te plaatsen wanneer de exemplaren opraken.

5. Door technologie verbeterde leeservaring

Wijzig de lettergrootte en letterstijl. Markeer secties door uw vinger over het scherm te slepen. Zoek eenvoudig naar specifieke inhoud in het boek. Voeg annotaties toe. Bladwijzers maken. Krijg definities met een ingebouwd woordenboek.

Het is de technologie die wordt geleverd met eBooks en eReaders die ze scheiden van hun gedrukte tegenhangers.

Een eBook maken in 10 stappen

Het maken en publiceren van eBooks is niet langer alleen iets voor auteurs en schrijvers. Iedereen die een verhaal te vertellen heeft en inhoud om te delen – marketeers, professionals, beroemdheden, publieke figuren – kan een eBook publiceren, vooral omdat zelfpublicatie uiterst haalbaar is omdat er geen drukkosten aan verbonden zijn.

Zelfs als je geen ervaring hebt met het schrijven van boeken, kun je je eigen eBook starten door deze 10 stappen te volgen:

  1. Bepaal uw doelstellingen. Waarom wil je een eBook publiceren? Om jezelf als auteur te lanceren? Leads genereren voor uw bedrijf? Jezelf positioneren als thought leader op een bepaald gebied?
  2. Kies een interessant onderwerp. Neem de tijd om onderzoek te doen en je publiek te leren kennen. Waar willen ze meer over weten?
  3. Geef je eBook een titel. Het moet duidelijk en pakkend tegelijk zijn. U kunt in het begin meerdere werktitels hebben. Naarmate uw eBook vorm krijgt, kunt u het verfijnen tot het e-book dat uw werk het beste omschrijft.
  4. Maak een schets. Het hebben van een structuur zal uw schrijfproces stroomlijnen. Je kunt dit gaandeweg evolueren, maar zorg ervoor dat de pijlercomponenten in kaart worden gebracht voordat je de daadwerkelijke inhoud doet.
  5. Schrijf je e-book. Nu je de belangrijkste stukken op hun plaats hebt, is het tijd om je eBook te schrijven. Als u dit doet als onderdeel van uw marketingstrategie, kunt u verschillende teamleden inhoud laten bijdragen. Of u kunt een ghostwriter inhuren als schrijven niet echt uw sterkste punt is.
  6. Bewerken en proeflezen. Niemand leest graag een boek dat onsamenhangend, onsamenhangend en vol grammatica- en spelfouten is. Bewerken voor duidelijkheid en samenhang. Vaak raken beginnende eBook-auteurs zo gehecht aan hun werk, dus de beste methode is om een ​​redacteur of proeflezer in te schakelen.
  7. Voeg beelden toe. Alle teksten en geen afbeeldingen maken een eBook saai om te lezen. Je hoeft niet veel visueel te doen, maar let op het ontwerp van je boekomslag en overweeg om afbeeldingen toe te voegen aan belangrijke secties.
  8. Ontwerp, opmaak en lay-out van uw eBook. Dit omvat het kiezen van een lettertype, kleur en lay-outbehandelingen. Zorg ervoor dat het ontwerp aansluit bij de inhoud en bij uw merk.
  9. Converteer je e-book. De eenvoudigste manier om dit te doen, is door uw eBook als pdf te publiceren, maar als u over de middelen beschikt om dit te doen, overweeg dan om gebruik te maken van een externe bron die uw eBook in verschillende bestandstypen kan omzetten.
  10. Publiceer en promoot uw eBook. Behandel je eBook als een nieuw product of nieuwe dienst die je net hebt gelanceerd. U hebt een volledige marketingstrategie nodig om uw eBook te promoten en uw beoogde publiek te bereiken. U kunt een microsite voor uw eBook maken. Zorg ervoor dat u reclame maakt op sociale media. Je kunt ook influencers aanboren of zelfs interviews afnemen met relevante nieuwsbronnen.

Wat zijn de beste manieren om een ​​eBook te verkopen of te distribueren?

Aangezien er elke dag tientallen eBooks worden gepubliceerd, zal het verkopen van je werk niet eenvoudig zijn, maar het is ook niet onmogelijk. De sleutel is om zichtbaar en toegankelijk te zijn via meerdere en diverse kanalen.

Hier zijn enkele van de beste platforms die u kunt gebruiken om uw eBook te verkopen en te distribueren:

  1. Uw eigen website
  2. Amazon (zorg er wel voor dat uw eBook in een ondersteund formaat wordt geleverd)
  3. Andere eBook-marktplaatsen zoals Apple Books, Nook en Kobo
  4. Promoot uw eBook op uw e-maillijst
  5. Voortdurend linken naar uw eBoek in uw posts op sociale media
  6. Vind relevante influencers om je eBook te promoten

Er zijn tientallen manieren om uw eBook de aandacht te geven zodat het grip krijgt. U hoeft alleen maar alle mogelijkheden te verkennen, creatieve distributie- en promotietactieken te bedenken en gericht te blijven om ervoor te zorgen dat u uw beoogde doelgroep bereikt.

TL;DR: eBooks hebben de manier veranderd waarop mensen boeken maken en lezen

Samen met de uitvinding van de drukmachine kan de uitvinding van eBooks en eReaders worden beschouwd als een van de keerpunten die de uitgeverswereld hebben gevormd en invloed hebben gehad op hoe mensen lezen.

Creëren omvat een aantal kleine details - van het eigenlijke schrijven zelf tot de technische aspecten tot verkoop en distributie. Alles bij elkaar genomen biedt het een startpunt voor aspirant-auteurs om hun eerste boek te lanceren - of het nu gaat om het nastreven van een creatieve passie, het promoten van een expertise of het op de markt brengen van een bedrijf.

Abonneer u en ontvang softwaredeals rechtstreeks in uw inbox.
Aanmelden 5,200+ andere ondernemers blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen.
Geen spam. U kunt zich op elk gewenst moment afmelden.