NIEUW
Introductie van aanbiedingen:
Vind exclusieve softwaredeals voor uw favoriete tools →

Hoe een online cursus op de markt te brengen: 7 beproefde en geteste strategieën

Axel Grubba, 18 mei 2023
Hoe een online cursus op de markt te brengen: 7 beproefde en geteste strategieën
Delen
Begin met het verkopen van digitale producten met Crevio
Crevio-logo
Crevio
Gesponsorde
5.0
(1)
$ 29.00 / maand
Crevio is een platform waar makers digitale producten, diensten, cursussen en toegang tot andere 3e-... kunnen verkopen. Meer informatie over Crevio

Individuen met verschillende achtergronden en leeftijdsgroepen zijn steeds meer geïnteresseerd in het verkennen van een breed scala aan onderwerpen voor verschillende doeleinden. Deze honger naar kennis drijft de markt voor online leren aan, die een enorme groei doormaakt en geen tekenen van vertraging vertoont. 

De industrie zal naar verwachting al bereiken $50 miljard tegen 2026. Niet verwonderlijk, gezien het feit dat online cursussen meer cursusvariatie bieden en mensen in staat stellen zelfstandig en vaak in hun eigen tempo te leren. Daartoe nemen veel eigenaren van nieuwe bedrijven online cursussen op om de inherente voordelen ervan te benutten.

Maar hoe goed u ook bent in het bouwen van online cursussen voor uw bedrijf, de noodzaak om dit te ondersteunen met een effectieve marketingstrategie is cruciaal voor het succes ervan. De juiste online marketingtechnieken maken cursuspromotie bij de juiste mensen makkelijker en effectiever. En gezien dit hebben we zeven van de beste en meest kosteneffectieve manieren beoordeeld waarop bedrijven hun online cursussen op de markt kunnen brengen. 

Wat is online cursusmarketing?

Dus, waar gaat online cursusmarketing over?

Online cursusmarketing verwijst naar de handige trucs en tactieken die worden gebruikt om een ​​online cursus te promoten. 

In de meeste gevallen houdt dit in: 

  1. Stel een solide marketingplan op waarin je de methoden uiteenzet die je gaat gebruiken om je cursus te verkopen (we hebben 7 ideeën verderop voor je).
  2. Cursusmateriaal maken dat zowel boeiend is als uw leerlingen enthousiast maakt.
  3. Een cursus online zetten met behulp van een van de speciale online cursusplatforms.
  4. Een heleboel digitale marketingkanalen aanboren, zoals sociale media en zoekmachines, om potentiële klanten te bereiken.

Het uitvoeren van een uitstekend marketingplan betekent dat u een goed begrip moet hebben van de branche, de concurrentie, uw doelgroep en uw ideale klant. Bovendien moet u de voordelen en resultaten van de cursus op een duidelijke en overtuigende manier kunnen communiceren. Met dit alles in gedachten, bent u goed op weg naar succes met online cursussen.

Hier is een geweldig voorbeeld van de oprichter van Indie Worldwide, een gemeenschap van startende oprichters, Anthony Castrio.

Online cursus marketing

In deze tweet promoot Castrio duidelijk de Twitter-cursus van Dagobert Renouf - en het is effectief om de volgende redenen: 

  • Op een heel natuurlijke en organische manier vertelt hij zijn publiek dat hij dankzij de flitsverkoop eindelijk de cursus volgt. 
  • Hij maakt gebruik van zijn grote Twitter-aanhang, die grotendeels bestaat uit beginnende oprichters van een start-up, een publiek dat waarschijnlijk interesse zou tonen in de koers van Dagobert. 
  • Hij maakt gebruik van zijn gedefinieerde expertise en geloofwaardigheid in deze ruimte. Als expert in de start-upindustrie zullen zijn volgers waarschijnlijk opletten en luisteren naar zijn aanbevelingen. 
  • Hij gaf in zijn tweet de urgentie aan door te vermelden dat het om een ​​flitsverkoop ging. 

Zoals je kunt zien, kreeg de tweet veel aandacht, met meer dan vierduizend weergaven - en dat is wat we willen met onze marketinginspanningen voor onze online cursussen. 

Dit is waarom:

Het belang van marketing voor uw online cursus

Het creëren van een fantastische online cursus is slechts het halve werk. Uiteindelijk moet u uw cursus onder de aandacht brengen van het juiste publiek. Het op de markt brengen van uw online cursus is de sleutel tot opvallen in de steeds groeiende zee van e-learningmogelijkheden. En door uw cursus effectief te promoten, trekt u niet alleen de cursisten aan die er echt baat bij hebben, maar zorgt u er ook voor dat uw harde werk en expertise niet onopgemerkt blijven. Laten we hier dieper op ingaan: 

# Het helpt bij het opbouwen van uw merk en online aanwezigheid

Door uw online cursus een goede promotionele impuls te geven, krijgt u niet alleen een plaats voor uw merk, maar onderscheidt u zich ook van de concurrentie, versterkt u uw geloofwaardigheid en versterkt u uw status als professional in uw niche. De marketingtactieken die we binnenkort zullen onderzoeken, zullen uw cursus helpen de digitale ruis te doorbreken en de aandacht te trekken van enthousiaste studenten. Door eersteklas inhoud te maken die echt resoneert met uw doelgroep, cultiveert u een gemeenschap van betrokken volgers die gretig zullen genieten van wat u te bieden heeft.

# Leer je doelgroep beter kennen

U moet uw doelgroep goed kennen om uw cursus succesvol te promoten. En online marketing biedt tal van mogelijkheden om meer over hen te weten te komen door middel van directe betrokkenheid of door te kijken naar hun interacties op sociale media. Vind de platforms waar uw publiek waarschijnlijk rondhangt. Twitter en LinkedIn kunnen bijvoorbeeld het beste zijn voor het vinden van startende oprichters.

# Verhoogt de omzet

Online marketing helpt uw ​​cursusinschrijvingspercentage te verhogen van mensen die mogelijk op de hoogte zijn van uw cursus maar geen actie hebben ondernomen. Als je het goed doet, kan je marketingstrategie prospects het extra duwtje in de rug geven dat ze nodig hebben om zich aan te melden en zich te abonneren. 

Bovendien kunt u uw huidige klanten leren hoe ze de waarde van uw aanbiedingen kunnen benutten, wat kan leiden tot meer conversies. En veel marketingactiviteiten kosten je weinig tot geen geld om uit te voeren, dus je hebt meer geld in je portemonnee.

Hoe een online cursus op de markt te brengen

Het goede nieuws is dat u niet alles hoeft uit te zoeken voordat u met marketing begint. U moet echter duidelijk zijn over uw beloofde resultaten en of u ze kunt waarmaken. Dit is essentieel omdat u in de eerste plaats de cursuswaarde verkoopt. Hier zijn 7 manieren om uw online cursus effectief te promoten.

1. Maak een leadmagneet

Leadmagneten kunnen prospects aantrekken met een aantrekkelijk aanbod in ruil voor hun contactgegevens. Het kan een gratis middel zijn, zoals een sjabloon of ebook; of een speciale deal voor klanten. Hun naam, e-mailadres en bedrijfsgegevens maken het gemakkelijker om een ​​relatie op te bouwen. Door u hun gegevens te geven, hebben zij ermee ingestemd om promotiemateriaal over uw cursus en andere inhoud te ontvangen. En elke interactie is een kans om naamsbekendheid op te bouwen en hen dichter bij het boeken van uw cursus te brengen.

De lead magnet route volgen is gratis, en het bieden van directe waarde aan uw prospects is een uitstekende eerste indruk. Hier is een eenvoudig en effectief lead magnet voorbeeld.

Voorbeeld

Loodmagneet voorbeeld

De Sales Evangelist pakt een veelvoorkomend probleem aan voor eigenaren van kleine bedrijven met inconsistente verkopen. Ze tonen empathie, bespreken mogelijke oorzaken om hun autoriteit te demonstreren en adviseren dat hun e-boek bevat wat ze nodig hebben om dit probleem op te lossen.

2. Voer een voorverkoop uit

Het runnen van een voorverkoop is het overwegen waard als je een publiek hebt op je sociale media of e-maillijst. Een voorverkoop is als een wachtlijst, waar klanten voor je cursus betalen voordat deze wordt gelanceerd. Deze methode werkt omdat veel mensen graag toegang hebben tot iets nieuws of exclusiefs. In dit geval hebben zij als eerste toegang tot uw kennis. En voor u zijn de voordelen legio:

  • U kunt de rente peilen
  • U ontvangt 100% winst, die kan bijdragen aan het voltooien of verfijnen van de cursus
  • Je creëert een hype rond je cursus

Deze methode is echter enigszins riskant, omdat ontevreden klanten van de daken kunnen schreeuwen over hun ontevredenheid en uw merk kunnen aantasten. Zorg ervoor dat u uw beloften nakomt.

Voorbeeld

Als een leidende magneet moet je naast de cursus de extra stimulans bieden om nu voor de cursus te betalen in plaats van te wachten op de lancering. Terugkomend op ons Twitter-voorbeeld, was de flash-verkoop de extra stimulans.

Voorbeeld van een flitsverkoop

Spark My Relationship biedt drie freebies aan iedereen die zijn cursus tijdens de voorverkoop koopt. Ze omvatten de prijs van elk product om potentiële klanten te verleiden om van het aanbod te profiteren.

3. Gebruik een live event om prospects een voorproefje te geven

Mensen zullen zich meer aangetrokken voelen tot uw cursus als ze een idee hebben van de voordelen die uw cursus kan bieden. Overweeg een voorproefje van uw cursuservaring te geven met behulp van een livestream op de socialemediaplatforms die uw doelgroep vaak bezoekt.

U kunt bijvoorbeeld een gratis les geven over een deel van uw cursus om interesse te wekken voor uw merk en aanbod. Als alternatief kan een Q&A-sessie waarin de onderwerpen die in uw cursus worden behandeld, worden besproken, ook dienen als een geweldige cursusinleiding en de perfecte gelegenheid om meer te weten te komen over uw publiek. Overweeg om notities te maken van de soorten vragen en zorgen die uw toehoorders tijdens de sessie naar voren hebben gebracht, of u kunt een feedbackformulier gebruiken. Deze informatie helpt u bij het afstemmen van uw koers of toekomstige campagnes.

4. Start een YouTube-kanaal

YouTube is een zeer succesvol platform met ongeveer 122 miljoen dagelijkse gebruikers en is na Google de meest bezochte zoekmachine. Veel kijkers gebruiken YouTube voor 'how-to'-video's, die hoger kunnen scoren dan website-inhoud. Overweeg een YouTube-kanaal te starten om waardevolle en interessante inhoud over uw cursus te publiceren, en neem links naar uw cursus of website op in de videobeschrijving.

U kunt promotievideo's voor korte cursussen maken met verschillende titels om de bekendheid te vergroten, wat u vervolgens kunt doen upload naar YouTube. Om goed te scoren, neemt u populaire zoekwoorden met betrekking tot uw cursus op in uw beschrijvingen en videotitels.

Mix uw video-inhoud. Anders wekt u misschien de indruk van een wanhopige verkoper. Sommige video's mogen uw cursus slechts kort vermelden, waarbij de meeste inhoud een cursusgerelateerd onderwerp behandelt. Als uw cursus bijvoorbeeld gaat over het worden van landschapsarchitect, kan een van uw video's waarde toevoegen door de beste kunstgras te onderzoeken om aan te schaffen voor specifieke tuinontwerpen.

Voorbeeld

Khan Academy is een gepersonaliseerd leermiddel. Ze demonstreren hun aanbod door middel van korte lessen op YouTube. Ze richten zich op een verscheidenheid aan onderwerpen, gepresenteerd in hapklare weetjes die hun publiek meer aanspreken dan een traditionele lange video zou doen.

Khan Academy gepersonaliseerd leermiddel

5. Start een podcast

Podcasts zijn niet meer zo niche als vroeger. Een starten is een uitstekende manier om podcastluisteraars in uw publiek te bereiken, uw expertise over een onderwerp te demonstreren en uw online aanwezigheid te laten groeien. Je kunt ook op de podcast van iemand anders verschijnen, een interviewer of geïnterviewde zijn, of samenwerken met andere podcasters in het veld om bekendheid te krijgen bij een nieuw publiek.

Iedereen die luistert, zal een potentiële student zijn. Deel waardevolle tips en eindig door hen te vragen uw website te bezoeken voor meer informatie over de cursus.

Voorbeeld

De podcastcollectie 'Truth for Teachers' van docent Angel Watson biedt praktische tips voor de klas en inspirerende messages voor degenen binnen de onderwijssector. Ze heeft een Facebook-community waar luisteraars hun zegje doen over podcastonderwerpen, gasten, en de mogelijkheid om te demonstreren wat ze van podcasts hebben geleerd.

Truth for Teachers podcast-verzamelingsscherm

Bekijk onze samenvatting van de beste podcast-hosting om vandaag aan de slag te gaan!

6. Overweeg een partnerprogramma

U kunt ook overwegen iemand in te huren om uw cursusverkopen te promoten en hen een commissie te betalen voor elke verkoop via een aangesloten programma.

Uw affiliate marketeer zou iemand zijn met toegang tot uw doelgroep. Kijk terug naar ons Twitter-voorbeeld. Hoewel Anthony misschien geen affiliate was, is hij een goed voorbeeld van de waarde die een affiliate marketeer kan bieden met hun posts en content.

Uw partner promoot uw cursus en verwijst klanten ernaar met behulp van een unieke link om de bron van het verkeer naar uw website te volgen. Met andere woorden, de link bewijst welke affiliate de verkoop genereerde, zodat u hen kunt betalen. Het mooie aan deze optie is dat u geen contant geld vooraf nodig hebt om te beginnen. Uw affiliate partner wordt betaald via de verkopen die zij genereren.

Bovendien kan een affiliate marketingprogramma je SEO verbeteren. Uw aangesloten partners plaatsen backlinks op hun blogs en ander online materiaal om het websiteverkeer te vergroten.

7. Verbeter uw SEO

SEO (Search Engine Optimization) is het verbeteren van de zichtbaarheid van uw website in de zoekresultaten om het verkeer te stimuleren. Om hoog in de zoekresultaten te scoren, moet uw website de SEO-best practices volgen, waaronder het gebruik van de juiste zoekwoorden en deze naadloos in uw inhoud verwerken. Welke woorden en woordgroepen zullen uw ideale klanten in Google invoeren om een ​​cursus zoals die van u te vinden?

Google is de beste manier om te ontdekken hoe mensen naar je cursus zoeken. Voer uw cursusnaam in de zoekopdracht in en vink het gedeelte 'Meer te vragen', 'Mensen vragen ook' of het gedeelte 'Gerelateerde zoekopdrachten' aan voor veelgebruikte zoekwoorden. Integreer deze trefwoorden op natuurlijke wijze in uw inhoud om zoekmachines te laten weten dat u de cursus aanbiedt waarnaar mensen op zoek zijn.

Als u als een professional zoekwoordonderzoek wilt doen, kunt u overwegen een van de SEO-tools om uw optimalisaties nog verder te brengen.

Te gebruiken Findstack om de beste software te kiezen om uw bedrijf te laten groeien

Het op de markt brengen van uw online cursus kan worden gezien als een opwindend onderdeel van de bedrijfsgroei. Je kunt creatief en leuk zijn in je verkooptechnieken, samenwerken met anderen in de branche en meer contacten leggen terwijl je je publiek vergroot. Bovendien kun je direct aan de slag zonder een cent uit te geven behalve aan dekking lopende kosten website of software-abonnementen.

At Findstack, helpen we ondernemers zoals jij om weloverwogen beslissingen te nemen over welke software is het beste om uw bedrijf te laten groeien. We bieden deskundig advies en consolideren alle informatie die u nodig heeft voordat u tot aankoop overgaat.

Axel Grubba is de oprichter van Findstack, een B2B-softwarevergelijkingsplatform, met zijn achtergrond in managementadvies en durfkapitaal waar hij in software investeerde. Onlangs heeft Axel een passie voor coderen ontwikkeld en reist hij graag als hij niet aan het bouwen en verbeteren is Findstack.
Abonneer u en ontvang softwaredeals rechtstreeks in uw inbox.
Aanmelden 4,900+ andere ondernemers blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen.
Geen spam. U kunt zich op elk gewenst moment afmelden.