NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

Een blog starten (in 2024): stapsgewijze beginnershandleiding

Redactie, 14 februari 2023
Een blog starten (in 2024): stapsgewijze beginnershandleiding
Delen
Begin met het verkopen van digitale producten met Crevio
Crevio-logo
Crevio
Gesponsorde
$ 29.00 / maand
Crevio is een platform waar makers digitale producten, diensten, cursussen en toegang tot andere 3e-... kunnen verkopen. Meer informatie over Crevio

Wil je een blog starten voor je bedrijf? Bloggen speelt een cruciale rol in uw contentmarketing en zoekmachineoptimalisatie. In deze gids laten we u zien hoe u een blog start, van het kiezen van uw platform tot het publiceren van uw eerste bericht. 

Wat is een blog?

Een blog, wat een afkorting is voor weblog, is een website of gedeelte van een website die bestaat uit regelmatig bijgewerkte artikelen of blogberichten. Bloggen begon in 1997 en begon als een manier voor mensen om online tijdschriften te delen met vrienden en familie. 

Tientallen jaren later is bloggen een belangrijke manier geworden voor zowel particulieren als bedrijven om contact te maken met hun doelgroep. Zoals getoond door Google Trends, is bloggen de afgelopen vijf jaar consistent gebleven in zoektrends. 

Wat zijn de voordelen van bloggen? 

Naast het opbouwen van een community rond inhoud, profiteren bedrijven op verschillende manieren van bloggen. 

  • Door regelmatig hoogwaardige content rond een specifiek onderwerp te publiceren, kunnen bedrijven zichzelf positioneren als informatieautoriteit in hun niche. 
  • Blogberichten die goed zijn geoptimaliseerd voor zoeken, hebben het potentieel om goed te scoren in de zoekresultaten en uiteindelijk naar uw website te leiden. 
  • Blogberichten die zijn geschreven met de lezer in gedachten, kunnen met anderen worden gedeeld op sociale media, verkeer naar uw website leiden.
  • Blogberichten kunnen een onderdeel worden van uw marketingtrechter, nieuwe mensen kennis laten maken met uw bedrijf en hen helpen de informatie te ontdekken die ze nodig hebben om een ​​aankoop te doen. 

Hoe start ik een blog?

Het volgende proces zal u helpen bij het opzetten van uw online aanwezigheid om een ​​succesvolle blog te runnen. 

Selecteer een platform

De eerste stap bij het starten van een blog is het selecteren van een blogplatform. Dit is de software die u gaat gebruiken om uw bloginhoud te beheren. Er zijn twee soorten blogplatforms. 

Hosted

Met gehoste blogplatforms kunt u zich meer concentreren op de inhoud die u wilt maken, en minder op de technische aspecten van het opzetten van een blog. Hoewel dat een aanzienlijk voordeel is voor mensen die niet van technologie houden of er geen tijd voor hebben, heeft het ook nadelen. 

  • U bent beperkt tot de basisblogfunctionaliteit.
  • U bent beperkt tot een kleinere selectie van sjablonen/ontwerpen voor uw blog met weinig aanpassingsopties.
  • Mogelijk bent u beperkt tot een URL die eruitziet als jij.blog.com in plaats van jij.com
  • U moet de regels van het blogplatform volgen, die vaak kunnen veranderen en van invloed kunnen zijn op hoe u uw bedrijf promoot.

Voorbeelden van gehoste blogplatforms zijn: Wordpress.com, Squarespace, Wix, Medium en Tumblr. 

Hoewel gehoste blogplatforms zichzelf verkopen als de ideale service voor mensen die minder technisch gedoe willen, is er een betere manier om het beste van twee werelden te krijgen. 

Self-Hosted

Met zelf-gehoste blogplatforms kunt u de blogsoftware op uw domein installeren en uw blog beheren onder jij.com. Dit geeft je volledige controle over de functionaliteit van je blog en onbeperkte aanpassingsmogelijkheden voor het ontwerp. 

WordPress is leidend CMS (Contentmanagement systeem). Hiermee kunt u een website bouwen met zoveel pagina's en blogberichten als u nodig heeft. U kunt de functionaliteit aanpassen met plug-ins en het ontwerp met een thema. We zullen binnenkort bespreken hoe. 

Om mee te beginnen met WordPress, moet u het via een webhostingbedrijf op uw domein laten installeren. Hier is hoe. 

Kies een webhostingprovider

Verscheidene web hosting providers bieden WordPress-specifieke webhostingplannen. De drie bedrijven WordPress beveelt voor hosting onder meer het volgende aan.

  • Bluehost - WordPress hostingplannen met gratis WordPress installatie begint om $ 2.95 per maand met gratis domeinregistratie en gratis SSL. 
  • DreamHost - WordPress hostingplannen met gratis WordPress installatie begint om $ 2.59 per maand met gratis domeinregistratie en gratis SSL. 
  • SiteGround - WordPress hostingplannen met gratis WordPress installatie begint om $ 4.99 per maand met gratis SSL. 

Als u een van deze kiest: WordPress hostingbedrijven, u hoeft zich geen zorgen te maken over de installatie WordPress. Het wordt geïnstalleerd op het door u gekozen domein. Het is de beste optie voor mensen die zich niet willen bezighouden met de technische kant van het opstarten van uw website. 

U kunt ook kijken naar managed WordPress hosten. Beheerde hostingbedrijven, waaronder, Kinsta, WPEngine, LiquidWeb or InMotion, en bieden doorlopend aan WordPress management en toonaangevende klantenondersteuning. Hierdoor kunt u zich concentreren op uw inhoud terwijl uw webhost updates, beveiliging en back-ups afhandelt. 

Kies uw domeinnaam

Registratie voor een domein voor een jaar begint meestal bij $ 12.95. Wanneer u zich aanmeldt voor een hostingplan met Bluehost or DreamHost, ontvang je het eerste jaar een gratis domein. 

De beste domeinnaam voor uw bedrijf is uwbedrijfsnaam.com. Hoewel er veel nieuwe zijn TLD's (topniveaudomeinen) om uit te kiezen, is .com nog steeds de meest erkende extensie voor een website. 

KenEm en NaamCheck zijn twee gratis services die u kunt gebruiken om te zoeken naar de beschikbaarheid van uw bedrijfsnaam als domein en als gebruikersnaam voor de beste sociale netwerken. 

Idealiter zou je jezelf moeten kunnen profileren met het volgende.

  • uwbedrijf.com
  • facebook.com/uwbedrijf
  • instagram.com/uwbedrijf
  • twitter.com/uwbedrijf 
  • linkedin.com/bedrijf/uwbedrijf
  • youtube.com/uwbedrijf 

Dit zal uw doelgroep helpen uw bedrijf op meerdere platforms te herkennen. U wilt dat uw klanten weten dat ze contact maken met uw bedrijf, van sociale netwerken tot uw website. 

Zodra je een domeinnaam hebt gekozen, ben je klaar om je aan te melden voor WordPress hosting bij het bedrijf van uw keuze. Nadat u een bevestiging heeft ontvangen dat: WordPress is geïnstalleerd, kunt u doorgaan met het instellen van uw website. 

Kies jouw WordPress Gebruikersnaam

Het eerste dat u moet configureren voor uw WordPress website is uw gebruikersnaam en wachtwoord. Dit wordt ook de hoofdbeheerder voor uw WordPress installatie. Om veiligheidsredenen wil je een andere gebruikersnaam dan admin kiezen. Bovendien wilt u uw naam in de gebruikersnaam als u blogt, aangezien uw gebruikersnaam wordt weergegeven in de URL voor uw berichten (uwbedrijf.com/auteur/gebruikersnaam). Het is beter om te hebben uwbedrijf.com/auteur/uwnaam of uwbedrijf.com/auteur/uwbedrijfsnaam voor uw berichten dan uwbedrijf.com/auteur/admin.

Leren kennen WordPress

Zodra u zich aanmeldt bij WordPress, je ziet je WordPress dashboard. Het toont u details over uw recente activiteit, de algehele gezondheid van uw website, het laatste nieuws van WordPress, en aanvullende informatie van eventuele plug-ins die u hebt geïnstalleerd. Aan de linkerkant ziet u uw hoofdmenu-opties, waaronder de volgende.

Dashboardscherm – WordPress.org-forums
  • Berichten – Met het menu Berichten kunt u al uw blogposts bekijken, nieuwe blogposts maken, uw categorieën bekijken en uw tags bekijken. 
  • Media – In het menu Media kun je alles bekijken wat je hebt geüpload WordPress (zoals afbeeldingen) en voeg nieuwe items toe aan uw mediabibliotheek. 
  • Pages – Met het menu Pagina's kunt u al uw statische pagina's bekijken en nieuwe maken. 
  • Heb je vragen? Stel ze hier. – Als je mensen toestaat reacties op je blogposts achter te laten, kun je ze in het menu Reacties bekijken en modereren. 
  • het Uiterlijk - Het menu Uiterlijk bevat koppelingen naar uw thema's, thema-editor, widgets (inhoud in uw zijbalk), menu's, achtergrond en customizer.  
  • Plugins – In het menu Plug-ins vindt u nieuwe plug-ins en voegt u ze toe. Met plug-ins kunt u verbeterde functionaliteit toevoegen aan uw WordPress website. 
  • Gebruikers – In het menu Gebruikers vindt u uw profiel en, als beheerder, een lijst met alle gebruikers die op uw website zijn geregistreerd en de mogelijkheid om nieuwe gebruikers toe te voegen. Dit is handig als u wilt dat meer dan één persoon inhoud voor uw website beheert of maakt. 
  • Tools – Het menu Tools bevat Import en Export als u bloginhoud van een ander platform heeft of uw inhoud naar een ander platform wilt exporteren. Het heeft ook de mogelijkheid om uw persoonlijke gegevens te exporteren en te wissen. 
  • Instellingen – Met het menu Instellingen kunt u de voorkeuren van uw site aanpassen. U kunt bepalen hoe de voorpagina van uw website eruitziet, tijdsopmaak, moderatie van opmerkingen, standaardcategorie voor blogberichten en meer. 

Kies een ontwerp

Met een zelf-gehoste WordPress website heb je onbeperkte mogelijkheden voor een ontwerp. U kunt beginnen met gratis en betaalde thema's in de WordPress themabibliotheek. Voor een meer unieke look die past bij uw branche, zijn er premium thema's uit de volgende bronnen. 

  • Themeforest – Deze marktplaats heeft meer dan 11,000 WordPress thema's van professionele ontwerpers. 
  • ElegantThemes – Het huis van Divi, de meest gebruikte WordPress kader
  • StudioPress – Makers van het Genesis-framework voor WordPress, ze hebben tientallen thema's en thema-ontwikkelaars die je kunnen helpen verder aan te passen. 
  • TemplateMonster – Deze marktplaats heeft meer dan 2,600 WordPress thema's. 

De voordelen van het kiezen van een premium thema boven een gratis thema zijn documentatie en ondersteuning. Veel premium-thema's worden geleverd met meerdere kleur- en lay-outopties om een ​​unieke look voor uw bedrijfswebsite te garanderen. 

Installeer Plugins

Nadat u het uiterlijk van uw website met een thema hebt aangepast, moet u mogelijk een of meer plug-ins installeren, zoals aanbevolen door uw themaprovider. Plug-ins krachtige functies zoals een homepage-mediaschuifregelaar, contactformulier, zoekmachineoptimalisatie, caching, vacaturesite, forum, online winkel en meer. 

RankMath — Beste SEO-tool voor WordPress

Installeer indien mogelijk minder plug-ins. De eerste levensbehoeften voor een blog zijn onder meer:

  • Een SEO-plug-in zoals RangMath stelt u in staat om de SEO-instellingen voor al uw pagina's, berichten, categorieën, tags en archiefpagina's te configureren.
  • Een formulier-plug-in zoals WP-formulieren stelt u in staat professionele contactformulieren, offerte-aanvraagformulieren en andere noodzakelijke websiteformulieren te maken om leads te verzamelen die in verkoop worden omgezet. 
  • Een caching-plug-in zoals WP Rocket om een ​​snellere laadsnelheid van de pagina te garanderen om te helpen voldoen aan Google's Core Web Vitals voor paginaprestaties en mobiele rankings. 
  • Een plug-in voor spamcontrole zoals Akismet, die spam-opmerkingen van legitieme uitfiltert. 
  • Een back-up- en beveiligingsplug-in zoals VaultPress als uw hostingbedrijf deze functies niet biedt. Het zal uw website beveiligen tegen common WordPress inbraakpogingen en maak dagelijks een nieuwe kopie van de inhoud van uw website. 

Terwijl u doorgaat met het kiezen van plug-ins voor uw website, moet u rekening houden met de waarde die ze uw publiek zullen bieden. Als de plug-in geen waarde biedt, kan deze uw website alleen maar vertragen. 

Basispagina's maken

Om contact te maken met de doelgroep van je blog, wil je een paar statische pagina's voor je website maken. Om te beginnen heeft u een Over ons-pagina nodig die uw publiek vertelt wie er achter de bloginhoud zit. Als uw blog meer dan één auteur heeft, introduceer ze dan samen met redacteuren op uw over ons-pagina. 

Vervolgens heeft u een pagina nodig die reclame maakt voor uw producten en diensten. U kunt producten direct verkopen op uw WordPress website met behulp van WooCommerce of verzamel leads met behulp van Gravity Forms. 

Een contactpagina biedt websitebezoekers een manier om contact met u op te nemen over de inhoud, producten of diensten van uw website. Als u een lokaal bedrijf promoot, is dit de pagina waarop u uw lokale contactgegevens plaatst: naam, adres en telefoonnummer. Uw adres en telefoonnummer moeten worden toegevoegd aan de kop- of voettekst van uw site om ervoor te zorgen dat lokale klanten u kunnen vinden. 

Ten slotte hebt u een pagina met het privacybeleid nodig om mensen te laten weten hoe u hun persoonlijke gegevens beschermt. U kunt een privacy policy generator om een ​​gedetailleerd beleid voor uw website te genereren. 

Analytics installeren

Om het succes van uw blog te bepalen, moet u websiteanalyse installeren. Google biedt twee gratis tools: Google Analytics en Google Search Console

Als Google Analytics is geïnstalleerd, kunt u meer te weten komen over hoe uw inhoud presteert. U zult ontdekken hoeveel mensen uw inhoud bezoeken, hoe mensen deze hebben ontdekt, hoe lang ze op uw website blijven, op welke links ze klikken en of ze worden omgezet in een lead of verkoop. 

Met Google Search Console kunt u zien hoeveel pagina's worden weergegeven in zoekresultaten, welke zoekopdrachten vertoningen en klikken genereren, hoe uw pagina's presteren met Core Web Vitals en of er fouten zijn waardoor Google uw site niet kan crawlen. Het waarschuwt u ook voor website-hacks en malware. 

Hoe begin ik met bloggen?

Zodra je WordPress website is in de lucht, je bent klaar om te gaan bloggen. De volgende stappen zorgen ervoor dat je je blog met veel vaart begint. 

1. Maak een schema

Hoe vaak wil je nieuwe inhoud op je blog publiceren? En realistischer, hoe vaak kun je nieuwe inhoud voor je blog maken? 38% van de bloggers publiceert één bericht per week. U kunt een voorbeeld zien van hoe u een blog kunt starten met een langzame toename van inhoud via CoSchedule

De sleutel is om een ​​schema te kiezen waarmee u consistent inhoud van hoge kwaliteit kunt maken. Als u een solo-ondernemer bent die slechts één post van hoge kwaliteit per maand publiceert, is het beter dan dagelijks een site te hebben met nieuwe inhoud van slechte kwaliteit. 

2. Genereer onderwerpideeën

Weet je niet waar je over moet bloggen? U kunt op verschillende manieren blogideeën genereren. Om te beginnen kun je tools gebruiken zoals: Hubspot's Blog Ideeën Generator. Het genereert 250 onderwerpen op basis van maximaal drie trefwoorden die u invoert, zoals hoe een blog te starten

Google Trends is een tool die u kunt gebruiken om te zien welke onderwerpen trending zijn in uw regio voor uw branche. Zoek naar trefwoorden en kijk hoe ze sinds 2004 trending zijn geweest.

Als je nog steeds twijfelt, gebruik dan de onderstaande lijst als een ruwe schatting van de zoekpopulariteit van elke niche.

Kies een niche die voldoende zoekverkeer ontvangt, vooral als u van plan bent inkomsten te genereren met uw blog. Bron: Kristie Heuvel

Hoewel er meer naar sommige van de bovenstaande niches wordt gezocht, betekent dit niet noodzakelijk dat ze het beste inkomstenpotentieel hebben. Sommige van de meeste winstgevende blog niches omvatten:

  • Persoonlijke financiën
  • Gezondheid en fitness
  • Schoonheid en mode
  • Zakelijk
  • Persoonlijke ontwikkeling

Zodra je de algemene marktcategorie van je blog hebt gedefinieerd, kun je blogposts gaan maken die verkeer uit de zoekresultaten zullen genereren. Probeer meer gedetailleerde ideeën voor onderwerpen te genereren met behulp van een hulpprogramma voor trefwoordonderzoek zoals SemRush (betaald) of Ubersuggest (vrij). Dergelijke tools geven je een lijst met relevante trefwoorden, woordgroepen en vragen die je kunt gebruiken om geoptimaliseerde ideeën voor blogposts op te wekken. Zoals Neil Patel over Ubersuggest zegt: "Je verspilt geen tijd meer aan het schrijven van inhoud die mensen niet willen lezen."

Terwijl u elke tool gebruikt om ideeën voor blogposts te bedenken, kunt u ze allemaal in één spreadsheet opslaan. Hierdoor kunt u elke keer dat u klaar bent om een ​​nieuw stuk inhoud te maken, naar één document verwijzen. 

3. Voer vooronderzoek uit

Voor elke nieuwe blogpost wil je wat vooronderzoek doen. U wilt met name weten welke berichten al op de eerste pagina met zoekresultaten voor uw onderwerp staan. 

Analyseer elk van de blogposts in de top tien zoekresultaten van Google. U wilt bepalen:

  • De gemiddelde lengte van de best beoordeelde blogposts. Als de topberichten over uw onderwerp gemiddeld 1,000 – 5,000 woorden lang zijn, moet u ernaar streven om uw bericht 3,000 woorden te maken met ruimte om in de toekomst uit te breiden. 
  • Welke punten worden behandeld in de blogposts. U wilt uw concurrenten niet dupliceren, maar liever alles afdekken wat ze dekken en dan nog iets meer. 
  • Welk type media is opgenomen in elk bericht (afbeeldingen, video, audio of aanvullende PDF).
  • Welk type referenties zijn opgenomen (statistieken, onderzoek, enquêtes of citaten). 

Met deze analyse kunt u het beste stuk inhoud over uw onderwerp maken. Eentje die mensen willen delen, ernaar linken en lezen. 

4. Schrijf het eerste concept voor mensen

Aangezien er tal van hulpmiddelen zijn die u kunnen helpen bij het bewerken en optimaliseren van uw tekst, is het belangrijk om uw eerste conceptinspanningen op uw lezers te concentreren. Schrijf met de expliciete bedoeling om de ultieme bron voor uw lezers over uw onderwerp te creëren. 

Begin met een overzicht om u te helpen bij het onderwerp te blijven. Het zorgt er ook voor dat je geen punten mist en een gedegen stuk maakt. 

5. Bewerk en optimaliseer de eerste versie met AI

Zodra uw eerste concept klaar is, kunt u kunstmatige intelligentie gebruiken om te bewerken en te optimaliseren. Grammarly en ProWritingAid zijn twee services die uw inhoud bewerken op grammatica, spelling, leesbaarheid en dubbele inhoud. 

Nadat uw inhoud is bewerkt, optimaliseert u deze met tools zoals Inhoudseditor 2.0 door Surfer or Optimaliseren door MarketMuse. Beide tools helpen schrijvers om de perfecte balans tussen doel- en gerelateerde zoekwoorden in uw inhoud te creëren. 

6. Media toevoegen

Streef ernaar om ten minste één afbeelding aan uw blogberichten toe te voegen. Hiermee kunt u extra trefwoord-geoptimaliseerde inhoud aan uw blogpost toevoegen. sd geeft u de mogelijkheid om te verschijnen in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen. 

Uw afbeelding zal ook dienen als een miniatuur voor uw inhoud telkens wanneer deze op de meeste sociale-medianetwerken wordt gedeeld. De afbeelding moet de aandacht van gebruikers van sociale media trekken door op te vallen in de nieuwsfeed en het onderwerp van de post goed weer te geven. 

7. Configureer zoekinstellingen

Als je een SEO-plug-in zoals Yoast SEO hebt geïnstalleerd, moet je je seo-blog. Dit omvat het volgende:

  • SEO titel – Een voor zoekwoorden geoptimaliseerde titel voor uw bericht van minder dan 60 tekens. 
  • Meta description – Een trefwoord geoptimaliseerde beschrijving van minder dan 160 tekens. 
  • Naaktslak – Een korte, voor zoekwoorden geoptimaliseerde URL voor uw blogbericht. 

Bekijk daarnaast de afbeeldingen die je hebt geüpload voor je blogbericht. Voeg bijschriften toe aan het bericht zelf onder de afbeelding en ALT-tags in de afbeeldingsinstellingen die uw doelzoekwoordgroep bevatten. 

8. Publiceren

Voordat je je bericht publiceert, moet je een checklist doorlopen om te bevestigen dat je bericht is bewerkt, geoptimaliseerd, gecategoriseerd en getagd. Als je tevreden bent, kun je het bericht inplannen voor een later tijdstip of het direct publiceren. 

9. bevorderen

Eenmaal gepubliceerd, moet u uw bericht promoten. Hoe meer promotie je geeft aan je bericht, hoe groter de kans dat het goed scoort in de zoekresultaten. 

Naast het delen van uw bericht op sociale media en per e-mail, kunt u ook zoeken naar mogelijkheden om mensen naar uw inhoud te laten linken. Premium SEO-onderzoekstools zoals Semrush or Mosiah kan de lijst met links naar de blogposts van uw concurrenten tonen. 

In veel gevallen zijn deze links afkomstig van andere blogposts. U kunt contact opnemen met de blog-editor of auteur om te zien of zij ook geïnteresseerd zijn in een link naar uw bericht als een update of compliment voor de link van uw concurrent. 

Conclusie

We hopen dat deze gids het proces van het starten van een blog een beetje minder ontmoedigend heeft gemaakt. Onthoud dat de eerste stap bij het starten van een blog is om deze op een betrouwbare basis te bouwen. WordPress raadt aan om naar Bluehost en aanmelden voor WordPress web hosting. Volg vanaf daar de bovenstaande stappen om een ​​solide basis te leggen voor een succesvolle blogtoekomst!

FindstackDe redactie van het bedrijf bestaat uit een groep B2B SaaS-experts die honderden verschillende zakelijke softwareproducten en -diensten hebben getest en beoordeeld. We hebben al het vertrouwen van meer dan 150,000 lezers over de hele wereld.
Abonneer u en ontvang softwaredeals rechtstreeks in uw inbox.
Aanmelden 4,800+ andere ondernemers blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen.
Geen spam. U kunt zich op elk gewenst moment afmelden.