Deze lijst met online reviewstatistieken vertelt je alles wat je moet weten over de kracht van social proof. Online beoordelingen zijn nu enkele van de meest waardevolle hulpmiddelen in het verkooplandschap.
In de digitale wereld van vandaag zijn klanten voortdurend op zoek naar inzicht in welke merken ze kunnen vertrouwen voordat ze iets kopen. In de omgeving van 95% van de consumenten lees beoordelingen voordat ze iets kopen, en 8% van de consumenten gebruikt deze beoordelingen om nieuwe lokale bedrijven te ontdekken.
Net zoals goede recensies nieuwe zakelijke kansen kunnen genereren voor de toonaangevende bedrijven van vandaag, kunnen slechte recensies klanten ook in de tegenovergestelde richting sturen.
Vandaag gaan we kijken naar enkele van de meest cruciale online reviewstatistieken om u te helpen begrijpen hoe belangrijk de juiste feedback kan zijn.
(Helder lokaal)
Tijdens de pandemie las ongeveer 31% van de klanten meer beoordelingen, terwijl 34% zei minder getuigenissen van klanten te lezen om beslissingen te helpen nemen. 67% van de consumenten zei echter dat ze geen gebruik zouden maken van een bedrijf als de beoordelingen beweerden dat de juiste gezondheids- en veiligheidspraktijken niet aanwezig waren. Nog eens 22% van de klanten zei dat ze tijdens de pandemie beoordelingen hebben geschreven, specifiek om lokale bedrijven te helpen.
(Trustpilot)
Ongeveer 89% van de consumenten zegt dat ze de moeite nemen om recensies te lezen voordat ze online producten kopen. Dit houdt in dat reviews een essentieel onderdeel vormen van het aankoopproces. De meeste bedrijven tonen beoordelingen al naast hun productvermeldingen om klanten te helpen betere beslissingen te nemen.
Deze cijfers zijn waarschijnlijk nog hoger voor digitale producten zoals: online cursussen of e-boeken, want in tegenstelling tot fysieke producten in een eCommerce-winkel, waar potentiële klanten door foto's van het product kunnen bladeren, hebben digitale producten alleen hun inhoud om op te vertrouwen. In dergelijke gevallen vormen beoordelingen een belangrijk sociaal bewijs voor nieuwe bezoekers die vaak niet zeker zijn van de prijs-kwaliteitverhouding van het product in kwestie.
(Power beoordelingen)
Terwijl sommige consumenten alleen naar reviews kijken bij het nemen van belangrijke aankoopbeslissingen, gebruikt ongeveer 30% van de jongere klanten (jonger dan 44 jaar) reviews voor elke acquisitie. Oudere shoppers ouder dan 45 jaar gebruiken reviews ook een behoorlijk percentage van de tijd. 19.7% van de klanten tussen de 45 en 68 gebruikt reviews voor elke aankoop.
(Statistieken)
Vanaf juni 2020 ontdekte Statista dat 57% van de Amerikaanse shoppers online beoordelingen als zeer nuttig beschouwt bij het nemen van aankoopbeslissingen. Maar liefst 60% van de respondenten zei dat ze altijd wat onderzoek online doen voordat ze een grote aankoop doen.
(Koppeling)
Tijdens onderzoek naar de activiteiten van kleine bedrijven online zei ongeveer 88% van de kleine bedrijven dat ze hun onlinereputatie elk kwartaal controleren. Volgens Clutch lijken meer kleine bedrijven de waarde van het behouden van hun merkimago in te zien dan grotere bedrijven. De meest gebruikte tool voor monitoring is social media.
(Buitenste doos)
Zelfs wanneer ze persoonlijk winkelen, wenden klanten zich tot internet om beoordelingen van andere klanten te verzamelen. OuterBox ontdekte dat 80% van de shoppers hun smartphone binnen of buiten een fysieke winkel gebruikt om reviews te vinden, prijzen te vergelijken en zelfs naar winkellocaties te zoeken.
(BrightLokaal)
63% van de consumenten zegt de Google-zoekmachines te gebruiken om reviews over een bedrijf op te sporen. Nog eens 54% gebruikt Facebook en 32% zegt Yelp te gebruiken. Uit het onderzoek van BrightLocal blijkt ook dat het gemiddelde lokale bedrijf op Google ongeveer 39 reviews heeft. Dit aantal varieert sterk tussen bedrijfstakken. Hotels hebben bijvoorbeeld meer kans op gemiddeld 309 beoordelingen.
(Yep)
Yelp heeft gemiddeld meer dan 224 miljoen reviews per december 2021. De activiteit op Yelp is afkomstig van meer dan 31 miljoen unieke apparaten. Yelp onthulde ook dat de thuis- en lokale dienstensector de meeste beoordelingen krijgt, in combinatie met de restaurantsector, namelijk 18%. Winkelrecensies zijn de volgende meest populaire, gevolgd door opties zoals 'Beauty en fitness'.
(Yotpo)
Yotpo geeft aan dat beoordelingen die op Twitter worden gedeeld, de verkoop waarschijnlijker zullen verhogen dan beoordelingen op andere sociale sites. Twitter-recensies verbeterden de verkoop met 6.46%, terwijl recensies op Facebook de e-commerce-verkopen slechts met ongeveer 6.46% verhoogden.
(Helder lokaal)
Volgens experts van Bright Local zegt ongeveer 39% van de klanten ouder dan 55 dat ze beoordelingen net zo vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen. In de lagere leeftijdsgroep is het vertrouwen nog hoger. Ongeveer 89% van de consumenten in de leeftijd van 35 tot 54 jaar zegt beoordelingen net zo te vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen.
(Podium)
83% van de consumenten is het ermee eens of "enigszins mee eens" dat beoordelingen relevant en recent moeten zijn om een verschil te maken in hun aankoopbeslissingen. Ongeveer 68% van de consumenten is het er ook mee eens dat ze een hoge beoordelingsscore niet zullen vertrouwen, tenzij deze ook met veel beoordelingen wordt geleverd.
(Podium)
Uit het onderzoek van Podium naar de staat van online reviews bleek dat 58% van de consumenten verder zou reizen om in contact te komen met bedrijven die positieve reviews hadden of meer zouden betalen voor een dienst met goede reviews. 41% van de Amerikanen gelooft dat beoordelingen ook een van de belangrijkste overwegingen zijn bij het browsen voor lokale bedrijven.
(Moz)
Moz ontdekte dat het hebben van positieve lokale beoordelingen uw kansen op een hogere positie in de zoekmachines kan vergroten. Recensies zijn goed voor ongeveer 15.44% van de SEO-ranglijst. De zoekmachines houden rekening met de kwantiteit, diversiteit, snelheid en kwaliteit van beoordelingen.
(Uberall)
Volgens Uberall kunnen fysieke bedrijven een aantal grote voordelen zien van een kleine toename van het aantal sterren. Alleen al het verhogen van online startbeoordelingen met 0.1% kan de conversieratio's met 25% verbeteren. Uberall ontdekte ook dat het behalen van een 3.7-sterrenbeoordeling uw kansen op conversies verbetert tot 120%. Bovendien wint een recensie-antwoordpercentage van 30% meer klanten.
(Podium)
Ongeveer 38% van de klanten zegt dat ze een gemiddelde beoordeling van minimaal vier sterren nodig hebben om te overwegen om met een bedrijf in zee te gaan. Nog eens 9% van de consumenten zou overwegen om in zee te gaan met een bedrijf met een gemiddelde beoordeling van één of twee sterren.
(Investeren)
Invesp ontdekte dat klanten tot 31% meer uitgeven aan bedrijven met uitstekende recensies. Bovendien doet ongeveer 98% van de klanten een aankoop nadat ze de recensie van een bedrijf op Yelp hebben gecontroleerd. Volgens Invesp leest de gemiddelde klant ongeveer 4-6 beoordelingen voordat hij beslist of hij een bedrijf vertrouwt en een aankoop doet.
Zoals je zou verwachten, neemt het aantal gelezen beoordelingen toe met de omvang van de financiële verplichting, daarom 64% van de kopers van bedrijfssoftware wil er minstens zes lezen software reviews voordat u een daadwerkelijke aankoop doet.
(Review-trackers)
Ongeveer 94% van de consumenten zegt een bedrijf te hebben vermeden vanwege een negatieve online review. Bovendien zegt 80% van de consumenten dat de sterbeoordelingen die ze het meest vertrouwen altijd hoger zijn dan vier sterren. Alles daaronder zal waarschijnlijk klanten wegjagen.
(Moz)
Volgens Moz lopen bedrijven het risico tot 22% van hun klanten te verliezen wanneer er slechts één negatief artikel verschijnt bij het zoeken naar een product. Als er maximaal 3 negatieve artikelen verschijnen tijdens een zoekopdracht, neemt het potentieel om een klant te verliezen toe tot 59.2%.
(chatmeter)
Reageren op klantbeoordelingen is net zo belangrijk als het genereren van positieve. Chatmeter ontdekte dat het verloop met gemiddeld 15% toeneemt als je weigert te reageren op reviews. Klanten zien graag dat hun favoriete bedrijven aandacht besteden aan feedback.
(Podium)
Podium ontdekte dat de juiste reactie op een review of getuigenis aanzienlijk kan veranderen hoe iemand over uw bedrijf denkt. 56% van de klanten zei dat ze een bedrijf anders zagen op basis van hoe ze op een recensie reageerden.
(Review-trackers)
Meer dan de helft van alle klanten verwacht dat een bedrijf met een negatieve of positieve recensie binnen 7 dagen of minder op die feedback zal reageren. De snelheid waarmee klanten een reactie verwachten is in de loop der jaren flink toegenomen.
(Moz)
Negatieve feedback en negatieve zinnen kunnen uw kansen om in de zoekmachines te scoren zelfs schaden. Moz ontdekte dat negatief sentiment een van de rangschikkingsfactoren is die Google in overweging neemt bij het bepalen waar u in de zoekmachines wordt geplaatst.
(Podium)
Ongeveer 81% van de consumenten zegt ongeveer vier keer per jaar of minder een bedrijfsreview achter te laten. Slechts ongeveer 20% van de klanten zegt nog nooit een bedrijfsreview te hebben achtergelaten. De overgrote meerderheid van de consumenten leest echter eerder beoordelingen dan ze achterlaat.
(e-marketeer)
Emarketer ontdekte dat visuele recensies bijzonder aantrekkelijk zijn voor de kopers van vandaag. Ongeveer 62% van de klanten geeft aan meer bereid te zijn om een product te kopen als ze de foto's en video's kunnen zien die andere klanten hebben achtergelaten.
(JungleScout)
Hoewel het steeds vaker voorkomt dat klanten online negatieve beoordelingen over een product achterlaten, is de meest voorkomende reden om een beoordeling achter te laten omdat de service of het product uitstekend was (56%). De tweede meest voorkomende reden om een review achter te laten is omdat het product niet naar tevredenheid was.
(BrightLokaal)
BrightLocal ontdekte dat ongeveer 73% van de consumenten in het verleden om een review is gevraagd door een bedrijf. Ongeveer 72% van de mensen die zeiden dat ze om feedback van een bedrijf waren gevraagd, gaven ook een recensie.
(Trustpilot)
Volgens Trustpilot behoren neprecensies tot de belangrijkste problemen waarmee consumenten te maken krijgen tijdens het winkelen. Valse getuigenissen en feedback kosten de gemiddelde Amerikaanse consument ongeveer $ 125 per jaar te verspillen.
(Podium)
Ongeveer 54% van de lokale bedrijven zegt op alle of de meeste beoordelingen te reageren. Het is echter waarschijnlijker dat een bedrijf zal reageren op een positieve review dan op een negatieve. Ongeveer 16% van de lokale bedrijven reageert nooit op beoordelingen.
Deze online recensiestatistieken laten zien dat consumenten overal online recensies en feedback vertrouwen om hen te helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen. Hoe meer beoordelingen u heeft en hoe recenter en relevanter ze lijken, hoe groter de kans dat u conversies genereert. Als u bovendien reageert op de beoordelingen die u ontvangt, kunt u de mening van klanten en het sentiment met betrekking tot uw merk verbeteren. Door te reageren op negatieve beoordelingen leert u wat uw klanten van uw bedrijf verwachten en krijgt u de kans om problemen met de klantenservice op te lossen.