Mensen zien online cursussen maken als een gemakkelijke manier om online geld te verdienen. Als je uitgebreide kennis hebt over een bepaald onderwerp, kun je een online cursus maken en deze verkopen via je website of cursusplatforms van derden.
Maar wat is er nodig om een succesvolle online cursus te lanceren? En hoe ziet het proces voor het maken van cursussen eruit?
In deze gids vertellen we je alles wat je moet weten over het maken van een online cursus van begin tot eind. Aan het einde van dit bericht zou je een online cursus moeten kunnen maken en klaar hebben voor je eerste paar studenten.
Laten we beginnen.
Het maken van een online cursus begint met het ontwikkelen van een cursusonderwerp. De eerste stap is echter niet zo eenvoudig. Waarom? Omdat u niet alleen bekend moet zijn met de inhoud van uw cursus, maar ook online cursussen moet maken en verkopen die studenten nodig hebben.
Je wilt ook niet dat je cursusonderwerp te breed is. Hoewel je veel kansen zult vinden in de online leerruimte, is er ook veel concurrentie. Om op te vallen, heeft uw eerste cursus een uniek verkoopargument nodig.
Als referentie, SkillShareDe populairste cursussen aller tijden (vanaf juni 2021) zijn:
De sleutel tot een goed cursusplan is het vinden van een veelgevraagd onderwerp met weinig tot geen cursusinhoud erover.
Laten we dit onderwerp verder bespreken aan de hand van een voorbeeld.
Er zijn tal van cursusmakers die bedrijfsgerelateerde onderwerpen schrijven voor studenten die ondernemer willen worden. Het onderwerp is echter te breed.
Mogelijke onderwerpen zijn onder meer strategieën, operaties, marketing, branding, marktonderzoek, financiën en boekhouding en onderzoek naar concurrenten. En u kunt deze onderwerpen zelfs verder opsplitsen in subsegmenten.
Je kunt dus het beste een cursusoverzicht maken dat zich op een specifiek onderwerp richt. Kijken naar Bedrijfscursussen van Udemy, de meest populaire resultaten zijn gericht op een bepaalde niche.
Sommige docenten bij Udemy publiceren nog steeds inhoud over de grondbeginselen van het bedrijfsleven. Maar door zich te concentreren op een specifiek bedrijfstype, wisten ze zich te onderscheiden van concurrerende bedrijfscursussen. Een van de best presterende is een cursus over het verkopen van natuurlijke huidverzorgingsproducten, terwijl de andere een gids is voor het starten van een coffeeshopbedrijf.
Over op Coursera, helpen de populairste bedrijfscursussen studenten bij het ontwikkelen van een bepaalde reeks zakelijke vaardigheden.
Het is een goed idee om langs deze lijnen te denken. Zoek een onderwerp dat bij uw sterke punten past en ga voor een unieke invalshoek waarmee u zich onderscheidt van andere inhoud in uw vakgebied.
U kunt eenvoudig een lijst met onderwerpen maken door middel van onderzoek. De meest objectieve manier om onderwerpen te vinden is door middel van trefwoordonderzoek.
Voor de onbekende, trefwoordonderzoek is een strategie voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) waarbij online marketeers de waarde van een trefwoord opzoeken om te bepalen welke ze moeten targeten om hoger te scoren in zoekmachines.
In eenvoudiger bewoordingen is het een strategie die laat zien naar welke zoekwoorden mensen het meest zoeken op Google.
Voor cursusleiders kan het onthullen naar welke cursusonderwerpen mensen online zoeken. Dit proces toont u ook verwante termen waaruit u ideeën kunt genereren.
Google Ads heeft een tool genaamd Zoekwoordplanner. Hiermee kun je aan de slag met je zoekwoordenonderzoek. Het is een gratis hulpmiddel. Het enige dat u nodig heeft, is dat u een Google-account heeft.
Dus hoe weet u de waarde van een zoekwoord?
U begint met het invoeren van een trefwoord. Eenmaal ingevoerd, toont Google u de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten voor de term die u heeft ingevoerd, evenals de gegevens voor zoekwoorden die verband houden met uw onderwerp. Hoe hoger het gemiddelde maandelijkse zoekvolume, hoe meer het zoekwoord wordt opgezocht.
Er is ook een kolom die u vertelt hoe concurrerend een zoekwoord is. Als er te veel concurrentie is, kun je overwegen om je op een subonderwerp te concentreren of helemaal een ander onderwerp te onderzoeken.
In ons voorbeeld vertelt Google Ads ons dat de term 'grafische ontwerpcursus' een zeer concurrerend zoekwoord is met gemiddeld 100 tot 1,000 maandelijkse zoekopdrachten. Maar een relevante term, 'grafisch ontwerpen', krijgt tot 10,000 zoekopdrachten per maand, maar heeft weinig concurrentie.
Er zijn ook trefwoorden die de term 'certificaten' bevatten, wat betekent dat het gebruikelijke publiek alleen geïnteresseerd is in cursussen die certificaten aanbieden.
U kunt deze informatie gebruiken om erachter te komen hoe u uw online cursussen op de markt kunt brengen.
Maar hoe gebruik je Google Ads om onderwerpen te vinden? U vervangt eenvoudig het trefwoord door uw cursusonderwerp.
We kwamen in het onderwerp "hoe start je een bloemenwinkel" en zagen dat er niet veel vraag naar is. Het heeft gemiddeld slechts tot 100 zoekopdrachten per maand. Maar het heeft weinig concurrentie, dus het is misschien de moeite waard om te verkennen.
Het is ook interessant om soortgelijke termen te vinden, zoals 'hoe start je een bloemenwinkel online' en 'hoe start je een bloemenzaak vanuit huis', wat interessante invalshoeken zijn om in te nemen. Zo onderscheid je je misschien van andere cursussen over het openen van een bloemenwinkel.
Maar aangezien de meeste van de voorgestelde onderwerpen weinig maandelijkse zoekopdrachten hebben, kunt u doorgaan met brainstormen over onderwerpen en Google Ads gebruiken om te controleren of ze de moeite waard zijn.
Het is vermeldenswaard dat er andere marketingplatforms zijn - gratis en betaald - die hun eigen hulpprogramma's voor zoekwoordonderzoek aanbieden. Sommigen van hen kunnen betere resultaten opleveren dan Google Ads.
Als u niet vertrouwd bent met trefwoordonderzoek, kunt u onderwerpen op andere manieren onderzoeken. Quora en andere Q&A-sites staan vol met mensen die willen leren. Overloop de meest gestelde vragen over uw onderwerp. Van daaruit kun je een cursusoverzicht ontwikkelen.
Sociale-mediasites zoals Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn kunnen ook waardevolle bronnen zijn. Als je een Facebook-groep vindt die gericht is op jouw niche, zul je daar veel mogelijke ideeën vinden.
U vindt niet alleen uw belangrijkste doelgroep op sociale media, maar u zult ook inzicht krijgen in wat ze willen leren.
Als je eenmaal een cursusidee hebt, heb je een beter idee van wat voor soort cursus je moet gebruiken.
Er is meer dan één manier om een online cursus te maken. U moet weten welk cursustype het beste bij uw inhoud past. Door het juiste type cursus te selecteren, wordt het voor een student gemakkelijker om uw lessen te begrijpen.
Hier zijn enkele van de meest gebruikte cursustypen en hun doel.
U hoeft niet op één type te vertrouwen. De meeste instructeurs verzamelen feedback en gebruiken twee of meer van deze cursustypes, afhankelijk van de resultaten.
U kunt nu beginnen met het samenstellen van uw online cursus door middel van onderwerponderzoek. Zoals we eerder vermeldden, moet je leren hoe je een cursusplan maakt dat anders is dan alle inhoud die al bestaat. Daarnaast wil je dat je cursus zo feitelijk mogelijk is. Dat is waar onderzoek om de hoek komt kijken.
Er zijn veel voordelen aan het goed onderzoeken van uw inhoud. Een van de grootste is geloofwaardigheid. Studenten willen leren van docenten die weten waar ze het over hebben. En ze zullen het verschil kunnen zien tussen experts en oplichters. Onderzoek doen geeft u een voordeel ten opzichte van uw concurrenten.
Als u een cursus wilt maken zoals die van uw concurrenten, moet u eerst naar hun cursusinhoud kijken.
Een online school laat zien wat de cursussen bevatten. Gebruik dit in uw voordeel. Kijk naar wat ze leren en gebruik deze informatie om een uitgebreider programma te bedenken.
Als je cursus bijvoorbeeld over straatfotografie gaat, vind je er een paar cursussen over op SkillShare. Bekijk ze allemaal en kijk wat het biedt en wat je denkt dat er ontbreekt.
Door elke cursus te doorlopen, krijgt u een idee van waar de les over gaat, hoe lang deze duurt, wat de studenten zullen leren en welke bonusinhoud/activiteiten zijn inbegrepen als die er zijn.
Je vindt er ook informatie over de cursusleiders en hun referenties.
Hoe u deze informatie gebruikt, hangt af van u en uw ervaring. Jij bent degene die zal weten wat de cursus mist.
In het SkillShare cursus die we hierboven hebben genoemd, gaat de cursus tot in detail om studenten te leren hoe ze met vertrouwen foto's van vreemden kunnen maken. Als je aan een soortgelijke cursus werkt, hoe kun je die dan verbeteren?
Sommige studenten willen misschien meer weten over redelijk gebruik. Wanneer mogen ze de gemaakte foto's voor commercieel gebruik gebruiken? Kunnen ze daarvoor aangeklaagd worden? Dat zou iets kunnen zijn dat je aan je cursus kunt toevoegen.
U kunt ook Google gebruiken of op forums gaan om meer informatie over uw onderwerp te vinden.
Alle cursussen zijn onderverdeeld in subonderwerpen. Je moet niet alleen letten op wat je subonderwerpen zullen bevatten, maar je moet ook nadenken over de volgorde waarin ze worden gepresenteerd.
Als een student de bestemmingspagina van uw cursus doorloopt en uw overzicht een puinhoop vindt, loopt u mogelijk een verkoop mis.
Hier zijn enkele tips over hoe u uw cursusoverzicht aantrekkelijker kunt maken voor studenten.
Door de volgende informatie beschikbaar te stellen, kunt u uw online cursus sneller verkopen.
We hebben het gehad over het duidelijk maken van uw cursusdoelen voor uw studenten. Het is belangrijk omdat het hen laat weten wat ze van je kunnen verwachten. Dus laten we het verder bespreken.
Hoe doe je dat?
Hoewel het goed is om een algemeen doel te hebben, moet je doelen en doelstellingen hebben voor elk subonderwerp in je cursus. U kunt video gebruiken om uit te leggen wat studenten van uw cursus zullen leren. Maar misschien is een lijst met opsommingstekens beter.
In het bovenstaande voorbeeld zul je merken dat elke Photoshop-vaardigheid die studenten zullen leren duidelijk gedefinieerd is. U wilt zo specifiek mogelijk zijn. De lijst gaat zelfs verder dan het uitleggen van de vaardigheden die ze zullen leren. Ook worden praktische toepassingen genoemd, zoals het verwijderen van mensen uit afbeeldingen en het creëren van realistische schaduwen.
Dus als cursisten een bepaalde taak willen uitvoeren, zoals mensen retoucheren om er slanker uit te zien, weten ze meteen of uw cursus de moeite waard is. Het helpt studenten ook hun ogen te openen voor het leren van technieken waarvan ze niet eens wisten dat ze mogelijk waren.
Je kunt deze mogelijkheid ook gebruiken om studenten te laten weten of ze een quiz moeten beantwoorden voordat ze de cursus afmaken.
Dit is het moment om een online cursus te maken. Er zijn verschillende formaten om te verkennen. U hoeft niet alleen op tekst te vertrouwen. De meeste experts op het gebied van cursuscreatie gebruiken een combinatie van tekst, afbeeldingen en video's.
Hier zijn enkele van de meest populaire media voor het delen van kennis met een student.
Voor diavoorstellingen en e-books kunt u deze maken met Microsoft Office of een platform van derden. En omdat je bestaande inhoud kunt hergebruiken om dit soort online cursussen te maken, kun je ze binnen een paar uur starten als je snel genoeg bent.
Maar voor cursusformaten die audio- en video-opname vereisen, heb je extra tools nodig, zoals een schermrecorder zoals Camtasia of Filmora. Investeren in goede apparaten voor het vastleggen van audio, zoals een Blue Yeti, zal ook de kwaliteit van uw cursusinhoud verbeteren.
Het formaat dat u kiest, moet overeenkomen met uw inhoud. Als je onderwerp veel terrein beslaat, kunnen video's het juiste formaat zijn om te kiezen. Casual studenten die gewoon naar iets willen luisteren terwijl ze zich verplaatsen, geven de voorkeur aan cursussen in podcastvorm.
Dit is ook een van de redenen waarom je moet weten wie je publiek is. Het maakt het een stuk eenvoudiger om te bepalen welk cursusformaat het beste bij hun behoeften past.
Een cursusplatform helpt docenten bij het promoten en verkopen van hun inhoud. Hier gaan studenten naartoe om een cursus te vinden en te kopen. Er zijn verschillende soorten om uit te kiezen, met elk zijn voor- en nadelen.
Als je nog geen platform hebt waar je je online cursussen kunt hosten, zijn dit je opties.
Als u zelf een online cursus host, moet u een site helemaal opnieuw bouwen. Als je al een WordPress site, kunt u een LMS-plug-in installeren die het hele proces een beetje eenvoudiger maakt.
Dit is niet de route die u zou willen nemen als u zich niet op uw gemak voelt bij het opzetten van een website. Het is een stuk ingewikkelder dan de andere beschikbare opties. En mocht er iets misgaan, dan heb je niemand om naar toe te gaan voor antwoorden. Je hebt ook geen ingebouwd publiek, wat betekent dat je zelf studenten moet zoeken.
Het is meer geschikt voor bedrijven die al over de infrastructuur beschikken of influencers die al een publiek hebben gevestigd
Het heeft echter zijn voordelen, zoals een betere controle over uw marketing en u verdient bijna 100% van uw winst (exclusief plug-in- en hostingkosten).
LearnDash is één van de meest populaire WordPress LMS-plug-ins voor degenen die ervoor hebben gekozen om zelf te hosten.
Als u alleen uw cursusvideo's wilt uploaden en iemand anders de marketing en verkoop wilt laten doen, moet u eens kijken naar: online leerplatforms.
Dit zijn websites waarop u cursussen kunt indienen terwijl zij de backend-activiteiten regelen. U hoeft geen betalingsgateways, marketing en hosting van uw cursussen op te zetten. Ze hebben ook een marktplaats waar hun gebruikers door verschillende cursussen kunnen bladeren, waaronder die van jou. Dat maakt het voor studenten makkelijker om je vakken te ontdekken.
Houd er rekening mee dat als je met een online cursusplatform gaat, je niet veel controle hebt over zaken als prijzen. Ze nemen normaal gesproken ook een deel van uw omzet.
SkillShare, Udemy en Sesam open u zijn populaire online cursusmarktplaatsen.
Learning Management Systems (LMS) zijn platforms die de beste eigenschappen van zelf-gehoste en online leerplatforms combineren.
Ze zijn flexibel zoals een zelfgehost platform zou zijn, maar ze zijn eenvoudig in te stellen als een online leerplatform. Ze kunnen zorgen voor backend-activiteiten en toch vereisen ze niet dat u hen een deel van uw omzet geeft. Ze verdienen geld door middel van terugkerende lidmaatschapskosten.
Thinkific en Teachable zijn geweldige zelfstandige LMS-voorbeelden. Als u meer wilt weten, lees dan onze complete kopersgids voor de beste online cursusplatforms.
De cursus die je hebt gemaakt, is misschien geweldig. Maar je weet het pas zeker als je feedback hebt verzameld van early adopters.
Voordat je je cursus verkoopt, moet je een paar mensen ernaar laten kijken en kijken of alles logisch voor hen is. Je zou zelfs je vrienden en familie een kijkje kunnen laten nemen. Laat ze je vertellen als ze je cursus niet kunnen volgen.
Het zou ideaal zijn als mensen die niets over uw onderwerp weten uw cursus beoordelen als deze bedoeld is voor beginners.
Als u problemen ondervindt bij het vinden van recensenten, kunt u ze toevoegen aan uw e-maillijst. Bied hen gratis toegang tot de definitieve versie van uw cursus zodra deze als stimulans voor het publiek is vrijgegeven. Je kunt ze ook levenslang toegang geven tot toekomstige cursussen.
Om de verwerking van reacties gemakkelijker te maken, kunt u een online formulier gebruiken om alle feedback die u krijgt te verzamelen. Er zijn verschillende oplossingen beschikbaar, waaronder Google Spreadsheets. Je kunt ook een betaalde tool gebruiken zoals Typeform als je er het budget voor hebt.
U kunt hun feedback opnemen in het gedeelte met getuigenissen van de bestemmingspagina van uw online cursus.
Nadat je een online cursus hebt gemaakt, kun je nadenken over hoeveel je deze gaat verkopen.
Je moet de goede plek vinden. Je wilt een goed rendement op je investering behalen, maar je cursus toch betaalbaar maken voor studenten. Het is een beetje lastig, maar er is een manier om het te doen.
Als u niet zeker weet hoeveel uw cursussen moeten kosten, kunt u altijd naar uw concurrenten kijken.
Prijzen kunnen hoog oplopen, afhankelijk van verschillende factoren, waaronder hun lengte en complexiteit. Als de instructeur goed bekend is in de gemeenschap, kunnen studenten overwegen een premie te betalen om te leren van iemand die ze bewonderen.
Maar als vergelijkbare cursussen voor ongeveer dezelfde prijs worden uitgevoerd, zou het geen zin hebben om de jouwe hoger te prijzen dan het gemiddelde tarief. Het is dus belangrijk om uw onderzoek te doen, zodat u uw inhoud niet te duur maakt.
Degenen die nieuw zijn in het verkopen van online cursussen, kunnen overwegen om hun prijzen lager te stellen als onderdeel van een introductieaanbod. Net genoeg om de bal aan het rollen te krijgen.
Deze strategie heeft echter ook nadelen.
Het kan u bijvoorbeeld ontmoedigen om uw online cursus op de markt te brengen, omdat u niet genoeg verdient met de verkoop ervan. Het kan studenten ook de indruk geven dat uw inhoud niet zo geweldig is omdat het zo goedkoop is.
Je moet ook nadenken over advertentiekosten. Als uw cursussen zo laag worden verkocht, heeft u niet genoeg budget voor betaalde advertenties.
Dan is er nog de grotere impact op de online cursusindustrie. Als iedereen zijn cursussen te laag begint te prijzen om alleen maar te concurreren, dan is er niet genoeg winst voor alle instructeurs.
U kunt een abonnementsmodel aanbieden als u van plan bent in de toekomst meer cursussen toe te voegen. Hoewel het je misschien onder druk zet om constant nieuw materiaal aan je online school toe te voegen, is het een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je een terugkerende inkomstenstroom hebt.
Je moet er ook rekening mee houden dat sommige cursusuitgevers een verkoopvergoeding krijgen. Je krijgt dus niet al het geld dat een student betaalt. U moet het platform een deel van uw inkomsten geven.
Houd hier rekening mee bij het prijzen van uw online cursussen.
Er zijn verschillende online platforms voor het bouwen van cursussen waarmee u gratis cursussen kunt publiceren. Maar je moet er wel rekening mee houden dat gratis cursusplannen beperkingen hebben, zoals een beperkt aantal studenten en cursussen of een uploadlimiet voor de bestandsgrootte. Soms is het platform zelf ook gratis, maar het brengt zeer hoge kosten in rekening voor elke cursustransactie, waardoor het uiteindelijk duurder wordt dan het betalen van een maandelijks softwareabonnement.
Het hangt heel erg af van je doelen. Als je net begint en een idee wilt krijgen van het bouwen van online cursussen, kun je beginnen met: Thinkific omdat we het zowel gemakkelijk te gebruiken hebben gevonden voor complete beginners als robuust genoeg als het gaat om functies om makers van cursussen te ondersteunen bij het uitbreiden van hun online bedrijf.
Als je al over de tools beschikt, kun je gratis een online cursus publiceren. Maar als je helemaal opnieuw begint, moet je investeren in apparatuur (camera/webcam, microfoon, bewerkingssoftware, enz.) en betalen voor een online cursusplatform en mogelijke marketingkosten dekken. Dan moet je ook nadenken over de tijd die je in het project steekt. Hoewel dit veel klinkt, is het hele internet uw potentiële publiek wanneer u uw online cursus verkoopt.
Google Cursusbouwer is een tool die u kunt gebruiken om online cursussen te maken en te geven. Het draait op de Google App Engine, zodat je kunt opschalen naarmate je studentenaantal groeit.
Mensen willen weten hoe ze een online cursus kunnen maken, omdat het een geweldige manier is om de kost te verdienen. En je zult uiteindelijk ook studenten empoweren die een vaardigheid willen leren waarin jij een expert bent.
Het maken van een online cursus is niet zo moeilijk als sommigen misschien denken. Maar het vereist wel veel onderzoek en planning. Zolang je eraan denkt om beide te doen, kun je betaald worden om je kennis met andere mensen te delen.