Als je een blog hebt, is de kans groot dat je al hebt gehoord over SEO en het ongelooflijke belang ervan om bezoekers naar je site te trekken.
Maar weet je? hoe u uw blogberichten kunt optimaliseren om ze zoekmachine vriendelijker te maken?
Feit is dat Google, net als elk ander bedrijf, een missie heeft. En als je wilt slagen, zal het je helpen er bekend mee te zijn. Gelukkig is hun missie voor iedereen te zien, en het gaat als volgt:
"De missie van Google is om alle informatie ter wereld te ordenen en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken"
Voldoet de SEO van uw blog aan de missie van Google?
Welnu, dit kan alleen gebeuren als u het belang van Search Engine Optimization (SEO) begrijpt.
Laten we het uitleggen.
In 2019 had Google meer dan 75% van alle wereldwijd zoekverkeer alleen op desktop, gevolgd door Bing met 9.97%, Baidu met 9.34% en Yahoo met 2.27%.
Bovendien investeert 64% van de marketeers actief hun tijd en geld in SEO.
Waarom?
Simpelweg omdat daar het geld is. Zie uw blog als een virtueel stuk onroerend goed, dat in waarde stijgt naarmate een toenemend aantal mensen de website bezoekt.
Zodra uw site gemakkelijk te vinden is, krijgt u meer verkeer, wat zich vertaalt in een groter inkomstenpotentieel, of dat nu via affiliate marketing, advertenties of zelfs fysieke producten is.
Als beginner moet je echter weten dat de algoritmen van Google voortdurend veranderen. Het is voorbij 200+ rangschikkingssignalen (serverlocatie, leesbaarheid van de site, inkomende links, domeinautoriteit, gebruikersgedrag op de pagina en nog veel meer). U moet dus het hoofd boven water houden met SEO-updates.
In dit bericht onthullen we 12 up-to-date manieren waarop u kunt optimaliseer uw bloginhoud om een hoge positie in Google te krijgen en als resultaat uw blogverkeer te vergroten.
Klaar? Laten we erin duiken.
Hier zijn enkele van onze beste SEO-tips voor bloggers in 2025:
Het maakt niet uit of je van plan bent om start een blog als bedrijf of gewoon als hobby heeft u een Content Management Systeem (CMS) nodig. CMS is een webgebaseerd platform waarmee u, zoals de naam al doet vermoeden, inhoud op uw website kunt maken en beheren.
Niet alle CMS'en zijn echter gelijk gemaakt. Als u uw platform kiest en van plan bent om gevonden te worden op Google, is het cruciaal om CSM te kiezen die SEO-vriendelijk is.
Wij raden WordPress die u gemakkelijk kunt installeren op Bluehost – een van de meest beginnersvriendelijke web hosting providers.
Zoals u in de onderstaande grafiek kunt zien, WordPress is verreweg de meest populaire oplossing. In feite, WordPress geeft enorm veel kracht 36% van het hele internet.
Waarom WordPress?
Start een Wordpress blog nu met Bluehost en ontvang 51% korting op uw hostingplan ($ 3.95/maand).
Wist je dat 40% van de bezoekers verlaat een pagina dat meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden?
Snelheid is erg belangrijk voor een website. Het is zo belangrijk dat Google er onlangs een echte rankingfactor van heeft gemaakt.
Vaak leidt een lage websitesnelheid tot een hoger percentage bezoekers dat de site betreedt en onmiddellijk weer verlaat in plaats van door te gaan met het bekijken van andere pagina's op dezelfde site.
Een hoger bouncepercentage wordt opgepikt door zoekmachines, waardoor de crawlsnelheid wordt verlaagd en de SEO-inspanningen van uw blog worden verpest.
Ga eerst naar tools zoals GTmetrix or Paginasnelheid Insights om te zien wat de eerste laadtijd van uw pagina is.
Zodra u uw eerste resultaten heeft, is het tijd om te optimaliseren. Om de snelheid van uw website verder te verbeteren, moet u:
Nadat je plug-ins hebt geconfigureerd en je site hebt geoptimaliseerd, is het tijd om de snelheidstest van je website opnieuw te bekijken en te kijken of er een merkbare verbetering is in de laadtijd van de pagina.
Uw resultaten moeten er ongeveer zo uitzien als in het onderstaande rapport.
Mobiel zoeken is niet langer de toekomst van blog-SEO, maar het is hier bij ons. Mobiele SEO is in feite de ruggengraat van Google-indexering.
Waarom is mobiele SEO zo belangrijk?
De reden is simpel. Vanaf vandaag meer dan 70% van de online inhoud consumptie vindt plaats op mobiele apparaten en 67% van de shoppers koopt op een mobielvriendelijke site. Daarom raden we u aan uw site aan te passen om mobielvriendelijk te zijn.
Met de mobile-first index rangschikt Google nu zoekresultaten van mobiel zoeken.
Responsieve ontwerpen voor mobielvriendelijke sites zijn de beste. Ze zorgen ervoor dat uw website zichtbaar is vanaf elk apparaat (mobiel, tablet of desktop).
Verder tonen responsieve ontwerpen één URL. Ze dupliceren geen inhoud, hebben geen omleidingen en tonen een geconsolideerde autoriteit.
Gebruik deze tools om te controleren of uw site mobielvriendelijk is:
Een XML-sitemap geeft een overzicht van alle belangrijke webpagina's op uw site.
Een goede XML-sitemap is als een roadmap van uw website. Het leidt Google naar alle belangrijke pagina's.
Het bovenstaande voorbeeld laat zien hoe eenvoudig sitemaps helpen om pagina 9 te vinden via het XML-sitemapbestand.
Als u het via websites opent, moet het door 5 interne links springen om pagina 9 te vinden.
Wanneer u SEO-relevante pagina's opneemt in XML-sitemaps, helpt u zoekmachines om gemakkelijk naar uw site te crawlen.
Het is van cruciaal belang dat u bij het indienen van XML-sitemaps het volgende vermijdt:
1.Aanmelden bij Google Search Console
2. Selecteer uw website in de zijbalk
3. Klik op het sitemaps-menu onder het indexgedeelte
4. Verwijder eventuele ongeldige of verouderde sitemaps
5.Voer Sitemap-index-XML in en voeg vervolgens nieuwe toe
6. Klik op verzenden
Zoekwoordonderzoek is de hoeksteen van elke SEO-blogcampagne.
Zoekwoordonderzoek is hoe we woorden en woordgroepen ontdekken die mensen gebruiken tijdens het zoeken. Het doel is om die termen te gebruiken om te rangschikken.
Het helpt u zinnen te vinden die u zult gebruiken bij inhoudspromotie, het creëren van onderwerpideeën en zinnen voor meer bezoekersaantallen.
Deze zinnen zullen worden gebruikt bij het bouwen van links en het bedenken van termen om te optimaliseren voor zoekmachines.
We raden u aan om u te concentreren op long tail-zoekwoorden.
Long tail-zoekwoorden zijn zinnen met meer dan 4 woorden die zeer specifiek zijn. Ze tonen de intentie van de zoeker in plaats van de zoektaal.
Ze zijn minder concurrerend met 10-200 zoekopdrachten per maand.
Een voorbeeld van long tail zoekwoorden zijn:
“Betaalbare levensverzekering voor senioren”
“Vitamine D capsule online bestellen”
Er zijn veel manieren om zoekwoorden te vinden.
Hulpprogramma's voor zoekwoorden zoals SemRush maak uw werk gemakkelijker. Met SemRush trefwoordverkenner krijgt u veel nuttige gegevens over elk trefwoord dat u zoekt.
Je kunt ook onze post bekijken op Gratis bronnen voor bloggen om andere handige hulpprogramma's voor trefwoordonderzoek te vinden en nog veel meer.
Long-form content is content van meer dan 1500 woorden.
Het is het meest geprefereerde type inhoud dat u zal helpen zeer goed te ranken in de zoekmachine.
Volgens het SerpIQ-rapport is het gemiddelde aantal woorden met inhoud dat nummer 1 is 2,416 en dat rang 10 2,032 is. Dit betekent dat uw inhoud een lange vorm moet hebben om op de eerste pagina te ranken.
Verder onderzoek door Brian Dean van Backlinko bevestigt dat lange inhoud beter presteert dan korte inhoud.
Dus wat zijn de voordelen van lange inhoud?
Hoewel lange inhoud ervoor zorgt dat je beter scoort, draait het allemaal om kwaliteit. Door bruikbare, diepgaande inhoud te maken, kunt u nog beter scoren.
Als u weet waar u zoekwoorden moet plaatsen, kunt u uw positie verbeteren.
We raden u aan uw zoekwoorden in deze strategische delen van uw bericht te plaatsen.
Pagina titel: Het beschrijft het hoofdonderwerp van uw pagina en verschijnt als eerste in een zoekresultaat.
Meta omschrijving: Het helpt Google te bepalen hoe relevant uw inhoud is en helpt zoekers om op de volledige inhoud van uw site te klikken. Door het doelzoekwoord op te nemen, wordt uw inhoud relevant voor de zoekopdracht.
Koppen en tussenkoppen: Ze maken uw inhoud scanbaar en helpen bezoekers de relevantie van de inhoud te bepalen.
Inhoud: Gebruik uw hoofdzoekwoord in de eerste paar zinnen in ieder geval binnen de eerste alinea en verspreid het spaarzaam over uw inhoud.
Het beste is om latente semantische indexering (LSL) te gebruiken in plaats van het exacte trefwoord. Vermijd echter het vullen van zoekwoorden die uw zoekrangschikking daadwerkelijk schaadt en u wordt bestraft.
URL's: Vreemde URL's met een reeks cijfers en tekens zijn een grote afknapper voor Google en bezoekers. Maar de URL met het hoofdzoekwoord geeft een idee van wat er op de pagina staat.
Links: Gebruik LSL-trefwoorden als ankertekst
Om uw werk gemakkelijker te maken, raden we u aan de Yoast SEO plugin. Het laat zien wat je moet doen om beter te ranken.
Wist je dat afbeeldingen ook worden geïndexeerd?
Gebruik om uw afbeeldingen te optimaliseren Alt-tekst die fungeert als een beschrijving van de werkelijke afbeelding. Hoewel het oorspronkelijk bedoeld was om mensen met een visuele beperking te helpen die een afbeelding niet kunnen lezen, wordt het tegenwoordig veel gebruikt als een manier om de SEO van uw blog verder te optimaliseren.
Om uw afbeeldingen te optimaliseren:
Interne links zijn links die verwijzen naar nog een pagina op dezelfde website.
Waarom is interne link belangrijk?
Voor een effectieve interne koppeling raden we de volgende best practices aan.
Gebruik trefwoordrijke ankertekst op uw links, maar link geen pagina's met dezelfde ankertekst als Google beschouwt dat ze over hetzelfde onderwerp gaan. Gebruik in plaats daarvan andere beschrijvende ankertekst.
Zet links hoog op je pagina. Dit kan het toevoegen van navigatielinks omvatten. Het verbetert de verblijftijd, het aantal tijd dat zoekers op een pagina doorbrengen, Google beschouwt het als een rangschikkingsfactor.
Link naar belangrijke pagina's, zoals de startpagina, de meest gezaghebbende pagina op uw site.
Voeg ten slotte hieronder een gerelateerd berichtgedeelte toe of voeg links toe naar recente of populaire berichten voor intern linken.
Wie zal me vinden als ik geen domeinautoriteit heb?
Domain Authority (DA) is een ranking matrix ontwikkeld door MOZ. Het voorspelt op een schaal van 1-100 hoe goed een site scoort.
Hoe dichter bij 100, hoe meer autoriteit, verkeer en betere ranking.
Hieronder ziet u hoe u uw DA controleert:
Er zijn veel factoren die bijdragen aan DA en om je DA te verbeteren, moet je je op alles concentreren.
Hier zijn enkele die we aanbevelen.
Gastposts genereren meer verkeer naar uw website. Als uw gastposts goed scoren op Google, zullen meer mensen backlinks naar uw site volgen.
We raden je aan om zoveel mogelijk gasten te schrijven op gezaghebbende sites.
Koppel elke gastpost met een paar andere gastposten van uw website.
Uiteindelijk zal je DA verbeteren.
Voer een audit uit en verwijder verbroken links. Vermijd spam-links. Aan de andere kant krijg je meer links voor verkeer en meer links met hoge autoriteit
Deze methode van Brian Dean van Backlinko werkt om DA te verbeteren.
Zoek eerst naar inhoud in uw branche die goed presteert (in termen van links). Gebruik Google en controleer de inhoud op de eerste pagina.
Maak vervolgens een stuk dat 5-10X beter is dan wat je net hebt gevonden.
Tenslotte laat je inhoud viraal gaan op sociale media of via e-mail.
U kunt dit voorbeeld van e-mailbereik gebruiken.
Onthoud dat personalisatie de sleutel is. Hoewel het handig is om een sjabloon te hebben, is het een belangrijke factor om ervoor te zorgen dat elke e-mail een uniek detail op de beoogde website heeft om de kans op een antwoord te vergroten.
Wordt je blog overladen met informatie? Heb je duizenden blogberichten over marketing, verkoop en advertenties zoals de manier waarop? Hubspot heeft?
Hoe georganiseerd is uw inhoud? Niet veel sites zijn goed georganiseerd. Ze hebben inhoud die overlapt met anderen, sommige delen dezelfde URL's en beginnen met elkaar te concurreren op de Search Engine Result Page (SERP).
Onderwerpcluster groepeert alle gerelateerde blogs onder een specifiek onderwerp. Dit maakt het gemakkelijk voor de zoekmachine om door de pagina's te kruipen.
Een snel voorbeeld is hoe Hubspot site architectuur voor en na het onderwerpcluster gekeken.
Dus hoe maak je onderwerpclusters?
Begin met het identificeren van het onderwerp, vervolgens de pijlerinhoud en de clusteronderwerpen. Koppel ze ten slotte allemaal met behulp van long-tail-zoekwoorden.
Laten we een voorbeeld gebruiken:
Hoofdonderwerp / Trefwoord: Instagram marketing
Inhoud pijler: Nagel Instagram-marketing in 2025 (dit zou een geweldige diepgaande bron moeten zijn)
Clusterinhoud:
Al deze onderwerpen moeten met elkaar verbonden zijn.
Er zijn meer dan 4.4 miljoen blogberichten dagelijks gepubliceerd. Dat betekent 3,000 berichten per minuut.
Dit zou u niet in paniek moeten brengen, maar heroverweeg hoe u uw reeds gepubliceerde inhoud die goed presteert, kunt gebruiken.
Hierna raden we u aan het opnieuw te gebruiken en bij te werken.
Door inhoud een nieuwe bestemming te geven, bespaart u tijd en bouwt u voort op wat er al is, behalve dat u helemaal opnieuw begint.
Voor blog-SEO-doeleinden helpt herbestemming u meer verkeer te genereren. Het houdt uw inhoud actueel omdat Google wil dat u relevant blijft. Je bouwt ook on-topic autoriteit op.
Hoe kun je blogposts hergebruiken in nieuwe geweldige inhoud?.
Dit is door groenblijvende inhoud om te zetten in:
Evergreen-inhoud heeft geen vervaldatum. Ze halen veel vertoningen, klikken en trefwoordrangschikkingen op.
Wat je moet doen:
Maak anders je huis schoon! Verwijder inhoud die het niet goed doet, onnauwkeurig, oud en niet in overeenstemming is met uw huidige blogdoelen.
Kortom, u krijgt meer klikken uit organische zoekresultaten dan uit betaalde advertenties.
SEO brengt 20 keer meer verkeer dan PPC, zowel op mobiel als op desktop. Het is ook het enige online marketingkanaal dat, wanneer het correct is ingesteld, in de loop van de tijd steeds meer zal opleveren.
Terwijl advertenties constant geld nodig hebben om verkeer naar uw inhoud te brengen. Blog SEO zal het werk alleen doen met de eerste investering.
Denk je dat er iets is dat we hebben weggelaten? Deel met ons uw favoriete blog-SEO-trucs in het commentaargedeelte hieronder.