NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

Webinartrechters: 6 manieren om effectieve trechters te maken voor uw webinarreeks

Axel Grubba, 08 september 2023
Webinartrechters: 6 manieren om effectieve trechters te maken voor uw webinarreeks
Delen
Begin met het verkopen van digitale producten met Crevio
Crevio-logo
Crevio
Gesponsorde
5.0
(1)
$ 29.00 / maand
Crevio is een platform waar makers digitale producten, diensten, cursussen en toegang tot andere 3e-... kunnen verkopen. Meer informatie over Crevio

Hoe creëer je een webinar funnel die converteert? 

A webinar funnel staat als een onmisbare techniek voor het behalen van uw marketingdoelstellingen. Of u nu een nieuw product introduceert, een e-maildatabase opbouwt of de verkoop van producten stimuleert, deze bron is ronduit essentieel.

Om uw webinartrechter beter te laten werken en uw resultaten te verdubbelen, moet deze nauwkeurig worden afgestemd op bepaalde elementen. Findstack heeft zes eenvoudige stappen geïdentificeerd om u te helpen uw webinarreeks perfect te plannen. Dus laten we beginnen!

Wat is een Webinar-trechter?

Een webinar funnel is een marketingtechniek waarmee je potentiële deelnemers kunt aantrekken en omzetten in betalende klanten. In dit geval fungeert een webinar als een leadmagneet die leads vastlegt en kwalificeert, vergelijkbaar met een verkooptrechter.  

Om effectief te werken, volgt een trechter voor een webinar een reeks stappen om bezoekers tijdens het koopproces te verleiden. Ze omvatten het volgende:

  • Een landingspagina voor webinars maken om verkeer naar de webpagina te leiden
  • Het verzamelen van e-mailadressen en vitale informatie wanneer potentiële deelnemers zich aanmelden voor het online evenement
  • Inschrijvers naar een bedankpagina leiden
  • Verzenden van meer details over het webinar, inclusief de onderwerpen, tijd, datum, sprekers, etc
  • Een boeiend en interactief webinar geven
  • Bezoekers overtuigen om uw product of dienst te kopen via een call-to-action

Dit is hoe het maken van een webinartrechter eruit zou kunnen zien.

webinar trechter
Bron: FlowApp

Een aantrekkelijke en mobielvriendelijke landingspagina voor webinars is een onmisbare bron om uw campagne te laten slagen. Waarom bekijkt u deze diepgaande beoordeling van bestemmingspagina-bouwers stevig van start gaan?

Waarom zijn webinartrechters belangrijk?

Volgens Sales Force, 79% van de leads glippen door de mazen omdat marketeers er niet in slagen ze om te zetten in verkopen. Dus wat is de oplossing? Webinar-trechters. 

Meer leads en omzet

Een webinar kan u helpen leads vast te leggen en om te zetten in verkopen. Omdat potentiële deelnemers hun contactgegevens opgeven tijdens de registratie, maakt een webinartrechter het genereren van leads een fluitje van een cent.

Meer bereik en betrokkenheid

Het is mogelijk om interesse te wekken voor uw online evenement en een breder publiek te bereiken via een webinartrechter. Een pakkende landingspagina met kristalheldere webinar-onderwerpen en -doelen kan meer mensen overtuigen om zich in te schrijven voor het evenement. 

Verbeterde SEO

Uw inspanningen om een ​​gedenkwaardig webinar te creëren, zullen niet verloren gaan. U kunt de online vergadering namelijk opnemen, delen met abonnees die niet online aanwezig kunnen zijn en op uw website weergeven. 

U kunt de transcripties ook hergebruiken door eBooks, blogposts, enz. te maken. Dit verbetert uw SEO wanneer zoekers uw webinar ontdekken op pagina's met zoekresultaten van zoekmachines (SERP's).

Hoe u een effectieve webinar-trechter maakt

Dus hoe bouw je een converterende webinartrechter? Voordat we ingaan op de stappen, moet u er rekening mee houden dat u uiteindelijk minder deelnemers zult hebben dan degenen die zich hebben aangemeld. 

Dat is prima. Het belangrijkste doel van uw webinar-trechter is om uw leads te kwalificeren, zodat u mensen kunt helpen die tot het einde van het programma willen blijven. En een conversieratio die er tussen zit 3.1% en 5% ligt nog steeds binnen het aanvaardbare bereik. 

1. Analyseer je doelgroep

Beslissen over het webinar-onderwerp is een van de belangrijkste stappen bij het bouwen van een webinar-trechter. Het moet een onderwerp zijn dat breed genoeg is om een ​​groot publiek te huisvesten en hun interesse te wekken. De gesprekspunten moeten ook specifiek en relevant zijn voor uw doelgroep. 

Om de wens van mensen om uw online evenement bij te wonen aan te wakkeren, moet u wat onderzoek doen om uw potentiële deelnemers te begrijpen. Doe het volgende om hun pijnpunten te begrijpen:

  • Gebruik een opiniepeiler maker om te ontdekken met welke uitdagingen klanten worden geconfronteerd.
  • Voer sollicitatiegesprekken
  • Schakel focusgroepen in 
  • Gebruik intelligentie-apps voor sociale media om trending issues af te luisteren
  • Volg populaire en trending hashtags
  • Vraag de klantenservice of het verkoopteam

Het plannen van webinars rond onderwerpen die relevant zijn voor uw publiek, is een goede plek om een ​​webinartrechter te starten.

Het doel van je webinar moet duidelijk zijn wanneer je het plant. Zorg ervoor dat de inhoud aansluit bij de interesses, voorkeuren en behoeften van uw publiek.

2. Stel uw KPI's in

webinar
Bron: Freepik

Het meten en volgen van de volgende webinartrechterstatistieken is essentieel:

  • Het aantal inschrijvingen: De statistieken helpen je het algehele succes van het online evenement te begrijpen.
  • Betrokkenheid tijdens het webinar: Controleer statistieken zoals betrokkenheidsniveaus, opiniepeilingen en deelnemers aan enquêtes, en het aantal gestelde vragen. Ze laten u weten wat de interesse en betrokkenheid van de aanwezigen is.
  • Feedback van deelnemers: Dit biedt u essentiële inzichten in de vraag of de aanwezigen hun problemen hebben opgelost.
  • Marktgekwalificeerde lead (MQL): Is uw webinar effectief in het genereren van kwaliteitsleads?
  • Verkoopgekwalificeerde lead (SQL): Hoe effectief is jouw online event in het omzetten van leads in sales?

3. Promoot het webinar

Het is cruciaal om verkeer naar uw webinar-bestemmingspagina te leiden om bezoekers te verleiden zich aan te melden voor uw online evenement. Hoe meer mensen op uw registratiepagina terechtkomen, hoe meer leads en conversies u kunt hebben. 

U kunt potentiële deelnemers aanmoedigen om uw webpagina te bezoeken door hen een gratis webinar aan te bieden. In vergelijking met een betaald webinar kan het meer verkeer naar uw bestemmingspagina leiden. 

Hier zijn enkele supergemakkelijke manieren om het bovenstaande te bereiken:

A. Sociale media

Het lijdt geen twijfel dat sociale media sindsdien uw marketingcampagne smeren 5 miljard mensen gebruiken het wereldwijd. En de Pew Research Center zegt dat ongeveer zeven op de tien Amerikanen sociale media gebruiken om te netwerken.

Daarom gebruikte Renee Mack haar social media account om haar webinar te promoten. Hier zijn enkele positieve dingen uit de advertentie:

  • Staat dat het een gratis webinar is, dus iedereen kan deelnemen
  • Verleidelijk onderwerp
  • Biedt een gratis exemplaar van haar strategie aan
  • Link naar de registratiepagina
Webinarpromotie op sociale media
Bron: FlowApp

Pro Tips: 

  • Gebruik beeldmateriaal om de aandacht van de lezer te trekken
  • Plaats minstens één keer per week een bericht op uw sociale media-accounts
  • Overweeg verkorte links te gebruiken zodat lezers het gemakkelijk kunnen delen of vraag hen om hun vrienden uit te nodigen met dezelfde link
  • Laat advertenties zien

B. Email reclame

Het is ook gemakkelijk om het bewustzijn over uw webinar te vergroten als u een e-maillijst heeft. Bekijk het voorbeeld hieronder. De e-mail werkt vanwege het volgende:

  • Gepersonaliseerde groet
  • Kleurrijk spandoekbeeld
  • Webinar registratielink
Webinar e-mailmarketing
Bron: FlowApp

Pro Tips

  • Gebruik een pakkende en onweerstaanbare onderwerpregel
  • Schrijf een sterke waardepropositie waarin de voordelen van het webinar worden uitgelegd
  • Vermeld de tijd, datum, namen van sprekers en een CTA of link naar de registratiepagina

C. Maak gebruik van uw website

Omdat u een gevestigd merk met een website heeft, kunt u uw internetsite gebruiken om verkeer naar uw aanmeldingspagina voor webinars te leiden. Het is een goede bestemmingspagina vanwege:

  • Geüploade webinar-opname
  • Strategisch geplaatste video: deze staat in de rechterbovenhoek, waardoor deze beter zichtbaar is
Tailwind-startpagina
Bron: SeedPro

Pro Tips

  • Sluit een video in op de startpagina
  • Verzamel leads door bezoekers te vragen de opname te bekijken

4. Voer het plan uit

Webinar-trechter

Nu mensen hun registratie hebben bevestigd, is het tijd om het webinar te geven. En vergeet niet dat de trechter voor je online evenement een duidelijk proces heeft dat je moet volgen om je conversies te verbeteren.

Het begint met uw bestemmingspagina die bezoekers naar uw webinar-registratiepagina leidt. Terwijl deelnemers inloggen tijdens het evenement, moet u ze verwelkomen. U moet een CTA-link opnemen die deelnemers naar de aankooppagina leidt en vervolgens naar een andere aparte pagina waar bezoekers uw product kunnen downloaden. 

Dus hoe organiseer je een onvergetelijk en zeer boeiend webinar? Hier zijn enkele geweldige ideeën die u kunt proberen:

  • Deel je eigen ervaringen
  • Zorg voor casestudy's
  • Gebruik veel voorbeelden
  • Verduidelijk concepten met tal van visuals
  • Communiceer met aanwezigen via Q&A
  • Voer peilingen uit
  • Deel waardevolle bronnen over uw producten, zoals eBooks 

5. Overweeg een geautomatiseerd webinar

Je hebt veel energie gestoken in het hosten van je online evenement, dus het is een verstandig idee om er een geautomatiseerd webinar van te maken. Ook wel een "evergreen webinar" of "on-demand webinar" genoemd, een geautomatiseerd online evenement wordt vooraf opgenomen en gedeeld op geplande tijden. 

Het simuleert een online evenement en blijft een publiek boeien. U kunt het gebruiken om meer leads te verzamelen en uw conversies te verhogen.

Weet je niet zeker hoe je aan de slag moet met geautomatiseerde webinars? Findstack helpt u de juiste webinarsoftware voor uw bedrijf te vinden met onze gemakkelijk leesbare vergelijkingen, zodat u uw zoekopdracht kunt verfijnen en een zelfverzekerde keuze kunt maken. Zie jouw best gerangschikte webinartools of de blader door alle leveranciers van webinars in de webinarcategorie.

Findstack Startpagina
Findstack's productpagina

Besteed aandacht aan de volgende tips om gebruik te maken van geautomatiseerde webinars:

  • Upload een video naar uw website
  • Vermeld de beschikbaarheid van het webinar
  • E-mailwaarschuwingen maken, zoals herinneringsmails
  • Voeg hand-outs, quizzen en CTA's toe om het interactiever te maken
  • Bied live chat aan of een optie om e-mails te sturen om vragen te beantwoorden
  • Gebruik een landingspagina
  • Publiceer en promoot het

6. Vervolg!

Als u tijdens uw conferentie goede verkopen krijgt, is dat een geweldige prestatie. Heb jij even geluk. Maar het is ook mogelijk om uw doelen niet te halen, dus u moet follow-ups maken.

Dit is waarom. 

Een studie toont aan dat 80% van de verkopers heeft gemiddeld vijf vervolgmails nodig om een ​​deal te sluiten. Als gevolg hiervan is het van vitaal belang om uw bezoekers op te volgen om ervoor te zorgen dat u uw omzet verdubbelt. 

U moet ze de middelen e-mailen die ze nodig hebben om te beslissen om uw producten te kopen in de vervolgmail. Dit is wat u moet opnemen.

  • Warme message om hen te bedanken voor hun deelname
  • Webinar vooraf opgenomen video 
  • Dia's met meer tekst om ze deelbaar te maken
  • Een moordende oproep tot actie
  • Optioneel: een tijdelijke aanbieding om urgentie te creëren

Als de prospect het webinar niet kan bijwonen, is vooral de follow-up e-mail van belang.

U kunt ze nog steeds omzetten in betalende klanten door ze de webinar-herhalingsvideo te sturen. Stel aanvullende vragen in uw follow-up e-mail om ze te laten antwoorden.

Dit is het juiste moment om uw webinar-trechter te bouwen

Een webinar-trechter is een handige verkooptool waarmee u uw online evenement kunt promoten om potentiële bezoekers over te halen zich aan te melden. Het helpt u bij het vastleggen en kwalificeren van leads, zodat u uw conversies een boost kunt geven en uw verkoopdoelen kunt bereiken.  

Met de juiste tools bouw je een aansprekende landingspagina en een webinar hosten, kunt u een gedenkwaardige conferentie leiden. Findstack kan van pas komen door u te helpen bij het vinden van de perfecte software om een ​​converterende webinartrechter te creëren.

Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.
Abonneer u en ontvang softwaredeals rechtstreeks in uw inbox.
Aanmelden 4,900+ andere ondernemers blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen.
Geen spam. U kunt zich op elk gewenst moment afmelden.