2020 bleek een enorm jaar te zijn voor Instagram. Ze lanceerden niet alleen het langverwachte platform voor het delen van video's, Instagram Reels, maar het aantal mensen dat Instagram maandelijks gebruikte, bereikte meer dan een miljard. Bovendien is het sociale-mediaplatform geëvolueerd om zijn groeiende zakelijke accounts wereldwijd te ondersteunen.
Bij het plannen van je Instagram-marketingstrategie voor 2024, is het essentieel om de nieuwste en aankomende Instagram-trends voor 2024 te kennen. Of je nu van plan bent je aanwezigheid op Instagram uit te bouwen of gewoon geïnteresseerd bent in de cijfers, het loont om te begrijpen hoe dit platform evolueert.
We hebben het web afgespeurd en alles wat we konden vinden over de nieuwste en aankomende Instagram-trends voor 2024 verzameld in één complete ultieme lijst.
Nu je een paar teasers hebt bekeken, laten we er wat meer in duiken en meer interessante Instagram-feiten en -statistieken in meer detail bekijken.
(Backlinko )
Instagram heeft wereldwijd meer dan een miljard maandelijkse gebruikers bereikt en lijkt niet te stoppen. Amerika heeft het hoogste aantal Instagram-gebruikers met 120 miljoen mensen die maandelijks toegang hebben tot de app voor het delen van foto's. Instagram is het zesde meest gebruikte sociale platform voor gebruikers, na Facebook, YouTube, WhatsApp, FB Messenger en TikTok. Facebook is het meest gebruikte sociale platform, met meer dan 2.7 miljard maandelijkse actieve gebruikers.
Alleen YouTube heeft meer downloads op deze lijst (statistieken nog niet beschikbaar). Snapchat, Messenger en Facebook volgen op de voet, wat een uitstekende indicatie is van de aanhoudende groei van Instagram.
Volgens de laatste onderzoeksgegevens van Backlinko bevindt naar schatting 12% van de 1 miljard maandelijkse actieve Instagram-accounts zich in de VS, goed voor 46.2% van alle Amerikaanse smartphonegebruikers. India fellows in een goede tweede met 80 miljoen, Brazilië (77 miljoen) en Indonesië (63 miljoen).
Waar zoeken mensen het meest naar op Google? Enkele van de meest populaire zoekopdrachten zijn bekende websites zoals Facebook, YouTube, Amazon en Google zelf. Van alle zoekopdrachten haalde Instagram de top 10. Dit omvat ook generieke zoektermen zoals 'how-to' en 'video's'. Dit is een essentiële statistiek omdat dit platform meestal niet wordt gebruikt via een webinterface en wereldwijd zijn invloed laat zien.
Helemaal niet verrassend, de meeste inhoud op Instagram bestaat uit foto's, de belangrijkste redenen om Instagram te gebruiken. Meer dan een op de tien gebruikers gebruikt het platform specifiek om te winkelen of nieuwe producten te vinden, een belangrijke reden waarom visuals essentieel zijn om klanten aan te trekken. Een kleiner percentage is video-inhoud, die de neiging heeft om meer betrokkenheid te krijgen en op het platform te delen.
(Bedraad)
Uit beschikbare cijfers van Facebook blijkt dat er dagelijks 95 miljoen foto's worden geüpload en dat er gemiddeld 4.2 miljard likes per dag zijn. Om dat in perspectief te plaatsen, dat zijn 130 miljard likes in een maand en 1.5 biljoen likes per jaar!
Uit een recent onderzoek van SocialInsiders, waarbij meer dan 7 miljoen posts werden bekeken, bleek dat de meest uitgebreide Instagram-profielen twee keer zoveel reacties op videoposts hadden dan op fotoposts. De kans op betrokkenheid is groter bij video dan bij foto's, en sinds de integratie van video in de feedviews is geïntroduceerd, stijgt de aandacht jaar na jaar.
(Statista)
Statista meldde dat meer dan de helft van de wereldwijde populatie van Instagram-gebruikers 34 jaar of jonger is. Dit verbaast ons niet, aangezien over het algemeen miljoenen tieners en jongvolwassenen dagelijks naar dit socialemediaplatform komen. In oktober 2020 was 13.9% van de wereldwijde actieve Instagram-gebruikers vrouw tussen 18 en 34 jaar.
De VS heeft de meest actieve gebruikers op het platform met 120 miljoen+, gevolgd door India met 80 miljoen, Brazilië (77 miljoen), Indonesië (63 miljoen) en Rusland (44 miljoen). Zoals je kunt zien, heeft Instagram een grote internationale aanwezigheid, waardoor het zeer aantrekkelijk is voor zowel influencers als merken voor marketing.
(Statista)
Volgens Statista is 52% van de Instagram-gebruikers vrouw, terwijl 48% man is. Deze statistiek geeft informatie over de verspreiding van Instagram-gebruikers wereldwijd vanaf oktober 2020, gesorteerd op geslacht tijdens de enquêteperiode.
Vervolgens kijken we hoeveel Instagram-gebruikers buiten de VS wonen. Momenteel woont 88% van de 1 miljard maandelijkse gebruikers van Instagram buiten de VS. Amerikanen zijn het grootste Instagram-publiek, maar ze zijn verre van de meerderheid. De VS heeft 120 miljoen gebruikers, gevolgd door India met 80 miljoen, Brazilië (77 miljoen), Indonesië (63 miljoen) en Rusland (44 miljoen).
Dit is een belangrijke statistiek wanneer u nadenkt over het targeten van uw ideale doelgroep en wat voor soort inhoud u moet maken.
Volgens een onderzoek van Social Media Today onder Amerikanen is Instagram de populairste app onder 18- tot 24-jarigen, met rivaliserende Snapchat als goede tweede. Zo was de zeer succesvolle nieuwkomer TikTok niet in het onderzoek betrokken.
Om een beter inzicht te krijgen in wie Instagram het meest gebruikt, volgt hier een overzicht van de leeftijdsgerelateerde demografische gegevens van platforms onder Amerikaanse volwassenen:
Volgens eMarketer bracht de gemiddelde gebruiker 28 minuten per dag door op het platform2020. Bovendien voorspellen ze dat dit in de toekomst zal toenemen, en Facebook ervaart nu al een afname in usage tijd. Instagram zag voor het eerst in 2019 meer tijd per dag dan Snapchat.
Gemiddeld winkelen 130 miljoen mensen op het Instagram-platform en doen er rechtstreeks aankopen mee. Hoewel de shop-app nog relatief nieuw is op Instagram, wordt hij elk jaar beter. De nieuwe checkout-functie maakt het mogelijk om producten te kopen zonder de Instagram-interface te verlaten.
(MediaKix)
Volgens Mediakix schatte een onderzoek dat de totale uitgaven aan Instagram-influencers in 1.7 2019 miljard dollar bedroegen en tegen eind 2.3 zouden stijgen tot 2020 miljard dollar. Dit zal naar verwachting in 2021 aanzienlijk groeien.$80Er werd 0 miljoen uitgegeven, oplopend tot 1.3 miljard dollar in 2018.
(MediaKix)
Uit een MediaKix-onderzoek bleek dat gesponsorde berichten met door de FTC goedgekeurde hashtags elk jaar met 30% toenamen en in totaal meer dan 15.5 miljoen bedroegen.
(MediaKix)
Influencer marketing is de afgelopen jaren gegroeid dankzij Instagram. Influencer komt nu in verschillende niveaus, van nano tot mega-influencers met grote volgers. Als zodanig heeft elke influencer verschillende prijzen voor gesponsorde berichten.
Topberoemdheden zoals Cristiano Ronaldo kunnen een half miljoen tot een miljoen per gesponsorde post ontvangen. Nano- of micro-influencers kunnen ergens beginnen $50 met gecompenseerde freebies en weggeefacties.
(MediaKix)
De top 50 Instagram-beïnvloeders hadden een gecombineerd aantal volgers van meer dan 7 miljard. In 2017 hadden ze slechts 4 miljard, dus bijna vier jaar later hebben deze top Instagrammers bijna 70% meer volgers aan hun publiek toegevoegd.
Aangezien Instagram in de eerste plaats een platform voor het delen van foto's is, is het alleen maar logisch dat hun meest voorkomende advertentie een fotoadvertentie is. Volgens Jumper Media kun je echter maar één reactie verwachten voor elke 1,000 volgers die je hebt als het gaat om gesponsorde foto's. Er zijn andere manieren om uw bericht te promoten voor een betere betrokkenheid.
Met collectieadvertenties kunt u meerdere advertenties in één advertentie weergeven en potentiële klanten in staat stellen rechtstreeks vanuit de advertentie te kopen.
Het is niet eenvoudig om hierover statistieken te vinden, maar volgens de resultaten van Facebook was er een toename van 6.3% in conversies en 42% lagere conversiekosten bij het gebruik van collectieadvertenties dan bij andere advertentie-indelingen.
Volgens Media Kix zijn videoadvertenties veel effectiever dan foto's als het gaat om gebruikersbetrokkenheid. U kunt de betrokkenheid tot 3x vergroten door videoadvertenties te gebruiken in plaats van advertenties met één foto. Bovendien kun je met video in korte tijd veel meer overbrengen.
Instagram-verhalen zijn niet zo lang geleden gelanceerd en blijven Snapchat uitdagen als het beste videoplatform bij uitstek voor influencers. Gedurende 30 dagen werd een onderzoek uitgevoerd en plaatsten 12 top-beïnvloeders op sociale media gemiddeld 6.6 Instagram-verhalen per dag en slechts 5.3 Snapchat-verhalen. Instagram heeft meer dan 90 miljoen getagde winkellinks die elke maand worden aangeklikt en het is geen verrassing dat meer dan 1 op de 3 dagelijks actieve Instagrammers zei meer geïnteresseerd te zijn in een merk of product nadat ze het op Instagram Stories hadden gezien.
Veel bedrijven in veel sectoren zijn op de bandwagon van Instagram Stories gesprongen en hebben snel enkele van zijn functies overgenomen; dus zien ze een grotere betrokkenheid van de consument. Volgens Instagram heeft 50% van de 25 miljoen zakelijke accounts op Instagram in juli 2017 een Instagram-verhaal gepost en ontvangt 20% van de organische verhalen die door bedrijven zijn gepost een direct bericht.sage.
Instagram Stories is net zo belangrijk geworden als de hoofdfeed van Instagram. Facebook meldde onlangs dat 400 miljoen gebruikers dagelijks Instagram Stories gebruiken. De functie kreeg in de eerste twee maanden 100 miljoen dagelijkse gebruikers en is blijven toenemen.
Miljoenen tieners en jonge volwassenen stromen dagelijks naar dit socialemediaplatform. Instagram is snel uitgegroeid van een trendy app tot een enorm marketing sociaal netwerk en vertoont geen stoptekens. We schrapten het internet van wereldwijde rapporten zoals Statista en Mediakix naar meer gelokaliseerde bronnen en verzamelden de essentiële Instagram-statistieken voor 2024.