Wil je een blog starten voor je bedrijf? Bloggen speelt een cruciale rol in uw contentmarketing en zoekmachineoptimalisatie. In deze gids laten we u zien hoe u een blog start, van het kiezen van uw platform tot het publiceren van uw eerste bericht.
Een blog, wat een afkorting is voor weblog, is een website of gedeelte van een website die bestaat uit regelmatig bijgewerkte artikelen of blogberichten. Bloggen begon in 1997 en begon als een manier voor mensen om online tijdschriften te delen met vrienden en familie.
Tientallen jaren later is bloggen een belangrijke manier geworden voor zowel particulieren als bedrijven om contact te maken met hun doelgroep. Zoals getoond door Google Trends, is bloggen de afgelopen vijf jaar consistent gebleven in zoektrends.
Naast het opbouwen van een community rond inhoud, profiteren bedrijven op verschillende manieren van bloggen.
Het volgende proces zal u helpen bij het opzetten van uw online aanwezigheid om een succesvolle blog te runnen.
De eerste stap bij het starten van een blog is het selecteren van een blogplatform. Dit is de software die u gaat gebruiken om uw bloginhoud te beheren. Er zijn twee soorten blogplatforms.
Met gehoste blogplatforms kunt u zich meer concentreren op de inhoud die u wilt maken, en minder op de technische aspecten van het opzetten van een blog. Hoewel dat een aanzienlijk voordeel is voor mensen die niet van technologie houden of er geen tijd voor hebben, heeft het ook nadelen.
Voorbeelden van gehoste blogplatforms zijn: Wordpress.com, Squarespace, Wix, Medium en Tumblr.
Hoewel gehoste blogplatforms zichzelf verkopen als de ideale service voor mensen die minder technisch gedoe willen, is er een betere manier om het beste van twee werelden te krijgen.
Met zelf-gehoste blogplatforms kunt u de blogsoftware op uw domein installeren en uw blog beheren onder jij.com. Dit geeft je volledige controle over de functionaliteit van je blog en onbeperkte aanpassingsmogelijkheden voor het ontwerp.
WordPress is leidend CMS (Contentmanagement systeem). Hiermee kunt u een website bouwen met zoveel pagina's en blogberichten als u nodig heeft. U kunt de functionaliteit aanpassen met plug-ins en het ontwerp met een thema. We zullen binnenkort bespreken hoe.
Om mee te beginnen met WordPress, moet u het via een webhostingbedrijf op uw domein laten installeren. Hier is hoe.
Verscheidene web hosting providers bieden WordPress-specifieke webhostingplannen. De drie bedrijven WordPress beveelt voor hosting onder meer het volgende aan.
Als u een van deze kiest: WordPress hostingbedrijven, u hoeft zich geen zorgen te maken over de installatie WordPress. Het wordt geïnstalleerd op het door u gekozen domein. Het is de beste optie voor mensen die zich niet willen bezighouden met de technische kant van het opstarten van uw website.
U kunt ook kijken naar managed WordPress hosten. Beheerde hostingbedrijven, waaronder, Kinsta, WPEngine, LiquidWeb or InMotion, en bieden doorlopend aan WordPress management en toonaangevende klantenondersteuning. Hierdoor kunt u zich concentreren op uw inhoud terwijl uw webhost updates, beveiliging en back-ups afhandelt.
Registratie voor een domein voor een jaar begint meestal bij $ 12.95. Wanneer u zich aanmeldt voor een hostingplan met Bluehost or DreamHost, ontvang je het eerste jaar een gratis domein.
De beste domeinnaam voor uw bedrijf is uwbedrijfsnaam.com. Hoewel er veel nieuwe zijn TLD's (topniveaudomeinen) om uit te kiezen, is .com nog steeds de meest erkende extensie voor een website.
KenEm en NaamCheck zijn twee gratis services die u kunt gebruiken om te zoeken naar de beschikbaarheid van uw bedrijfsnaam als domein en als gebruikersnaam voor de beste sociale netwerken.
Idealiter zou je jezelf moeten kunnen profileren met het volgende.
Dit zal uw doelgroep helpen uw bedrijf op meerdere platforms te herkennen. U wilt dat uw klanten weten dat ze contact maken met uw bedrijf, van sociale netwerken tot uw website.
Zodra je een domeinnaam hebt gekozen, ben je klaar om je aan te melden voor WordPress hosting bij het bedrijf van uw keuze. Nadat u een bevestiging heeft ontvangen dat: WordPress is geïnstalleerd, kunt u doorgaan met het instellen van uw website.
Het eerste dat u moet configureren voor uw WordPress website is uw gebruikersnaam en wachtwoord. Dit wordt ook de hoofdbeheerder voor uw WordPress installatie. Om veiligheidsredenen wil je een andere gebruikersnaam dan admin kiezen. Bovendien wilt u uw naam in de gebruikersnaam als u blogt, aangezien uw gebruikersnaam wordt weergegeven in de URL voor uw berichten (uwbedrijf.com/auteur/gebruikersnaam). Het is beter om te hebben uwbedrijf.com/auteur/uwnaam of uwbedrijf.com/auteur/uwbedrijfsnaam voor uw berichten dan uwbedrijf.com/auteur/admin.
Zodra u zich aanmeldt bij WordPress, je ziet je WordPress dashboard. Het toont u details over uw recente activiteit, de algehele gezondheid van uw website, het laatste nieuws van WordPress, en aanvullende informatie van eventuele plug-ins die u hebt geïnstalleerd. Aan de linkerkant ziet u uw hoofdmenu-opties, waaronder de volgende.
Met een zelf-gehoste WordPress website heb je onbeperkte mogelijkheden voor een ontwerp. U kunt beginnen met gratis en betaalde thema's in de WordPress themabibliotheek. Voor een meer unieke look die past bij uw branche, zijn er premium thema's uit de volgende bronnen.
De voordelen van het kiezen van een premium thema boven een gratis thema zijn documentatie en ondersteuning. Veel premium-thema's worden geleverd met meerdere kleur- en lay-outopties om een unieke look voor uw bedrijfswebsite te garanderen.
Nadat u het uiterlijk van uw website met een thema hebt aangepast, moet u mogelijk een of meer plug-ins installeren, zoals aanbevolen door uw themaprovider. Plug-ins krachtige functies zoals een homepage-mediaschuifregelaar, contactformulier, zoekmachineoptimalisatie, caching, vacaturesite, forum, online winkel en meer.
Installeer indien mogelijk minder plug-ins. De eerste levensbehoeften voor een blog zijn onder meer:
Terwijl u doorgaat met het kiezen van plug-ins voor uw website, moet u rekening houden met de waarde die ze uw publiek zullen bieden. Als de plug-in geen waarde biedt, kan deze uw website alleen maar vertragen.
Om contact te maken met de doelgroep van je blog, wil je een paar statische pagina's voor je website maken. Om te beginnen heeft u een Over ons-pagina nodig die uw publiek vertelt wie er achter de bloginhoud zit. Als uw blog meer dan één auteur heeft, introduceer ze dan samen met redacteuren op uw over ons-pagina.
Vervolgens heeft u een pagina nodig die reclame maakt voor uw producten en diensten. U kunt producten direct verkopen op uw WordPress website met behulp van WooCommerce of verzamel leads met behulp van Gravity Forms.
Een contactpagina biedt websitebezoekers een manier om contact met u op te nemen over de inhoud, producten of diensten van uw website. Als u een lokaal bedrijf promoot, is dit de pagina waarop u uw lokale contactgegevens plaatst: naam, adres en telefoonnummer. Uw adres en telefoonnummer moeten worden toegevoegd aan de kop- of voettekst van uw site om ervoor te zorgen dat lokale klanten u kunnen vinden.
Ten slotte hebt u een pagina met het privacybeleid nodig om mensen te laten weten hoe u hun persoonlijke gegevens beschermt. U kunt een privacy policy generator om een gedetailleerd beleid voor uw website te genereren.
Om het succes van uw blog te bepalen, moet u websiteanalyse installeren. Google biedt twee gratis tools: Google Analytics en Google Search Console.
Als Google Analytics is geïnstalleerd, kunt u meer te weten komen over hoe uw inhoud presteert. U zult ontdekken hoeveel mensen uw inhoud bezoeken, hoe mensen deze hebben ontdekt, hoe lang ze op uw website blijven, op welke links ze klikken en of ze worden omgezet in een lead of verkoop.
Met Google Search Console kunt u zien hoeveel pagina's worden weergegeven in zoekresultaten, welke zoekopdrachten vertoningen en klikken genereren, hoe uw pagina's presteren met Core Web Vitals en of er fouten zijn waardoor Google uw site niet kan crawlen. Het waarschuwt u ook voor website-hacks en malware.
Zodra je WordPress website is in de lucht, je bent klaar om te gaan bloggen. De volgende stappen zorgen ervoor dat je je blog met veel vaart begint.
Hoe vaak wil je nieuwe inhoud op je blog publiceren? En realistischer, hoe vaak kun je nieuwe inhoud voor je blog maken? 38% van de bloggers publiceert één bericht per week. U kunt een voorbeeld zien van hoe u een blog kunt starten met een langzame toename van inhoud via CoSchedule.
De sleutel is om een schema te kiezen waarmee u consistent inhoud van hoge kwaliteit kunt maken. Als u een solo-ondernemer bent die slechts één post van hoge kwaliteit per maand publiceert, is het beter dan dagelijks een site te hebben met nieuwe inhoud van slechte kwaliteit.
Weet je niet waar je over moet bloggen? U kunt op verschillende manieren blogideeën genereren. Om te beginnen kun je tools gebruiken zoals: Hubspot's Blog Ideeën Generator. Het genereert 250 onderwerpen op basis van maximaal drie trefwoorden die u invoert, zoals hoe een blog te starten.
Google Trends is een tool die u kunt gebruiken om te zien welke onderwerpen trending zijn in uw regio voor uw branche. Zoek naar trefwoorden en kijk hoe ze sinds 2004 trending zijn geweest.
Als je nog steeds twijfelt, gebruik dan de onderstaande lijst als een ruwe schatting van de zoekpopulariteit van elke niche.
Hoewel er meer naar sommige van de bovenstaande niches wordt gezocht, betekent dit niet noodzakelijk dat ze het beste inkomstenpotentieel hebben. Sommige van de meeste winstgevende blog niches omvatten:
Zodra je de algemene marktcategorie van je blog hebt gedefinieerd, kun je blogposts gaan maken die verkeer uit de zoekresultaten zullen genereren. Probeer meer gedetailleerde ideeën voor onderwerpen te genereren met behulp van een hulpprogramma voor trefwoordonderzoek zoals SemRush (betaald) of Ubersuggest (vrij). Dergelijke tools geven je een lijst met relevante trefwoorden, woordgroepen en vragen die je kunt gebruiken om geoptimaliseerde ideeën voor blogposts op te wekken. Zoals Neil Patel over Ubersuggest zegt: "Je verspilt geen tijd meer aan het schrijven van inhoud die mensen niet willen lezen."
Terwijl u elke tool gebruikt om ideeën voor blogposts te bedenken, kunt u ze allemaal in één spreadsheet opslaan. Hierdoor kunt u elke keer dat u klaar bent om een nieuw stuk inhoud te maken, naar één document verwijzen.
Voor elke nieuwe blogpost wil je wat vooronderzoek doen. U wilt met name weten welke berichten al op de eerste pagina met zoekresultaten voor uw onderwerp staan.
Analyseer elk van de blogposts in de top tien zoekresultaten van Google. U wilt bepalen:
Met deze analyse kunt u het beste stuk inhoud over uw onderwerp maken. Eentje die mensen willen delen, ernaar linken en lezen.
Aangezien er tal van hulpmiddelen zijn die u kunnen helpen bij het bewerken en optimaliseren van uw tekst, is het belangrijk om uw eerste conceptinspanningen op uw lezers te concentreren. Schrijf met de expliciete bedoeling om de ultieme bron voor uw lezers over uw onderwerp te creëren.
Begin met een overzicht om u te helpen bij het onderwerp te blijven. Het zorgt er ook voor dat je geen punten mist en een gedegen stuk maakt.
Zodra uw eerste concept klaar is, kunt u kunstmatige intelligentie gebruiken om te bewerken en te optimaliseren. Grammarly en ProWritingAid zijn twee services die uw inhoud bewerken op grammatica, spelling, leesbaarheid en dubbele inhoud.
Nadat uw inhoud is bewerkt, optimaliseert u deze met tools zoals Inhoudseditor 2.0 door Surfer or Optimaliseren door MarketMuse. Beide tools helpen schrijvers om de perfecte balans tussen doel- en gerelateerde zoekwoorden in uw inhoud te creëren.
Streef ernaar om ten minste één afbeelding aan uw blogberichten toe te voegen. Hiermee kunt u extra trefwoord-geoptimaliseerde inhoud aan uw blogpost toevoegen. sd geeft u de mogelijkheid om te verschijnen in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen.
Uw afbeelding zal ook dienen als een miniatuur voor uw inhoud telkens wanneer deze op de meeste sociale-medianetwerken wordt gedeeld. De afbeelding moet de aandacht van gebruikers van sociale media trekken door op te vallen in de nieuwsfeed en het onderwerp van de post goed weer te geven.
Als je een SEO-plug-in zoals Yoast SEO hebt geïnstalleerd, moet je je seo-blog. Dit omvat het volgende:
Bekijk daarnaast de afbeeldingen die je hebt geüpload voor je blogbericht. Voeg bijschriften toe aan het bericht zelf onder de afbeelding en ALT-tags in de afbeeldingsinstellingen die uw doelzoekwoordgroep bevatten.
Voordat je je bericht publiceert, moet je een checklist doorlopen om te bevestigen dat je bericht is bewerkt, geoptimaliseerd, gecategoriseerd en getagd. Als je tevreden bent, kun je het bericht inplannen voor een later tijdstip of het direct publiceren.
Eenmaal gepubliceerd, moet u uw bericht promoten. Hoe meer promotie je geeft aan je bericht, hoe groter de kans dat het goed scoort in de zoekresultaten.
Naast het delen van uw bericht op sociale media en per e-mail, kunt u ook zoeken naar mogelijkheden om mensen naar uw inhoud te laten linken. Premium SEO-onderzoekstools zoals Semrush or Mosiah kan de lijst met links naar de blogposts van uw concurrenten tonen.
In veel gevallen zijn deze links afkomstig van andere blogposts. U kunt contact opnemen met de blog-editor of auteur om te zien of zij ook geïnteresseerd zijn in een link naar uw bericht als een update of compliment voor de link van uw concurrent.
We hopen dat deze gids het proces van het starten van een blog een beetje minder ontmoedigend heeft gemaakt. Onthoud dat de eerste stap bij het starten van een blog is om deze op een betrouwbare basis te bouwen. WordPress raadt aan om naar Bluehost en aanmelden voor WordPress web hosting. Volg vanaf daar de bovenstaande stappen om een solide basis te leggen voor een succesvolle blogtoekomst!