Niet overtuigd door AI? Dat zou je moeten zijn. Volgens Statistazal de softwaremarkt voor kunstmatige intelligentie (AI) tegen 126 groeien tot ongeveer 2025 miljard dollar.
AI verstoort de volgende grote industrieën:
AI verbetert operaties en stroomlijnt taken die in eerste instantie uren duren en reduceert ze tot minuten. In de gezondheidszorg voert AI bijvoorbeeld samen met mensen specifieke geavanceerde operaties uit.
Marketing zelf heeft ook veel baat bij het gebruik van AI, met een schat aan beschikbare tools die uw werk gemakkelijker maken, waardoor u slimmer kunt werken en productiever kunt zijn.
Weet je niet zeker waar je moet beginnen met AI-marketing? Maak je geen zorgen; deze gids behandelt wat AI is, hoe het werkt en de rol van AI in digitale marketing voor 2025.
Er is geen eenduidige definitie van AI, maar het basisconcept blijft hetzelfde: een systeem van verschillende computertechnologieën die samenwerken om te denken, te handelen en te leren met een intellect dat vergelijkbaar is met dat van mensen en dat menselijk gedrag kan nabootsen.
Machine learning is een vorm van AI die gegevens uit het verleden gebruikt om voortdurend te verbeteren terwijl het leert door zijn eigen ervaring en gegevens (zonder menselijke tussenkomst).
Het bouwen van marketing- en advertentiecampagnes die afhankelijk zijn van kunstmatige intelligentie (AI) staat bekend als AI-marketing.
De snelle ontwikkeling van AI heeft een hoge vlucht genomen, wat tot veel heeft geleid marketingtools die taken kunnen automatiseren en helpen bij het maken van inhoud. AI neemt beslissingen en reageert dienovereenkomstig op basis van klantinzichten, economische trends, gegevensverzameling en analyse.
Het kennen van uw doelgroep en het voorspellen van gedrag en potentiële kooppatronen is essentieel in marketing. AI combineert massa's resources en big data en geeft nauwkeurig meer inzicht in elke klant.
Bovendien kunnen marketeers deze nieuwe informatie gebruiken om hun marketingstrategieën te plannen, ontwerpen en implementeren. Campagnes worden bijgewerkt om de betrokkenheid te maximaliseren en zich te richten op de juiste groep consumenten voor het product of de dienst.
Traditionele klantsegmentatie groepeerde en differentieerde klanten in eerste instantie op basis van geslacht, leeftijd, demografie, bestedingspatroon en geografie. Marketeers keken ook of de klant een nieuwe koper of een terugkerende klant was.
Toch zijn er verbeterpunten in de traditionele klantsegmentatie, zoals een gebrek aan personalisatie, nauwkeurigheid en de noodzaak om tijdrovend onderzoek uit te voeren.
AI-technologieën kunnen hierbij helpen. Met machine learning en deep learning kunnen marketingteams continu elke merkinteractie verzamelen en analyseren. De juiste informatie wordt onderzocht en AI verzamelt automatisch hoogwaardige inzichten. Van daaruit kunnen marketeers specifieke klanten targeten met op maat gemaakte messages op een veel grotere schaal.
AI voorspelt ook de beste tijden voor gerichte advertenties, kortingen en e-mails, zodat de klant minder snel een gevoel van wantrouwen zal voelen.
Een ander voordeel van AI-marketing is het geven van nauwkeurige aanbevelingen en geïndividualiseerde inhoud. Netflix gebruikt bijvoorbeeld AI om te suggereren wat te kijken tijdens het afspelen van trailers voor de gebruiker op basis van voorkeuren, antipathieën, eerder gespeelde shows, genres en films.
De afgespeelde inhoud maakt reclame voor programma's en blijft klanten opnieuw boeien, op hun beurt blijven ze zich abonneren en inhoud bekijken.
AI maakt gebruik van real-time optimalisatie, wat betekent dat bedrijven campagneprestaties kunnen volgen en continu kunnen blijven tweaken. Bedrijven presteren beter omdat ze actief kunnen reageren op de data die opduikt; het creëert een gevoel van urgentie.
Werkuren worden beter benut met AI-tools omdat routinematige beheertaken snel kunnen worden uitgevoerd, zoals zoekmachinemarketing (SEM), e-mailmarketingrapporten en inhoudsoverzichten.
Deze vrijgekomen tijd wordt efficiënter en strategischer besteed, waardoor het team minder wordt belast.
Vroeger kostte het uren (en zelfs dagen) om zakelijke beslissingen of marketingstrategieën te nemen. Nu met AI geven de verzamelde gegevens snel nauwkeurige antwoorden, dus er is geen ruimte voor besluiteloosheid.
Er wordt een winnende combinatie gebruikt software voor klantrelatiebeheer (CRM) en AI om de toekomstige vraag naar goederen te voorspellen en de reis van een individueel product te analyseren.
Je klanten kennen is essentieel. Door hun bewegingen te voorspellen, kun je op het juiste moment een product lanceren. Evenzo kunt u op relevante tijden contact met hen opnemen om een hoog bouncepercentage te minimaliseren.
Bijvoorbeeld, Pipedrive is een CRM-platform dat zich verdiept in verkoopstrategieën en wordt geleverd met AI, zodat u deals overal kunt volgen, uw campagnes visueel kunt volgen en het volgen van communicatie voor e-mails, chats en oproepen kunt bekijken.
Bekende voorbeelden van CRM's zijn de volgende:
Marketeers kunnen zich richten op een specifieke groep klanten met gepersonaliseerde memessages (en inhoud) in grote volumes dankzij AI's machine- en deep learning-technieken. Bijvoorbeeld, HubSpot biedt een breed scala aan tools, AI-inzichten en uitgebreide segmentatiemogelijkheden.
Een chatbot is software die automatisch reageert op klanten. Belangrijke voorbeelden van bedrijven die chatbots gebruiken voor klantenondersteuning zijn Amazon, Spotify en Mastercard. Chatbots kunnen specifieke vragen met betrekking tot producten beantwoorden en klanten indien nodig doorverwijzen naar live agenten.
Natuurlijke taalverwerking heeft computers menselijker gemaakt en kan nu realistische gesprekken voeren.
Ervoor zorgen dat uw inhoud voor zoekmachines is geoptimaliseerd, is een noodzaak voor elk bedrijf, met name om hoger op Google te scoren en verkeer naar uw site te leiden. Er is een veelvoud van SEO Tools die taken kan helpen en automatiseren, zoals het maken van contouren voor berichten.
Het maken van digitale kunst was nog nooit zo eenvoudig; AI-kunstgeneratoren kunnen afbeeldingen bewerken, presentaties ontwerpen en zelfs achtergronden uit video's verwijderen. Logomakers zoals Brand.io kunnen bijvoorbeeld direct logo's maken op basis van uw keuzes.
Evenzo AI-schrijfsoftware verbetert de productie van artikelen en inhoud door automatisch berichten te plaatsen, teksten te schrijven en te helpen met grammatica. Grammarly, doorzoekt bijvoorbeeld uw document op fouten en scant uw stuk tegen miljoenen anderen op internet om te controleren op plagiaat.
Er wacht een hele reeks uitstekende tools om ontdekt te worden.
Big data is een complexe term om te definiëren - het bestaat uit enorme hoeveelheden gestructureerde, ongestructureerde en semi-gestructureerde informatie die door bedrijven is verzameld en ontgonnen voor verschillende doeleinden, zoals het voorspellen van menselijk gedrag en trends.
AI en big data-tools helpen marketeers om te beslissen welk type content ze willen produceren en kunnen eersteklas inzichten bieden die cruciale beslissingen voor campagnes vergemakkelijken. Een primair voorbeeld van AI-analyse is Google Analytics.
Kortom, de klantervaring wordt drastisch verbeterd bij het gebruik van AI-analyses.
Het betrekken van uw publiek op sociale media is cruciaal voor het creëren van uw merk en het adverteren voor uw bedrijf. AI kan uw sociale media plannen, uw berichten voor alle sociale media-accounts automatiseren en engagementen volgen vanaf het dashboard.
Het handmatig verzamelen en verzamelen van enorme hoeveelheden informatie kan stressvol en tijdrovend zijn, maar met AI behoort dit nu tot het verleden.
AI voorspelt slim hoe advertentie- en mediaplaatsingen voor een bedrijf het beste kunnen worden geïmplementeerd, waardoor de ROI aanzienlijk wordt verhoogd.
AI is als een teamlid dat training nodig heeft: het heeft tijd nodig om vertrouwd te raken met een systeem. De juiste details moeten worden ingevoerd om nauwkeurige informatie te krijgen, en het leerproces vereist kwaliteitsborging van gegevens.
De gemaakte voorspellingen en beslissingen zijn overbodig als de AI niet goed is getraind.
Houd er rekening mee dat de AVG-normen door AI-software over het hoofd kunnen worden gezien bij het gebruik van consumentengegevens voor marketingpersonalisatie, tenzij deze specifiek is geprogrammeerd om wettelijke richtlijnen na te leven.
Inkoop en acceptatie van het marketingteam
Marketingteams moeten bewijs leveren van hoe AI het team ten goede komt, zodat zakelijke belanghebbenden investeringsbudgetten geven. Het gebruik van de juiste meetinstrumenten is cruciaal om financiering te krijgen.
Het rulebook is niet gedefinieerd omdat de technologie relatief nieuw is. Daarom moeten digitale marketeers rekening houden met de langetermijn- en kortetermijneffecten van een AI-marketingstrategie.
Hier zijn enkele richtlijnen om het beste gebruik te maken van AI in marketing.
De opkomst van AI in marketing is even nuttig als verstorend voor de dagelijkse marketingactiviteiten. Het is belangrijk om te begrijpen hoe u het het beste kunt implementeren en om het juiste AI-platform voor uw bedrijf te vinden.